• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
8

کارخانه‌های چین با کاهش نیروی کار رباتیک را تسریع می‌کنند

  • کد خبر : 3750
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
کارخانه‌های چین با کاهش نیروی کار رباتیک را تسریع می‌کنند
چین در سال گذشته تقریباً به اندازه سایر نقاط جهان در کارخانه‌های خود ربات نصب کرده و این شتاب برای خودکارسازی، تولید را حتی با کاهش جمعیت در سن کار تشریع می‌بخشد.

بر اساس داده‌های جدید فدراسیون بین‌المللی رباتیک، ارسال ربات‌های صنعتی به چین در سال ۲۰۲۱ با ۴۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل به بیش از ۲۴۳ هزار دستگاه رسید.

تنها کمتر از نیمی از ربات‌های صنعتی سنگین نصب شده مختص چین بوده و این تعداد موقعیت این کشور را به عنوان بازار شماره یک برای تولیدکنندگان ربات در سراسر جهان تقویت کرده است. چین تقریباً دو برابر کارخانه‌های آمریکا و اروپا ربات‌ جدید نصب کرده است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر رواج روبات  در خطوط تولید از ایالات متحده و نیروگاه‌های تولیدی مانند ژاپن، آلمان و کره جنوبی عقب است.

اتوماسیون سریع همچنین نشان دهنده درک روزافزون در چین از این موضوع است که کارخانه‌های این کشور باید با کاهش عرضه نیروی کار ارزان و افزایش دستمزدها سازگار شوند.

سازمان ملل انتظار دارد تا سال آینده جمعیت هند از چین پیشی بگیرد. پیش‌بینی‌های این سازمان نشان می‌دهد که جمعیت افراد ۲۰ تا ۶۴ ساله چین – بخش عمده نیروی کار – پس از سال ۲۰۳۰ به شدت کاهش یابد، زیرا سن جمعیت چین و نرخ زاد و ولد پایین می‌ماند.

با پذیرش ربات‌های بیشتر، کارخانه‌های چینی می‌توانند شکاف بازار کار و هزینه‌ها را کاهش دهند.

از آنجایی که چین دیگر نمی‌تواند برای پیشبرد رشد اقتصادی به نیروی کار در حال توسعه تکیه کند، به گفته بسیاری از اقتصاددانان، اتوماسیون مطمئن ترین راه برای افزایش بهره وری کارگرانی است که در اختیار دارد تا از ردیف کشورهای با درآمد متوسط فاصله بگیرد.

داده‌ها نشان می‌دهد خروجی یک ساعت کار در چین در سال ۲۰۲۱ یک چهارم متوسط ​​گروه هفت اقتصاد پیشرفته و یک پنجم ایالات متحده بوده است، علاوه بر این، رشد بهره‌وری چین در سال‌های اخیر کند شده است. پس از افزایش میانگین سالانه ۹ درصدی بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، خروجی یک ساعت کار در چین در دهه بعد، سالیانه ۷٫۴ درصد رشد کرد.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، علیرغم تنش‌های تجاری با ایالات متحده و افزایش نگرانی غرب از وابستگی بیش از حد به کالاهای تولیدی چینی، چین همچنان بستر کارخانه‌های جهان است و ۲۹ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

رونق طولانی مدت مهاجرت داخلی این کشور در حال پایان است و بر اساس برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴۷ میلیون نفر در بخش تولید چین مشغول به کار بودند که نسبت به اوج سال ۲۰۱۲ که ۱۶۹ میلیون نفر بود، کاهش یافته است. در همان دوره، اشتغال در بخش خدمات با ۳۲ درصد افزایش به ۳۶۵ میلیون نفر رسید.

اتوماسیون علاوه بر کمک به رفع فشارهای ناشی از این تغییرات، می‌تواند به کارخانه‌های چینی کمک کند تا بر کارهای تولیدی پیشرفته‌تر تمرکز کنند که به دقت بیشتری نیاز دارند، در همین حال روبات‌ها نیز ارزان‌تر و سازگارتر می‌شوند.

