• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

کشف داروی جدید برای بیماران مبتلا به دیابت و چاقی با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 5715
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
کشف داروی جدید برای بیماران مبتلا به دیابت و چاقی با کمک هوش مصنوعی
داروی کاهش وزن و دیابت MDR-001 که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده است، در حال حاضر در مرحله آزمایش بالینی فاز 2 قرار گرفته است.

استفاده از هوش مصنوعی در کشف دارو به کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به زمان توسعه درمان‌های جدید کمک می‌کند. دانشمندان چینی با کمک هوش مصنوعی داروی جدیدی برای کاهش وزن پیدا کردند که همچنین می‌تواند دیابت نوع ۲ را درمان کند.

این دارو که توسط شرکت کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی MindRank ساخته شده است، اکنون وارد فاز ۲ آزمایش بالینی خود شده است. به گفته شرکت مستقر در هانگژو، این دارو همچنین می تواند خیلی سریعتر از حد معمول وارد قفسه داروخانه‌ها شود.

این دارو که MDR-001 نام دارد، با اتصال به گیرنده پپتید-۱ شبه گلوکاگون، ترشح انسولین را از پانکراس تحریک می‌کند که به کاهش سطح قند خون و کاهش وزن کمک می‌کند.

آزمایشات بالینی فاز ۱ این دارو با موفقیت به پایان رسیده است و کارایی و ایمنی برتر آن تأیید شده است. این دارو در اوایل سپتامبر، فاز ۲ آزمایشات بالینی خود را آغاز کرد و شرکت کنندگان در این کارآزمایی بالینی، دارو را در دوزهای متعدد دریافت کردند.

با بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال در سراسر جهان مبتلا به دیابت و حدود ۶۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به چاقی، توسعه این دارو می‌تواند شرکت‌های چینی را به غول‌های بین‌المللی در رقابت برای یک بازار چند میلیارد دلاری برساند.

دانشمندان در این باره بیان داشتند: توسعه پیش بالینی آزمایشات سه تا چهار سال طول می‌کشد، از آنجاییکه این دارو تاییدیه‌های لازم را از سازمان غذا و دارو و اداره ملی محصولات پزشکی دریافت کرده است، عملا سرعت بررسی آزمایشات بالینی چندین برابر خواهد بود.

فرآیند توسعه دارو مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها مزایای قابل توجهی را از نظر سرعت نشان می‌دهد، بلکه داروهایی با کیفیت برتر را نیز به همراه دارد. در آزمایش‌هایی که روی میمون‌ها انجام شد، MDR-001  به میمون‌های چاق کمک کرد تا به وزن مناسبی برسند، بدون اینکه پس از قطع مصرف، هیچ اثر بازگشتی داشته باشند.

استفاده از هوش مصنوعی به کاهش زمان توسعه و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و در عین حال از اثربخشی و ایمنی داروها اطمینان حاصل می‌کند و در نتیجه رقابت شرکت‌های دارویی را در بازار بین‌المللی افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی که روش‌های سنتی جوابگو نیستند، کمک کند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که شرکت‌ها و پروژه‌های دارویی داخلی را قادر ‌سازد تا به سرعت داروهایی را با نفوذ و رقابت بین‌المللی بیشتر توسعه دهند.

با کمک نرم افزارها و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت‌های دارویی می‌توانند هزینه‌های مربوط به آزمایشات بالینی و احتمال ناکارآمدی داروی طراحی شده را کاهش دهند و در وقت و هزینه صرفه جویی کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5715

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.