• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
2

کشت زغال اخته‌های فضایی در زمین

  • کد خبر : 4922
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
کشت زغال اخته‌های فضایی در زمین
محققان مراحل کشت بذرهای زغال اخته‌ای را که به مدت ۶ ماه در ایستگاه فضایی چین، تحت شرایط ریزگرانش و تشعشعات فضا قرار گرفته بودند، آغاز کردند.

بذرهایی که در محیط فضا قرار می‌گیرند، جهش‌های ژنتیکی پیدا می‌کنند و ممکن است محصول بهتری را در هنگام کشت روی زمین ارائه دهند. این بذرها را فضانوردان ماموریت شنژو-۱۴ (Shenzhou-14) به زمین انتقال داده بودند تا پس از بازگرداندن آن‌ها توسط پژوهشگران بررسی شوند.

دانشمندان این جهش‌های ژنتیکی را برای مقایسه با گونه‌های طبیعی ارزیابی می‌کنند که برخی از آن‌ها ویژگی‌هایی مفید از جمله کارآیی بهتر، دوره رشد کوتاه‌تر و مقاومت بهتر در مقابل آفات را ارائه می‌دهند. چنگ ژنگشین (Cheng Zhengxin)، کارشناس امور کشاورزی، می‌گوید: «بذرهای زغال اخته‌ای که از فضا به زمین منتقل شده‌اند، منابع ژرم‌پلاسم میوه را غنی می‌کند.» ژرم‌پلاسم به هر نوع ماده گیاهی می‌گویند که در تولید و اصلاح نژاد گیاه استفاده می‌شود.

بنابر اظهارات ژنگشین، کشت این گونه‌های زغال اخته باید حداقل ۴ نسل ادامه یابد تا منجر به جهش‌های بهتر و پایداری خصوصیات ژنتیکی شود. به گفته محققان، زغال اخته‌‌های فضایی تنها در ژن‌های خود دچار جهش شده‌اند و از این رو برای مصرف انسان نیز بی‌خطر خواهند بود.

شرکت‌های محلی در چین مدتی طولانی است که این میوه را با استفاده از بذرهای وارداتی از آمریکای شمالی پرورش می‌دهند. در نتیجه این بذرهای فضایی که از شهر فویوان (Fuyuan) به عنوان بزرگترین منطقه کاشت زغال اخته در چین به فضا منتقل شده بودند، به چین کمک می‌کند تا در بازار جهانی این محصول به رقابت خود ادامه دهد.

چین اولین آزمایش پرورش گیاهان در فضا را در سال ۱۹۸۷ انجام داد و از آن زمان تاکنون صدها گونه گیاهی را به فضا منتقل کرده است تا از این طریق بتواند شرایط غذایی را روی زمین بهبود بخشد. گفتنی است در طول سه دهه گذشته، پرورش گیاهان در محیط فضا به تولید بالغ بر ۳۰۰ گونه محصول و ۷۰۰ نوع گیاه جدید روی زمین کمک کرده است.

منبع: cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4922

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.