• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5

چین پیشرفته‌ترین تراشه حافظه جهان را می‌سازد

  • کد خبر : 6175
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین پیشرفته‌ترین تراشه حافظه جهان را می‌سازد
شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC)، تولیدکننده پیشرو تراشه‌های حافظه در چین، «پیشرفته‌ترین» تراشه حافظه سه‌بعدی NAND جهان را تولید کرده که نوعی «جهش فناوری شگفت‌انگیز» شناخته می‌شود.

تراشه حافظه YMTC که بی سر و صدا در ماه ژوئیه تولید شد، نشان می‌دهد که شرکت سازنده آن به توسعه فناوری پیشرفته ادامه داده علیرغم اینکه تحریم‌های پس ایالات متحده علیه این شرکت مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است.

پیش از این موضوع نیز از پردازنده Kirin 9000S 5G در گوشی هوشمند هوآوی مدل Mate 60 Pro استفاده شده بود که در شرکت (SMIC) ساخته شده است. این تراشه قدرتمند داخلی، بسیاری از تحلیلگران صنعت را با توجه به محدودیت‌های سختگیرانه ایالات متحده شگفت زده کرد.

این موارد، شواهد در حال افزایشی است که حرکت چین برای غلبه بر محدودیت‌های تجاری و تامین نیمه‌رسانای داخلی خود را نشان می‌دهد و ساخت زنجیره تامین نیمه هادی در چین پیش از حد انتظارها موفق بوده است.

حافظه ۳D NAND این شرکت در خط مقدم طراحی تراشه حافظه قرار دارد و جزء مهمی برای محاسبات با کارایی بالا در کاربردهایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

شرکت YMTC و ۲۱ بازیگر چینی دیگر در بخش تراشه در اواسط دسامبر ۲۰۲۲ در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری و ژئوپلیتیکی بین دو اقتصاد بزرگ جهان به فهرست محدودیت های ایالات متحده اضافه شدند.

پس از اینکه تامین کنندگان تجهیزات آمریکایی KLA و Lam Research فروش و خدمات به YMTC را متوقف کردند، چشم انداز تولید انبوه این تراشه دچار تزلزل شد.

با این حال، رکود اخیر در بازار تراشه‌های حافظه و تمرکز مجدد بر اقدامات صرفه‌جویی در هزینه‌ها در صنعت، فرصتی برای YMTC فراهم می‌کند تا با یک تراشه پیشرفته‌تر و با چگالی بیت بالاتر پیشروی کند.

آخرین پیشرفت YMTC در ساخت تراشه‌های حافظه برای اولین بار در آوریل بود و این شرکت تلاش‌های خود را برای همکاری با تامین کنندگان چینی برای کمک به ساخت پیشرفته ترین تراشه‌های خود دو برابر کرد.

شرکت YMTC سفارش‌های بزرگی را با تامین کنندگان تجهیزات داخلی، از جمله گروه فناوری Naura مستقر در پکن، سازنده چینی پیشرو ابزارهای حکاکی، ثبت کرده است.

با این حال، تحلیلگران به بسیاری از نقاط مهم در زنجیره تامین تولید تراشه چین، همچون فقدان جایگزین‌های مناسب داخلی چینی برای ابزارهای ساخت تراشه اشاره کردند.

گفته می‌شود SMIC از تجهیزات بازسازی‌شده ASML، به‌ویژه سیستم‌های لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش عمیق (DUV) برای تولید پردازنده پیشرفته در گوشی هوشمند برجسته هواوی استفاده کرده است.

فرآیند DUV گران‌تر از استفاده از سیستم‌های لیتوگرافی پیشرفته‌تر EUV است که ASML از سال ۲۰۱۹ از فروش آن به چین منع شده است.

با این حال، محدودیت‌های سختگیرانه‌تری بر فروش ASML به چین در راه است. از ژانویه ۲۰۲۴، طبق آخرین محدودیت‌های لاهه، این شرکت از فروش دستگاه‌های DUV سری ۲۰۰۰ خود به چین منع خواهد شد.

در حالی که پیشرفت‌های اخیر تراشه در چین هیجان داخلی را در مورد پیشرفت این کشور در ساخت تراشه‌های پیشرفته داخلی برانگیخته است، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که شرکت‌های چینی هنوز سال‌ها در تولید سیستم‌های لیتوگرافی مورد نیاز برای پیشرفت واقعی عقب مانده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6175

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.