• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

چین و عرضه نسل جدید ۵G با نام فناوری ۵٫۵G

  • کد خبر : 6633
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چین و عرضه نسل جدید ۵G با نام فناوری ۵٫۵G
بخش‌های خصوصی و دولتی چین، مانند کارخانه‌های هوشمند، برای راه‌اندازی نسل جدیدی از فناوری G5 موسوم به G5.5 آماده می‌شوند.

صنعت ارتباطات تلفن همراه، معمولاً یک چرخه نسلی ۱۰ ساله را دنبال می‌کند. در حال حاضر، انتقال از G4 به G5 تجربه اینترنت تلفن همراه را متحول کرده است و این صنعت در انتظار استفاده تجاری از نسل بعدی است. اما در این میان، فناوری G5.5، که از به عنوان G5 پیشرفته نیز یاد می‌شود، هم‌چنان به رشد خود در چین ادامه داده است. سازمان استانداردهای بین‌المللی GPP3 که مسئول انتشار مشخصات فنی است، در سال ۲۰۲۱ استانداردهای فنی ۵٫۵ Gرا تعیین کرد.

سونگ شیائودی، مدیر بازاریابی شرکت هواوی کریر می‌گوید: انتظار می‌رودGPP3 در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به‌روزرسانی «Release 18» که جهت‌گیری‌های پیشرفت فناوری G5.5 را مشخص می‌کند، را نهایی کند.

چنین پیشرفتی حاکی از آن است که تامین‌کنندگان جهانی، باید محصولات خود را با این استانداردها هماهنگ کنند و انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴، سال آغاز اجرای تجاری فناوری G5.5 باشد.

توسعه فناوری G5 سریع و گسترده بوده است. تا به امروز، بیش از ۲۶۰ شبکه G5 در سراسر جهان راه‌اندازی شده‌اند که تقریبا نیمی از جمعیت جهان را پوشش می‌دهند.

چین، به ویژه با ایجاد بیش از سه میلیون ایستگاه پایه G5 و ارائه خدمات G5 به ۷۵۰ میلیون کاربر تلفن همراه و بیش از ۱۷۰۰۰ کارخانه، در قامت یک رهبر جهانی برای توسعه و استقرار تجاری G5 ظاهر شده است.

شرکت‌های چینی قصد دارند در دوره G5.5 نیز این پیشروی در سرعت ساخت را تکرار کنند. شرکت‌های بزرگ مخابراتی، مانند هوآوری و چاینا یونیکام، به سرعت در حال پیاده‌سازی و اجرای این استانداردهای فنی هستند تا سرعت شبکه را ارتقا داده و ساخت کارخانه‌های هوشمند و ارتقاء صنعتی را تسهیل کنند.

کوی کای، تحلیلگر IDC و متخصص فناوری‌های G5 و اینترنت اشیا (IoT)، می‌گوید:G5.5 اساساً ساخت شبکه G5 را بهینه کرده و پیشرفت‌های چشمگیری را ارائه می‌کند.

بهبودهایی که G5.5 با خود به ارمغان خواهد آورد، بسیار حائز اهمیت است. انتظار می‌رود پهنای باند کاربران تلفن‌های همراه، از ۱ گیگابیت بر ثانیه به ۱۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یابد، تاخیر به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و پیشرفت در فناوری اینترنت اشیا، به دلیل بهینه سازی‌طیف و سایر فناوری‌ها به اطمینان‌پذیری بالا و تاخیر کم در خطوط تولید صنعتی، کمک شایانی خواهد کرد.

این تحول فناوری تنها در حیطه علوم و مهندسی نیست- بلکه برآورده کردن نیازهای کاربران را هم شامل می‌شود.

به گفته کوی، در پیشرفت‌های علمی، اغلب دانشمندانی هستند که زمینه جدیدی را ایجاد می‌کنند و مهندسانی هستند که زمینه جدید ایجاد شده را به واقعیت می‌پیوندند. در ارتباطات، مهندسان تجهیزات را بر اساس نیاز کاربران سفارشی‌سازی می‌کنند.

از آنجا که G5 سنتی بر سه گانه پهنای باند، تأخیر و تعداد کاربران متصل متمرکز بود، نیازی به بهینه‌سازی همزمان هر سه نیست. فناوری G5.5 با تخصیص طیف پویا به ایستگاه‌های پایه جدید اجازه می‌دهد تا ترافیک را به صورت فعال توزیع کنند، منابع شبکه را برای هر کاربر بهینه‌سازی کرده و تجربه کاربران را به طور قابل توجهی بهبود دهند.

پیش از این پیشتازی چین در فناوری G5، به تحقق بسیاری از کاربردهای صنعتی منجر شده و قرار است با فناوری G5.5، این کاربردها بهبود بیشتری پیدا کنند.

به عنوان مثال، شبکه‌های G5،  امکان کنترل از راه دور ربات‌ها را در محیط‌های خطرناک، مانند عملیات در چاه‌های عمیق یا واگن‌های معدن را فراهم کرده‌اند که همین امر، بهبود قابل توجهی در ایمنی عملیاتی به وجود آورده است.

کیفیت بالای شبکه، حس تسلط و کنترل بر شرایط را در اپراتورها را بهبود می‌بخشد و پاسخ‌های بلادرنگ به شرایط موجود در محل را ممکن می‌سازد.

یک نمونه قابل توجه دیگر، بندر کینگدائو، اولین ترمینال کاملاً خودکار آسیا در شمال چین است که به لطف به روزرسانی داده‌ها در مقیاس میلی ثانیه در‌ شبکه های G5، توانسته است در زمینه بارگیری و تخلیه کانتینر رکوردی جهانی به ثبت برساند.

