• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

کنترل بیماری آسم با کمک کرم درمانی

  • کد خبر : 6037
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
کنترل بیماری آسم با کمک کرم درمانی
دانشمندان چینی با استفاده از محصولات دفعی/ ترشحی مشتق شده از کرم‌ها به طور موثر التهاب آلرژیک را کنترل کردند.

دانشمندان چینی مطالعه‌ای کاملاً مطابق با توصیه‌های راهنمای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در مؤسسه ملی بیماری‌های انگلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (NIPD/China CDC) انجام دادند و تمام مراحل آزمایش روی حیوانات با دستورالعمل کمیته اخلاق و رفاه حیوانات آزمایشگاهی (LAWEC) موسسه ملی بیماری‌های انگلی انجام شد.

محققان در مرحله اول، با موفقیت یک مدل التهاب آلرژیک راه هوایی را در موش ایجاد کردند. سپس محصولات دفعی ترشحی تخم کرمی بنام شیستوزوما ژاپونیکم را  به صورت داخل صفاقی در روزهای ۱- و ۱۳ (قبل از ایجاد حساسیت)، در روز ۲۰ (قبل از چالش)، و در روزهای ۲۱-۲۴ (مرحله چالش) به موش تجویز کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که گروهی از حیوانات آزمایشگاهی که محصولات دفعی ترشحی این کرم را دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی نفوذ سلول‌های التهابی، به ویژه ائوزینوفیل‌ها به بافت ریه کاهش داشت و تولید ایمنوگلبولین E را مهار کرده بود و باعث سرکوب بیماری آلتهاب آلرژیک راه‌های هوایی شده بود.

دانشمندان بیان داشتند که استفاده از کرم درمانی بهترین کاندید برای کاربرد در درمان آسم می‌باشد. نتایج این تحقیق در مجله با ارزش پلاس نگلکتد تروپیکا دیزیز انتشار یافته است.

فرضیه بهداشت پیشنهاد می‌کند که افزایش شیوع آسم با کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی مانند انگل‌ها در اوایل دوران کودکی مرتبط است. در غیاب عفونت‌های انگلی، سیستم ایمنی فعال‌تر می‌شود که باعث افزایش بروز بیماری‌های با واسطه ایمنی مانند اختلالات آلرژیک و بیماری‌های خودایمنی می‌شود.

از آنجایی که هیچ درمان موثر و ایمن برای این شرایط آلرژیک وجود ندارد، مطالعات بر روی مولکول‌های تنظیمی مشتق از انگل توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است که نتایج امیدوارکننده آن می‌تواند راه را برای کنترل بیماری‌های آلرژیک هموار کند. مشخص است که بیماری‌های آلرژیک تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و آسم یک مسئله مهم بهداشت عمومی است که باعث درد و رنج حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود که بخش بزرگی از آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

آسم آلرژیک یک بیماری التهابی مزمن راه هوایی است که با نفوذ سلول‌های کمکی T نوع ۲ و ائوزینوفیل‌ها به دیواره راه هوایی مشخص می‌شود. سایتوکاین‌ها یعنی اینترلوکین‌های  ۴و -۵  و ۱۳ مولکول‌های مهمی هستند که در ظهور آسم نقش دارند و به ویژگی‌های این بیماری، از جمله تولید ایمونوگلوبولین  E، تجمع ائوزینوفیل در بدن کمک می‌کنند و ریه‌ها و ترشح بیش از حد مخاط و واکنش بیش از حد راه هوایی در این بیماری را باعث می‌شود.

علاوه بر این، نشان داده شده است که عملکرد معیوب سلول‌های T تنظیمی ، و همچنین فعال شدن بیش از حد سلول‌های مؤثر  Th2، محرک‌های اصلی اختلالات آلرژیک هستند. کورتیکواستروئیدها می‌توانند به طور موثر التهاب آلرژی را کنترل کنند، اما استفاده از آنها با عوارض جانبی شدید طولانی مدت همراه است و برخی از بیماران به درمان با کورتیکواستروئیدها پاسخ نمی‌دهند.

هلمینت درمانی برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ با استفاده از تخم‌های انگلی بنام تریکوریس سوییس پیشنهاد شد، و مطالعات بعدی نشان داد که گونه‌های کرمی مختلف می‌توانند به طور موثر التهاب راه هوایی آلرژیک را کاهش دهند. در مدل‌های تجربی آسم آلرژیک و آزمایشات بالینی اولیه شیستوزوم‌ها از جمله کرم‌هایی هستند که اثر محافظتی قابل توجهی در برابر حساسیت و چالش آلرژیک دارند.

منبع: plos

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6037

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.