• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

کمک ابر رایانه و هوش مصنوعی برای تسریع کشف داروهای جدید

  • کد خبر : 2617
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
کمک ابر رایانه و هوش مصنوعی برای تسریع کشف داروهای جدید
دانشمندان چینی با استفاده از هوش مصنوعی و یکی از سریع ترین ابررایانه‌های جهان به دنبال کشف مواد شیمیایی ناشناخته‌ای برای استفاده‌های درمانی در آینده هستند.

این ابررایانه به عنوان پلتفرمی برای کشف دارو استفاده می‌شود و الگوریتم‌های هوش مصنوعی این دستگاه را هوشمندتر هم کرده است.

محصولات طبیعی منبع اصلی کشف داروی بالینی هستند. بیش از ۶۰ درصد از داروهای مولکولی کوچک در ایالات متحده که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده‌اند، از محصولات طبیعی ( NP) یا مشتقات آنها هستند.

بیش از ۳۰۰ هزار NP تا به امروز ثبت شده است، اما با توجه به دانش پیچیده تولید مورد نیاز، تنها یک دهم آن به عنوان یک بستر یا محصول توسعه یافته است، که نیاز فوری به غربالگری به کمک رایانه دارد.

در مطالعه‌ای که اخیر منتشر شده، محققان ابزاری به نام BioNavi-NP را برای پیشنهاد مسیرهای بیوسنتزی NP از بلوک‌های ساده به روشی بهینه ارائه کردند که نیازی به قوانین بیوشیمیایی شناخته شده‌ای ندارد.

پس از طی فرآیندها، یک سیستم برنامه‌ریزی مسیر بیوسنتز خودکار به طور موثر از مسیرهای بیوسنتزی قابل قبول نمونه‌برداری می‌کند. این مطالعه نشان داد که این جعبه ابزار می‌تواند مسیرهای بیوسنتزی را برای ۹۰٫۲ درصد از ۳۶۸ ترکیب آزمایشی با موفقیت شناسایی کند.

محققان یک ابزار پیش‌بینی آنزیم موجود را برای ارائه یک وب سرور کاربرپسند و باز برای عموم که می‌تواند مسیرهای بیوسنتزی را پیش‌بینی کند، ترکیب کردند. همچنین می‌تواند امکان‌سنجی بیولوژیکی آن مسیرها را بر اساس ترجیحات تخمینی گونه‌ها و آنزیم‌ها امتیاز دهد.

با وارد کردن هر مولکول NP مرتبط در جعبه ابزار آنلاین، می‌توان چندین روش پیش‌بینی‌شده برای سنتز آن‌ها را در چند دقیقه در بسیاری از موارد به دست آورد.

این ابررایانه استفاده گسترده‌ای در تحقیقات پزشکی و دارویی دارد. تحقیقات مربوط به تشخیص سرطان معده از جمله کاربردهای این دستگاه بوده است. یک مدل غربالگری ژن در در این ابر رایانه می‌تواند به طور موثر علائم سرطان نازوفارنکس را در میان جمعیت‌های پرخطر کشف کند.

در ماه مارس، مطالعه دیگری منشر شد و نشان داد که دانشمندان از این ابررایانه برای یافتن سه ماده شیمیایی استفاده کردند که استراتژی جدیدی را برای درمان عوارض کویید ۱۹ ارائه می‌کند.

دانشمندان چینی همچنین از آن برای انجام اولین مدل‌سازی رایانه‌ای برای غربالگری غیرتهاجمی و شناسایی بیماری‌های کبد و صفراوی با استفاده از تصویربرداری چشمی استفاده کرده‌اند.

منبع: chinadaily

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2617

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.