• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

کارآزمایی دانشمندان چینی در زمینه درمان اندوواسکولار برای سکته مغزی

  • کد خبر : 5887
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
کارآزمایی دانشمندان چینی در زمینه درمان اندوواسکولار برای سکته مغزی
سکته مغزی ایسکمیک حاد یک بیماری اورژانسی پزشکی است و زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون بخشی از مغز قطع یا کاهش می‌یابد و از دریافت اکسیژن و مواد مغذی بافت مغز جلوگیری می‌کند.

در این حالت سلول‌های مغز در عرض چند دقیقه شروع به مردن می‌کنند و اگر جریان خون به سرعت باز نگردد، سکته مغزی ایسکمیک باعث آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ می‌شود. درمان فوری بسیار مهم است و اقدام به موقع می‌تواند آسیب مغزی و سایر عوارض را کاهش دهد.

علائم و نشانه‌های سکته مغزی عبارتند از مشکل در صحبت کردن و درک آنچه دیگران می‌گویند. فرد حتی ممکن است دچار سردرگمی، فلج یا بی حسی صورت، بازو یا پا، ادای کلمات توهین آمیز یا مشکل در درک گفتار شود. ممکن است در افراد بی‌حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، بازو یا پا مشاهده شود، که اغلب فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان‌های اندوواسکولار در داخل رگ‌ها برای از بین بردن لخته و جلوگیری از آسیب عروق خونی انجام می‌شود و معمولاً این درمان‌ها را در ۱۰ تا ۱۴ روز اول پس از تشکیل لخته انجام می‌دهند.

نقش درمان اندوواسکولار برای سکته مغزی حاد با انفارکتوس بزرگ به طور گسترده در جمعیت‌های مختلف مورد مطالعه قرار نگرفته است، ولی دانشمندان چینی با حمایت مرکز تجارت مراقبت‌های بین‌المللی شانگهای یک کارآزمایی تصادفی‌ در بیماران مبتلا به انسداد حاد عروق بزرگ در گردش خون قدامی که تحت درمان اندوواسکولار قرار گرفته بودند، را انجام دادند.

در مجموع ۴۵۶ بیمار وارد مطالعه شدند. ۲۳۱ نفر در گروه درمان اندوواسکولار و ۲۲۵ نفر در گروه مدیریت پزشکی قرار گرفتند. تقریباً ۲۸ درصد از بیماران در هر دو گروه ترومبولیز داخل وریدی دریافت کردند. کارآزمایی به دلیل اثربخشی درمان اندوواسکولار پس از تجزیه و تحلیل موقت دوم متوقف شد. در ۹۰ روز، تغییری در توزیع نمرات به سمت نتایج بهتر به نفع درمان اندوواسکولار نسبت به مدیریت پزشکی مشاهده شد.

نتیجه گیری دانشمندان چینی از این کارآزمایی این بود که بیماران مبتلا به انفارکتوس مغزی بزرگ نتایج بهتری با درمان اندوواسکولار نسبت به درمان پزشکی داشتند.

نتایج این تحقیق در ژورنال نیواینگلند منتشر شد. نیواینگلند ژورنال از معتبرترین ژورنال های پزشکی دنیا محسوب می‌شود.

سکته مغزی بعنوان دومین علت مرگ و میر و یکی از مرگبارترین بیماری‌های نورولوژی شناخته می‌شود و بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان، سکته مغزی را تجربه کرده‌اند.

منبع: nejm

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5887

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.