• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
13

چین چگونه با استاندارهای بین‌المللی فناوری خود آینده را به‌دست می‌آورد؟

  • کد خبر : 1326
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
چین چگونه با استاندارهای بین‌المللی فناوری خود آینده را به‌دست می‌آورد؟
برای دو و نیم قرن، استانداردهای بین‌المللی فناوری، محرکی برای ایجاد ثروت و تسلط عمدتاً از سوی کشورهای غربی بوده است. با این حال، این روند در حال تغییر است.

چین به سرعت گام برمی‌دارد و نوع جدیدی از رقابت را ایجاد می‌کند، این رقابت دیگر در مورد سلطه و برتری فناوری نیست، بلکه در مورد قانون گذاری و طراحی سیستم است.

استانداردها، فناوری را تعریف می‌کنند و فناوری، دنیای مدرن را تعریف می‌کند. این اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها و کشورها سود قابل توجهی از طریق تسلط بر بازار و حق امتیاز کسب کنند. پس از آنکه ایجاد شد، تغییر استانداردها دشوار است و کسانی که بعدها می‌آیند نمی‌توانند با همان شرایط بازیکنان مستقر رقابت کنند.

در صنعت تلفن همراه، گوگل استانداردهایی را با اندروید تعیین می‌کند. سیستم عامل رایگان است اما تسخیر داده‌ها بی‌ارزش است.

کد QR امروز اغلب نادیده گرفته می‌شود اما از استاندارد بارکد ناشی می‌شود، که از کد مورس گرفته شده و در سال ۱۹۴۹ در ایالات متحده اختراع شد.

رهبری در تعیین شرایط استاندارد نیز می‌تواند با ظهور فناوری‌‌های جدید به سرعت مسیر خود را عوض کند.

صنعت شبکه مخابرات نمونه‌ای است که در آن کوالکام با هزینه شرکت‌هایی مانند نوکیا بر استانداردها تسلط یافت و منجر به تغییر سالانه میلیاردها دلار از حق اختراع لازم برای سیستم‌های تلفن همراه می‌شود.

استاندارهای بین‌المللی فناوری چین

رقابت استاندارد هم درمورد سود و هم در زمینه رهبری است. امروزه شرکت هوآوی به عنوان بازیگر برتر و مسلط جدید در استاندارد نسل پنجم تلفن همراه ظاهر شده و به سرعت در ۶G نیز پیشگام است.

امروزه استاندارد سازی عمدتا مساله‌ای مربوط به خودتنظیمی خصوصی در غرب است. رویکرد چینی بیشتر از بالا به پایین هدایت می‌شود اما این از منظر تاریخی منحصر به فرد نیست.

بیشتر کشورهایی که صنعتی شدن را پیش بردند این کار را از طریق سرمایه و حمایت دولت انجام دادند – درست مثل وضعیت امروز چین. صنعتی سازی در آلمان و ژاپن از بالا به پایین انجام شد و صنعت نیمه هادی ایالات متحده با بودجه دولت برای پروژه‌های نظامی و فضایی شکل گرفت. بنابراین، تحولات امروز در واقع شبیه گذشته است.

طرح جاه طلبانه‌ای در تعیین استانداردهای جهانی برای نسل بعدی فناوری‌ها از طریق “استانداردهای چین ۲۰۳۵” که در پایان سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، در حال انجام است. اگر “ساخت چین ۲۰۲۵” مربوط به اقتصاد واقعی بود، استانداردها مربوط به تأثیر سیستماتیک و سلطه و برتری صنایع است.

این طرح اهداف مربوط به زمینه‌هایی را تغییر می‌دهد که چین دارای مزایای بازار، فناوری و کاربردی است.

پیامدها قابل توجه است و در بسیاری از صنایع نوظهور مانند بلاکچین، شبکه‌های کوانتومی، خودران‌ها و اینترنت اشیا تغییر قدرت ایجاد خواهد شد.

چین ممکن است در گذشته فرصت ایجاد استانداردها را از دست داده باشد، اما به سرعت در حال تسلط بر زمینه‌هایی است که می‌تواند انقلاب صنعتی بعدی را به وجود آورد، مانند اینترنت مصرف کننده، اتوماسیون و فناوری سبز.

با ادامه تنش و قطب بندی بین ایالات متحده و چین، استانداردهای جهانی فناوری در دو یا چند راه حل تقسیم می‌شوند.

شرکت‌ها باید برای مقابله با از دست دادن سهم بازار آماده شوند و به طور فزاینده‌ای به راه حل‌های دیجیتال چینی وابسته شوند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1326

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.