• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

کشتی حفاری جدید چین برای جستجوی نفت و گاز در آب‌های بسیار عمیق

  • کد خبر : 3828
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
کشتی حفاری جدید چین برای جستجوی نفت و گاز در آب‌های بسیار عمیق
طبق گزارش رسانه‌های دولتی، چین برای راه اندازی اولین کشتی حفاری آب فوق عمیق خود برای اکتشاف نفت و گاز اقیانوسی در سراسر جهان، آماده می‌شود.

این کشتی قادر خواهد بود در هر آبی در سراسر جهان عملیات داشته باشد و در عمق بیشتر از ۱۰ هزار متر (۳۲۸۰۰ فوت) حفاری کند.

کشتی توسط وزارت منابع طبیعی چین راه اندازی شده و به دست اداره زمین شناسی این وزارتخانه اداره خواهد شد و راه اندازی آن در حالی صورت می‌گیرد که چین تشنه انرژی به دنبال توسعه توسعه نفت و گاز فراساحلی خود است. این کشتی را می‌توان یک گام کلیدی به جلو در توسعه تجهیزات اکتشاف آب عمیق دانست.

دسترسی این کشتی بسیار فراتر از آب‌های منطقه‌ای است، جایی که تلاش‌های پکن برای بهره برداری از انرژی به دلیل اختلافات ارضی با همسایگانش با مشکلات سیاسی مواجه شده است.

رشته‌ای از میدان‌های گاز طبیعی زیر آب در دریای چین شرقی وجود دارد که حدود ۲۷۰۰ متر عمق دارد، اما چین و ژاپن بر سر اینکه چه کسی حقوق اقتصادی انحصاری بر این منطقه دارد با هم اختلاف دارند.

در دریای چین جنوبی، جایی که عمیق‌ترین قسمت آن حدود ۵۶۰۰ متر است و گمان می‌رود سرشار از سوخت‌های فسیلی است، چین و مدعیان رقیب، به‌ویژه ویتنام، مالزی و فیلیپین، اغلب درگیر مناقشات و بن‌بست‌های تنش‌آمیز بر سر دکل‌های حفاری یا کشتی‌های بازرسی موجود در منطقه هستند.

اعتراضات سراسری در ویتنام در سال ۲۰۱۴ هنگامی که یک سکوی نفتی چینی به بخش مورد مناقشه دریای چین جنوبی رفت، آغاز شد و یک کشتی حفاری که توسط شرکت ملی نفت پتروناس مالزی برای بررسی نفت در دریای چین جنوبی استخدام شده بود، در طول ماموریت خود بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ روزانه توسط قایق‌های چینی مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

کشتی حفاری جدید چینی می‌تواند هم حفاری نفت و گاز و هم حفاری علمی اقیانوسی را در دریاهای آزاد در هر بخشی از اقیانوس‌های جهان انجام دهد و همچنین بر حل مسائل مهم منابع و علوم محیطی تمرکز خواهد کرد.

این دستگاه مجهز به تجهیزات پیشرفته و ۹ آزمایشگاه طراحی شده برای بیشتر مناطق علوم اقیانوسی است، از جمله اولین آزمایشگاه دیرینه مغناطیسی کشتی‌بردی چین برای مطالعه مغناطیس در نمونه‌ها و آزمایشگاه فوق‌العاده تمیز که آن را به یک پیشرو جهانی تبدیل می‌کند.

این کشتی علاوه بر ماموریت‌های ملی، پروژه‌های علمی بین‌المللی در زمینه حفاری اقیانوسی را نیز انجام خواهد داد.

کشتی که در کارخانه کشتی سازی Huangpu Wenchong در گوانگژو، استان گوانگدونگ ساخته می‌شود انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به طور کامل عملیاتی شود. همین کشتی ساز، سازنده بیشتر کشتی‌های بررسی علمی و اکتشافی چین است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3828

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.