• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

«کای-فو لی» از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی که توانست در ۸ ماه استارت‌آپ یک میلیارد دلاری راه بیاندازد

  • کد خبر : 6238
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
«کای-فو لی» از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی که توانست در ۸ ماه استارت‌آپ یک میلیارد دلاری راه بیاندازد
یک استارت آپ چینی که توسط دانشمند کامپیوتر، کای فو لی تأسیس شده، توانست به واسطه یک مدل هوش مصنوعی منبع باز جدید که دست‌کم برخی از ویژگی‌های آن از بهترین مدل‌های سیلیکون ولی پیشی گرفته است، در کمتر از هشت ماه به یک استارت‌آپ یونیکورن تبدیل شود.

لی در مصاحبه‌ای گفت که شرکت ۰۱٫AI، پس از یک دور تامین مالی و جذب سرمایه که شامل واحد ابری هلدینگ گروه علی بابا بود، به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سینوویشن نیچرز، مدیرعامل این استارت‌آپ جدید نیز خواهد بود. او در ماه مارس، تیم ۰۱٫AI را تشکیل داد و در ژوئن شروع به کار کرد.

Yi-34B، مدل زبانی بزرگ منبع باز و پایه این استارت‌آپ مستقر در پکن، اکنون به زبان‌های چینی و انگلیسی در سراسر جهان برای توسعه‌دهندگان در دسترس است.

مدل‌های زبانی بزرگ یا LLM، الگوریتم‌های رایانه‌ای هستند که با استفاده از حجم زیادی از داده‌ها برای خواندن، درک و تولید متن، تصاویر و کدها، مشابه به انسان آموزش داده شده‌اند.

برخی معیارهای کلیدی حاکی از آن است که مدل Yi-34B از مدل‌های منبع باز پیشرو در حال حاضر در بازار، از جمله مدل Llama 2  مایکروسافت که مورد توجه شرکت متا پلتفورمز قرار گرفته، عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

هاگینگ فیس، که رتبه‌بندی بهترین LLM ها در دسته‌های مختلف را تعیین می‌کند، ارزیابی‌هایی را منتشر کرده که طبق آن، این مدل چینی برای آنچه به عنوان LLM های پیش‌آموزش‌دیده پایه شناخته می‌شود، در رتبه اول قرار گرفته است.

لیِ ۶۱ ساله، در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «مدل Llama 2، به استاندارد طلایی تبدیل شده و کمک شایانی به جامعه منبع باز کرده است. ما می‌خواهیم یک جایگزین برتر، نه تنها برای بازار چین که برای بازار جهانی ارائه دهیم.

شرکت OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو پس از رونمایی از چت‌بات ChatGPT در سال گذشته، هیجان زیادی را در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرد. شرکت‌های آلفابت، مایکروسافت و متا میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دنبال کسب جایگاه رهبری در زمینه نوظهور هوش مصنوعی مولد و فراتر از آن هستند. ایلان ماسک هم به تازگی از یک چت‌بات به نام Grok رونمایی کرده است.

در چین، غول‌های فناوری و کارآفرینان نیز به این عرصه قدم گذاشته‌اند و Baidu، نسخه‌ای از Ernie LLM خود را به نمایش گذاشته که مدعی است با فناوری OpenAI برابری می‌کند. شرکت علی بابا هم دست‌کم از سه سرمایه‌گذاری در این حوزه از جمله ۰۱٫AI حمایت کرده است. گفتنی است شرکت‌های هوش مصنوعی در دو کشور امریکا و چین، عمدتاً با یکدیگر رقابت نمی‌کنند زیرا فناوری‌های آمریکایی در چین در دسترس نیستند.

با این حال، تنش‌های سیاسی فزاینده بین ایالات متحده و چین، توسعه هوش مصنوعی را پیچیده کرده است. دولت بایدن در سال گذشته، فروش پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناهای هوش مصنوعی شرکت انویدیا را به مشتریان چینی ممنوع کرد و دلیل آن را وجود نگرانی‌ها در حوزه امنیت ملی و در خصوص استفاده از این فناوری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با کاربردهای نظامی عنوان کرد. ماه گذشته، ایالات متحده این محدودیت‌ها را تشدید کرد و انویدیا را از فروش تراشه‌های کمی پیشرفته‌تر که به طور خاص برای چین طراحی کرده بود نیز منع کرد.

لی وضعیت را «تاسف‌آور» خواند، اما گفت که ۰۱٫AI تراشه‌های مورد نیاز خود را برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی ذخیره کرده است. این استارت‌آپ در اوایل سال جاری شروع به تهیه نیمه‌رساناهای مورد نیاز خود کرد و حتی از شرکت سینوویشن ونچرز برای این خریدها وام گرفت.

وی افزود: «ما اساساً همه چیز را به مخاطره انداختیم و از حساب بانکی اصلی خود، بیش از حد خرج کردیم. احساس کردیم که باید این کار را انجام دهیم.»

