• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

ژیروسکوپ جدید، صنعت موشک‌ سازی چین را متحول می‌کند

  • کد خبر : 4306
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۲
ژیروسکوپ جدید، صنعت موشک‌ سازی چین را متحول می‌کند
مهندسان چینی یک ژیروسکوپ فیبر نوری کوچک و ارزان قیمت ساخته‌اند که روند ساخت موشک‌های تاکتیکی و سایر تسلیحات هدایت‌شونده را تسریع می‌کند و راه را برای تولید انبوه موشک‌های با هزینه کم هموار خواهد کرد. ابعاد این ژیروسکوپ فقط به اندازه یک تراشه بوده و ساخت آن در کارخانه‌های رایج تراشه‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر است.

ژیروسکوپ یک موشک را قادر می‌سازد تا به طور خودکار چرخش و حرکتش را در هنگام پرواز تصحیح کند، حتی زمانی که جی‌پی‌اس آن خاموش است. در دهه‌های اخیر، ژیروسکوپ‌های مکانیکی تا حد زیادی جای خود را به ژیروسکوپ‌های فیبر نوری داده‌اند؛ ابزاری که بدون استفاده از اجزای متحرک می‌توانند به طور دقیق فعالیت کنند.

بنابر اظهارات تیم تحقیقاتی زیر نظر شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC)، ژیروسکوپ فیبر نوری رایج به اندازه یک کاسه معمولی است و ساخت این ابزار برای تولیدکنندگان موشک سخت است. در حال حاضر اجزای اصلی ژیروسکوپ‌های فیبر نوری متداول، همگی در محفظه‌های مجزا و بزرگ تعبیه می‌شوند. ساخت و مونتاژ این اجزا روند سخت و زمان‌بری دارد و نیروی انسانی زیادی نیز می‌طلبد.

تیم مذکور فیبرهای نوری و اجزای دیگر را روی یک تراشه سیلیکونی به اندازه یک دانه برنج ایجاد کردند. استفاده از فناوری تراشه موجب شد اندازه ژیروسکوپ به یک دوازدهم محصول اصلی کاهش یابد. آزمایش‌ها نشان داد دقت این ژیروسکوپ حدود ۳۰ درصد از محصول رایج مورد استفاده در موشک‌های کوتاه‌برد چین بیشتر است.

این تراشه با فناوری طرح‌نگار نوری (فتولیتوگرافی) اشعه ماورا بنفش عمیق (DUV) در ابعاد ۲۴۸ نانومتر ساخته شد. طرح‌نگار نوری فرآیندی است که از آن در صنعت ریزساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیم تحقیقاتی مدعی است با کمک این فناوری می‌توان صدها یا حتی هزاران تراشه را در یک ویفر (برش نازک از یک نیم‌رسانا برای ساخت تراشه‌های الکترونیکی) پردازش کرد.

به گفته تیم تحقیقاتی، این فناوری اکنون تنها در دو کشور چین و ایالات متحده موجود است. مهندسان این کشور اظهار می‌کنند چین به دلیل تلاش برای ساخت همین ابزار، در صنعت موشک‌سازی دو سال از آمریکا عقب افتاد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4306

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.