• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
5

چین ۲ ماهواره سنجشی را به فضا پرتاب کرد

  • کد خبر : 4378
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
چین ۲ ماهواره سنجشی را به فضا پرتاب کرد
چین دو ماهواره سنجش از دور را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) به فضا پرتاب کرد.

این عملیات روز پنجشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند) ساعت ۲۲:۴۱ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تایوآن (Taiyuan) در شمال چین انجام گرفت و طی آن دو ماهواره مشابه تیان‌هوی-۶ (Tianhui-6) در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند.

چین ماموریت این دو ماهواره را مانند ماهواره‌های قبلی سری تیان‌هوی، نقشه‌برداری جغرافیایی، پایش منابع زمینی، ماموریت‌های علمی و برخی فعالیت‌های دیگر عنوان کرده است. با این حال، ناظران غربی معتقدند نیروهای مسلح چین از اطلاعات این ماهواره‌ها برای اهداف نظامی نیز استفاده می‌کنند.

رسانه‌های چینی هنوز جزئیاتی از دو ماهواره جدید منتشر نکرده‌اند. اولین ماهواره این سری یعنی تیان‌هوی-۱-۰۱ سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد و تا سال ۲۰۲۱ تعداد ۳ ماهواره دیگر از این سری نیز در فاصله حدودا ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین استقرار یافت. این ماهواره‌ها مجهز به چندین ابزار پایش زمین از جمله دوربین سه‌بعدی نقشه‌برداری و دوربین CCD با وضوح ۵ متر هستند.

ماهواره‌های تیان‌هوی-۱ را شرکت هنگشن دانگ‌فنگ‌هانگ ویکسینگ (Hangtian Dongfanghong Weixing) و آکادمی فناوری فضایی این کشور (CAST) ساخته‌اند و ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) چین آن‌ها را اپراتوری می‌کند. گفته می‌شود این ماهواره‌ها برای هر دو هدف نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمای ماهواره تیان‌هوی-۱-۰۱

به علاوه، چهار ماهواره تیان‌هوی-۲ مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) نیز در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و ماهواره تیان‌هوی-۴ در سال ۲۰۲۱ در مدار زمین قرار گرفتند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی

لانگ مارچ-۴سی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع است که با وزن ۲۵۰ تن، می‌تواند ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ منتقل کند. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (SAST) ساخته است و ۴۵.۸ متر طول دارد. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است.

لانگ مارچ-۴سی نخستین عملیات خود را در آوریل ۲۰۰۶ انجام داد و با احتساب این عملیات، تاکنون ۴۸ ماموریت را به‌انجام رسانده است که ۲ مورد آن‌ها با شکست مواجه شده‌اند. این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

منبع: seradata

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4378

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.