• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

چین ۴۱ ماهواره را طی یک عملیات پرتاب به فضا فرستاد

  • کد خبر : 5012
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
چین ۴۱ ماهواره را طی یک عملیات پرتاب به فضا فرستاد
چین در یک عملیات پرتاب ۴۱ ماهواره را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March 2D) به فضا فرستاد و رکورد پیشین خود را که به تازگی با پرتاب ۲۱ ماهواره به ثبت رسانده بود، شکست.

این ماهواره‌ها با هدف ارائه خدمات سنجش از دور تجاری در حوزه‌هایی مانند پایش منابع زمین، اکتشافات معدنی و ساخت و ساز‌های شهری، پایش بلایا و همچنین آزمایش برخی فناوری‌های سنجشی استفاده می‌شوند.

در این عملیات پرتاب ۴۰ ماهواره از سری جیلین-۱ (Jilin-1) شامل ۳۰ ماهواره جیلین-۱ گائوفن-۰۶آ (Jilin-1 Gaofen-06A)، ۸ ماهواره جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی (Jilin-1 Gaofen-03D) و ۲ ماهواره جیلین-۱ پینگتای-۰۲آ (Jilin-1 Pingtai-02A)‌ در مدار خورشیدآهنگ مستقر شدند.

جیلین-۱ اولین منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور تجاری چین و بزرگترین منظومه ماهواره‌ای تجاری این کشور به شمار می‌رود. این ماهواره‌ها را شرکت فناوری ماهواره چانگ گوانگ (Chang Guang) ساخته است. اولین مجموعه از این ماهواره‌ها در اکتبر ۲۰۱۵ به فضا فرستاده شد و تمام این ماهواره‌ها در مدار خورشید آهنگ قرار دارند. چانگ گوانگ ابتدا برنامه داشت مجموعا ۱۳۸ ماهواره را تا سال ۲۰۲۵ در مدار زمین قرار دهد، اما سال گذشته میلادی هدف خود را به ۳۰۰ ماهواره افزایش داد.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی

ماهواره‌بر دو مرحله‌ای لانگ مارچ-۲دی را آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (SAST) ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۱ متر و قطر ۳.۳۵ متر، بیش از ۲۳۰ تن وزن دارد و و می‌تواند ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۱۳۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ انتقال دهد.

لانگ مارچ-۲دی نیروی خود را از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) تامین می‌کند. اولین عملیات این ماهواره‌بر در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۷۶ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن شکست خورده است. ماموریت مذکور که روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد، ۴۷۶ امین عملیات سری ماهواره‌برهای لانگ مارچ به حساب می‌آید.

منبع: cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5012

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.