• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

چین ۲ ماهواره را برای توسعه ابرمنظومه اینترنتی خود به فضا فرستاد

  • کد خبر : 5170
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
چین ۲ ماهواره را برای توسعه ابرمنظومه اینترنتی خود به فضا فرستاد
چین ۲ ماهواره ارتباطی را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) برای آزمایش فناوری‌های اینترنت ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها به منظور توسعه ابرمنظومه اینترنت ماهواره‌ای چین در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند.

این کشور برنامه دارد یک منظومه بزرگ به نام گوانگ (Guowang) شامل حدودا ۱۳ هزار ماهواره در مدار زمین ایجاد کند تا بدین ترتیب با منظومه‌های بزرگی چون استارلینک و وان‌وب به رقابت بپردازد.

به گفته مسئولان فضایی چین، پرتاب این ماهواره‌ّ بدان معناست که اکنون ارتباطات نسل ششم، از ایستگاه‌های زمینی این کشور به فضا گسترش یافته است.

طبق جدول زمانی پیشنهادی در نشست اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ارتباطات نسل ششم در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به مرحله استانداردسازی فناوری می‌رسد، در نیمه دوم سال ۲۰۲۸ تولید تجهیزات آن آغاز شود و در سال ۲۰۳۰ نیز این فناوری وارد حوزه تجاری خواهد شد.

گفتنی است منظومه استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس تاکنون بیش از ۴ هزار ماهواره را به فضا فرستاده و ارائه اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان را نیز آغاز کرده است.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی

ماهواره‌بر دو مرحله‌ای لانگ مارچ-۲سی که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد، دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (CALT) ساخته است و می‌تواند ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۱۴۰۰ کیلوگرم را به مدار خورشیدآهنگ انتقال دهد.

این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. لانگ مارچ-۲سی با احتساب این عملیات تاکنون ۷۰ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه دارد. گفتنی است عملیات مذکور روز یکشنبه ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد.

منبع: seradata

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5170

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.