لی که قبل از ورود به این سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و اپل کار ‌می‌کرد، تیمی با بیش از ۱۰۰ نفر در ۰۱٫AI تشکیل داده و تیمی متشکل از همکاران سابق خود در شرکت‌های آمریکایی و اتباع چینی که در خارج از کشور کار می‌کردند، جذب کرده است. به گفته او، در این تیم علاوه بر متخصصان هوش مصنوعی، تجار با تجربه‌ای حضور دارند که می‌توانند در همه مراحل، از ادغام و اکتساب فناوری گرفته تا عرضه اولیه عمومی کمک کنند.

۰۱٫AI در حال حاضر در حال ترسیم استراتژی کسب و کار خود فراتر از مدل منبع بازی است که به تازگی معرفی شده است. این استارت‌آپ با مشتریان بر روی گزینه‌های اختصاصی، متناسب با یک صنعت خاص یا شرایط رقابتی همکاری خواهد کرد. به عنوان مثال، Yi-34B نام خود را از ۳۴ میلیارد پارامتر مورد استفاده در آموزش این مدل برگرفته است، اما این استارتاپ در حال حاضر بر روی یک مدل با بیش از۱۰۰ میلیارد پارامتر کار می‌کند.

لی با اشاره به مدل زبان بزرگ OpenAI گفت: «مدل اختصاصی ما با GPT-4 محک زده خواهد شد».

او افزود ارائه یک سیستم به زبان انگلیسی و چینی مزیتی برای شرکت‌های جهانی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های تجاری خواهد بود. این استارتاپ قصد دارد در آینده زبان‌های بیشتری را به مدل خود اضافه کند.

فعالیت لی در زمینه هوش مصنوعی به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. وی در درخواست خود در سال ۱۹۸۲ برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کارنگی ملون، نوشته بود که می‌خواهد زندگی‌اش را وقف تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی کند، زیرا این فناوری به انسان‌ها کمک می‌کند تا خود را بهتر درک کنند. او در ادامه دو کتاب پرفروش به نام‌های “ابرقدرت‌های هوش مصنوعی: چین، سیلیکون ولی و نظم جدید جهانی” و “AI 2041: ده چشم‌انداز برای آینده ما”را به رشته تحریر درآورده است.

لی عقیده دارد «این بزرگترین پیشرفت برای بشریت و همچنین آخرین گام برای درک خودمان است.”

او می‌گوید تا زمانی که قدرت آخرین نسل LLM را به چشم دید، بارها از خود پرسیده بود که آیا چشم‌انداز این فناوری در طول زندگی‌اش محقق می‌شود یا خیر ؟ و سرانجام تصمیم گرفت از نقش همیشگی خود به عنوان سرمایه‌گذار مخاطره‌آمیز خارج شود و به دلیل چشم‌انداز فناوری هوش مصنوعی و همچنین اغتنام فرصتی برای یکپارچه کردن نقش‌هایش به‌عنوان دانشمند کامپیوتر، نویسنده و مدیر، مدیریت اجرایی یک استارتاپ را بپذیرد.

۰۱٫ AI به این دلیل تصمیم گرفت یک مدل منبع باز بسازد که اکثریت قریب به اتفاق توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، قادر به خرید بزرگ‌ترین و گران ترین مدل ها نیستند و یا به آنها نیاز ندارند. سیستم‌های هوش مصنوعی منبع باز همانند نرم‌افزارهای منبع باز هستند که می‌توان کد منبع را تغییر داد و بهبود بخشید.

اندازه این سیستم هوش مصنوعی تازه معرفی شده‌ی ۳۴ میلیارد پارامتری، با دقت انتخاب شده است تا بتواند بر روی رایانه‌هایی اجرا شود که گران‌قیمت نیستند. همچنین این شرکت یک مدل۶ میلیارد پارامتری برای جلب طیف وسیع‌تری از توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. لی در این خصوص می‌گوید: «این یک تصمیم بسیار حساب شده است. “دنیا به یک مدل دلخواه دیگر نیاز ندارد، دنیا به ما نیاز دارد.”

لی گفته است که از برخی از شرکای محدود شرکت سرمایه‌گذاری‌اش در مورد اینکه چگونه بین نقش‌های مدیریت خود در دو شرکت، تعادل برقرار می‌کند، سؤالاتی دریافت کرده است. او در پاسخ می‌گوید که اگر ۴۰ ساعت در هفته را صرف سینویشن کند، هنوز ۱۲۸ ساعت دیگر در اختیار دارد. “من ۸۶ ساعت دیگر در اختیار دارم که می‌توانم بدون غفلت از وظایفم در سینوویشن، بر ۰۱٫AI متمرکز شوم.” او در روز، شش ساعت را به خواب و هر موضوع دیگری غیر ازکار اختصاص داده است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6238

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.