• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

چین یک ماهواره سنجش از دور را به فضا پرتاب کرد

  • کد خبر : 5858
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۸
چین یک ماهواره سنجش از دور را به فضا پرتاب کرد
چین طی پرتابی یک ماهواره جدید سنجش از دور را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره ماموریت‌هایی مربوط به  رصد بلایای طبیعی، آزمایشات علمی و بررسی شرایط جوی زمین انجام خواهد داد.

نام ماهواره‌ای که پرتاب شد یونهای-۱-۰۴ (Yunhai-1-04) نام دارد و اوپراتور آن شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) است. ماهواره مورد نظرهم‌آکنون در مدار خورشید آهنگ در ارتفاع ۸۴۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب ۵۰ درجه نسبت به آن قرار دارد. این ماهواره توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology)  طراحی و ساخته شده است.

یونهای-۱-۰۴ چهارمین ماهواره مربوط به منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور یونهای است. به گفته برخی تحلیلگران غربی منظومه ماهواره‌ای یونهای برای مقاصد نظامی توسط چین توسعه داده شده است. اولین ماهواره سری یونهای در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد. همچنین دومین ماهواره این منظومه ماهواره‌ای که در سال ۲۰۱۹ پرتاب شده بود، دو سال بعد از پرتاب با یک زباله فضایی برخوردی داشت که دچار آسیب جزئی شد اما بعد از آن موفق به تنظیم مداری مجدد شده و هم‌اکنون بدون مشکل در حال ارائه خدمات است.

پرتاب توسط چه ماهواره‌بری انجام شد؟

پرتاب ماهواره همانند ساخت آن توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای انجام شد. علاوه بر انجام پرتاب، طراحی و ساخت ماهواره نیز توسط همین آکادمی صورت گرفته است. برای پرتاب از ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲دی (Long March 2D) استفاده شد.

این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای بوده و برای تامین نیروی پیشران هر سه مرحله خود از سوخت مایع استفاده می‌کند. لانگ‌مارچ-۲دی با ۲۷ متر ارتفاع و ۶.۷ متر قطر قادر است ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۱۳۰۰ کیلوگرم را به مدار خورشید آهنگ حمل کند. این ماهواره‌بر با ۲۳۲ تن وزن از سال ۱۹۹۲ تا کنون ۸۱ پرتاب موفق و ۱ پرتاب ناموفق داشته است. هزینه هر پرتاب توسط لانگ‌مارچ-۲دی حدود ۳۰ میلیون دلار است.

پرتاب صورت گرفته در تاریخ ۲۳ مهرماه و ساعت ۲۰:۵۴ به وقت محلی از پایگاه جیوکوآن (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد. این ماموریت چهل و هفتمین پرتاب فضایی چین در سال جاری میلادی بود. این کشور قصد دارد تا پایان امسال ۱۳ پرتاب فضایی دیگر را انجام بدهد.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5858

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.