• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

چین یک ماهواره مخابراتی پربازده را به فضا پرتاب کرد

  • کد خبر : 3863
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
چین یک ماهواره مخابراتی پربازده را به فضا پرتاب کرد
چین یک ماهواره مخابراتی پربازده (HTS سرواژه High-throughput satellite) را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) به فضا پرتاب کرد.

ماهواره‌های HTS گروهی از ماهواره‌های ارتباطاتی هستند که به ازای اختصاص طیف مداری یکسان، حداقل ۲ و معمولا بیش از ۲۰ برابر ماهواره‌های مخابراتی متداول فعلی بازدهی دارند.

این عملیات روز جمعه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) ساعت ۰۲:۱۰ به وقت پکن از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام گرفت و طی آن ماهواره APStar-6E به مدار ژئو منتقل شد. APStar-6E را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) برای هلدینگ ای‌پی‌تی ستلایت (APT Satellite Holdings) مستقر در هنگ کنگ ساخته است. ای‌پی‌تی ستلایت زیرمجموعه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) محسوب می‌شود.

نمای ماهواره APStar-6E

ماهواره APStar-6E دارای ۱۵ سال عمر طراحی بوده و با وزن حدودا ۱۳۰۰ کیلوگرم از باس DFH-3E بهره می‌برد. از این ماهواره عمدتا برای ارائه خدمات ارتباطی با توان بالا برای مناطق جنوب شرقی آسیا استفاده خواهد شد. APStar-6E متعلق به یک منظومه ماهواره‌ای است که ای‌پی‌تی ستلایت آن‌ را اپراتوری می‌کند.

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت مورد استفاده قرار گرفت، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است و از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

لانگ مارچ-۲سی دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. این ماهواره‌بر می‌تواند ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو، ۱۴۰۰ کیلوگرم به مدار خورشید آهنگ و ۱۳۰۰ کیلوگرم را به مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) انتقال دهد.

ماهواره‌بر مورد اشاره با احتساب این عملیات تاکنون ۶۶ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. در ماموریت روز جمعه لانگ مارچ-۲سی از مرحله سوم نیز که با سوخت جامد فعالیت می‌کند، بهره گرفت.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3863

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.