• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

چین ۱۴ ماهواره کوچک را طی یک عملیات پرتاب به فضا فرستاد

  • کد خبر : 3897
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
چین ۱۴ ماهواره کوچک را طی یک عملیات پرتاب به فضا فرستاد
چین ۱۴ ماهواره کوچک را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) به فضا فرستاد.

این عملیات روز یکشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) ساعت ۱۱:۱۴ به وقت پکن از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام گرفت و طی آن دو ماهواره کیلو-۲و۳ (Qilu-2&3)، ماهواره جیلین گائوفن-۰۳دی-۳۴ (Jilin-1 Gaofen-03D-34)، دو ماهواره از منظومه جیلین-۱ موفانگ-۰۲آ (Jilin-1 Mofang-02A) و دو ماهواره متعلق به منظومه جیلین-۱ هونگوای-آ (Jilin-1 Hongwai-A) در مدار خورشید آهنگ قرار گرفتند.

کیلو-۲و۳ ماهواره‌های سنجشی اپتیکال (نوری) هستند که موسسه فناوری شانگهای (Shanghai Institute of Technology) آن‌ها را ساخته است. از این دو ماهواره برای تصویربرداری چندطیفی نور مرئی با وضوح ۰.۷ متر و تصویربرداری مادون قرمز حرارتی با حساسیت بالا با وضوح ۱۴ متر استفاده می‌شود.

ماهواره جیلین گائوفن-۰۳دی-۳۴ نیز متعلق به یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی است که شرکت چانگ گوانگ (Chang Guang) آن‌ها را توسعه می‌دهد. وزن و وضوح اولین ماهواره این منظومه به ترتیب ۴۲ کیلوگرم و ۱ متر اعلام شده است. ماهواره‌های جیلین-۱ موفانگ-۰۲آ و جیلین-۱ هونگوای-آ نیز متعلق به همین شرکت هستند و به ترتیب ۳۰ و ۴۲ کیلوگرم وزن دارند.

دیگر ماهواره‌های ماموریت مذکور عبارتند از ماهواره لوجیا-۳-۰۱ (Luojia-3-01)، بیو-۱ (Beiyou-1)، تیانژی-۲دی (Tianzhi-2D) و سه ماهواره جیانزیجینگ (Jinzijing) که اغلب برای مقاصد تحقیقاتی، آزمایش فناوری و سنجشی در مدار زمین قرار گرفته‌اند.

لانگ مارچ-۲دی که در این ماموریت مورد استفاده قرار گرفت، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۱ متر بوده، بیش از ۲۳۰ تن وزن دارد و هر دو مرحله آن دارای قطری معادل ۳.۳۵ متر هستند. لانگ مارچ-۲دی قادر است ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۱۳۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشید آهنگ بفرستد.

وظیفه ساخت این ماهواره‌بر برعهده آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) بوده و سوخت آن دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) است. لانگ مارچ-۲دی اولین عملیات خود را در اوت ۱۹۹۲ انجام داده و با احتساب این ماموریت تاکنون ۷۴ عملیات را به‌انجام رسانده است. این ماهواره‌بر فقط یک شکست در کارنامه خود دارد و چین به ازای هر عملیات آن ۳۰ میلیون دلار هزینه می‌کند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3897

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.