Dobot، سازنده بازوهای ربات کوچک مستقر در شنژن که در صنعت و آموزش استفاده می‌شود، یک سیستم رباتیک برای مشتری در چین ایجاد کرد که هدفون‌های بی‌سیم را برای شرکت اپل تولید می‌کند. این سیستم از بازوهای ربات برای نصب آهنربا در قاب گوشی استفاده می کند، فرآیندی که قبلاً چهار نفر را درگیر می‌کرد. تیم انسانی توانست حدود ۶۵۰ مورد را در یک ساعت تکمیل کند اما بازوهای ربات می‌توانند ۸۰۰ مورد را مدیریت کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که نصب ربات‌های صنعتی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ به ۴۸۶۸۰۰ عدد رسیده است. اما رشد روبات در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل تغییر چندانی نداشت، زیرا همه گیری کرونا سرمایه گذاری را کاهش داد.

ایالات متحده و سایر بخش‌های قاره آمریکا ۴۹۴۰۰ ربات در سال ۲۰۲۱ به آمار خود افزودند که ۲۷ درصد در سال افزایش داشت و نصب‌ها در اروپا با ۱۵ درصد افزایش به ۷۸۰۰۰ دستگاه رسید.

داده‌های اولیه از چین نشان می‌دهد که نصب و راه اندازی روبات تولید کنندگان لوازم الکترونیکی در سال ۲۰۲۱ ۳۰ درصد افزایش یافته است زیرا صادرکنندگان به دنبال همگامی با تقاضای پررونق غرب برای کالاهای مصرفی هستند. سایر بخش‌هایی که سرمایه‌گذاران قابل توجهی در رباتیک هستند شامل خودروسازان و تولیدکنندگان پلاستیک، لاستیک، فلزات و ماشین‌آلات می‌شود. نصب ربات‌ها در بخش خودرو چین در سال گذشته تقریباً ۹۰ درصد افزایش یافته است.

اگرچه بخش رباتیک داخلی چین در حال گسترش است اما اکثر ربات‌های صنعتی نصب شده در چین در سال گذشته در خارج از کشور و عمدتاً در ژاپن ساخته شده‌اند.

سرعت پذیرش ربات در چین نشان دهنده تمایل شرکت‌ها برای آزمایش با فناوری جدید است.

یک سازنده دولتی ماشین‌آلات سنگین ساختمانی مانند لودر، میکسر بتن و بیل مکانیکی،  دلیل بزرگ برای حرکت اتوماسیون این شرکت را دشواری فزاینده جذب کارگران می‌‌داند.

ساخت لودر قبل از اتوماسیون مستلزم تیم‌های ۱۱ نفره بود که در دو شیفت ۱۰ ساعته کار می‌کردند تا حدود ۱۰ هزار قطعه را مرتب کنند. اکنون دو کارگر که بر یک ربات نظارت می‌کنند می‌توانند کار مشابهی را در یک شیفت انجام دهند. تعداد کارگران خط تولید نسبت به قبل از اتوماسیون ۵۶ درصد کاهش یافته است، در حالی که ظرفیت تولید کلی روزانه ۵۰ درصد بیشتر شده است. کارگرانی که باقی می‌مانند، دستمزد بهتری دریافت می‌کنند، زیرا آنها ماهرتر هستند. در گذشته، یک جوشکار فقط نیاز داشت که جوشکاری را بداند. اکنون، باید علاوه بر فناوری جوشکاری، به فناوری اتوماسیون و نحوه کار با تجهیزات هوشمند نیز آشنا باشد.

تغییرات اقتصادی بازار کار چین و بهبود فناوری روبات‌ها به این معنی است که چین احتمالاً وارد رونق پذیرش ربات‌ها می‌شود. پیش بینی میشود که چین تا سال ۲۰۳۰ بین ۳٫۲ تا ۴٫۲ میلیون ربات صنعتی در خطوط تولید خواهد داشت که در حال حاضر این عدد حدود یک میلیون ربات است.

تجربه همه گیری کرونا در چین بر مزایای اتوماسیون تاکید کرده است، زیرا قرنطینه‌های گسترده باعث کمبود کارکنان شده که به شدت تولید کارخانه ها را مختل کرده است.

همانطور که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی اتکای بیش از حد خود به چین برای کالاهای تولیدی را زیر سوال بردند، پکن تحت رهبری شی جین پینگ از کاهش اتکای چین به بازارهای خارج از کشور و گسترش سهم شرکت‌های داخلی در زنجیره تامین جهانی حمایت کرد. فشارهای بازار کار به این معنی است که ربات‌ها برای تحقق این هدف نیز حیاتی خواهند بود. چین نمی‌تواند بدون اتوماسیون این کار را انجام دهد.

منبع: wsj

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3750

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.