در  یک نمونه دیگر از کاربردهای صنعتی، شرکت مخابرات چین و تامین کننده سیستم تزریق سوخت نانیودیانکونگ (NYDK) ، یک کارخانه هوشمند ساخته‌اند که در آن، ربات‌های متصل به سیگنال‌های G5 وظایفی مانند خوراک‌دهی، فرآوری و حمل و نقل را با دقت انجام می‌دهند و بهره‌وری به میزان چشمگیری افزایش یافته است، زیرا این ربات‌های لجستیک قادرند روزانه ۹۰ سفر انجام داده و ۱۸۰۰ قطعه را جابجا کنند.

به گفته سانگ، پیشرفت‌ در فناوری‌ اینترنت اشیا مبتنی برG5 نیز با معرفی شبکه‌های G 5.5 افزایش یافته است.

این موضوع در سپتامبر ۲۰۲۳ و در بازی‌های آسیایی هانگژو ملموس‌تر شد. در زمان برگزاری این مسابقات در دهکده بازی‌ها، برای اطمینان از ایمنی خودروهای لجستیک با انرژی جدید لیتیوم و فناوری‌های اینترنت اشیا فعال شده، از فناوری G5.5 استفاده شده‌ بود.

پیش از این، برای کنترل ایمنی باتری، بررسی دستی دما و گزارش‌گیری ضروری بود، اما با فناوری G 5.5، یک برچسب کوچک روی خودروها نصب می‌شود که با ایستگاه پایه در فاصله بیش از ۲۰۰ متری (بدون منبع برق) ارتباط برقرار کرده و با دقت ۹۹ درصدی، ایمنی و کارایی عملیاتی را بهبود می‌بخشد.

با این حال، میان مدل‌های توسعه و عملیاتی فناوری G5 چین و ایالات متحده تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد و ارائه‌دهندگان خدمات آمریکایی، بر کاربران تجاری ارزشمندتر تمرکز دارند.

طبق یک مقاله در وب‌سایت هواوی،”هزینه یک ایستگاه پایه پایه در ایالات متحده بسیار بالاتر است که همین امر، حاکی از یک مدل عملیاتی با ارزش‌تر با پوشش تجاری دقیق‌تر و کارآمدتر است”.

این رویکرد در تضاد کامل با رویکرد چین است. در ایالات متحده، رواج برنامه‌های کاربردی کارخانه‌های هوشمند مانند آنچه در چین دیده می‌شود، کمتر است.

اریکسون، تامین‌کننده اصلی دستگاه‌های G5، در لوئیزویل تگزاس یک کارخانه هوشمند تأسیس کرده است تا تجهیزات G5خود را مونتاژ کند. اما نظیر چنین ارتقاهایی در خطوط تولید سایر شرکت‌ها دیده نمی‌شود.

شرکت خودروسازی فورد در کارخانه خود در اسپانیا به G5 اریکسون متصل است، اما در وب‌سایت این شرکت، حرفی از استفاده از اینترنت نیست. پرسش‌هایی درباره کاربرد G5 در فرآیندهای تولید به فورد و جنرال موتورز ارسال شده است، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

این تاخیر در تولید صنعتی در دوره G5ممکن است در دوره G 5.5، به ویژه در فرآیندهای تولید اصلی پیشرفته مانند ماشین‌کاری قطعات خودرو که نیاز به واکنش سریع دارند، بیشتر شود.

چاینا یونیکام و هوآوی با یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان پیشرو قطعات خودرو در چین به نام EA Automation همکاری کرده‌اند تا برنامه‌های صنعتی G 5.5 پیشرفته را مورد آزمایش قرار دهند.

طی این همکاری، یک شبکه پیش‌نمونه بر روی یک خط تولید جوشکاری خودرو مورد آزمایش قرار گرفت و نشان دهنده اولین کاربرد G 5.5 پیشرفته در اتصالات اصلی کنترل صنعتی و اولین تأیید فنی برای یک سیستم تولید انعطاف‌پذیر کاملا بی‌سیم بود. گفتنی است در سیستم کنترل صنعتی سنتی، عملیات تجهیزات به شبکه‌های سیمی بسیار وابسته است. حرکت و چرخش بازوهای رباتیک در این مجموعه‌ها می‌تواند سیم‌ها را فرسوده کند و وقفه‌های قابل توجهی در عملیات ایجاد کند. با معرفی فناوری G 5.5، این امیدواری ایجاد شده که معضل فوق اساسا برطرف شود.

در مراحل توسعه فناوری تلفن همراه، ژاپن استفاده تجاری از G4 را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد، در حالی که چین مجوزهای G4 خود را تقریباً چهار سال بعد در دسامبر ۲۰۱۳ صادر کرد.

به همین منوال، کره جنوبی در مارس ۲۰۱۹  استفاده تجاری از G5 را اعلام کرد و چین، چند ماه بعد با تاخیر از آن استفاده کرد.

وو هوچان، عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی و رئیس انجمن اینترنت چین، در مصاحبه‌ای با روزنامه پیپل دیلی می‌گوید: «اکنون، با فناوری G 5.5، چین نه‌تنها در حال پیشرفت است، بلکه در خط مقدم دسترسی به این فناوری در سطح برنامه‌های کاربردی است.”

در مجمع جهانی MBB 2023 که در ماه اکتبر در دبی برگزار شد، هواوی از چندین ارتقاء در فناوری مبتنی برG 5.5 برای اپراتورها رونمایی کرد.

سانگ بر معرفی فناوری RedCap در ماژول‌های G5.5 خود که مخفف Reduced Capability و نسخه ساده‌شده G5 است، تاکید کرده است. این نوآوری پیچیدگی ماژول‌های G5 موجود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به مصرف انرژی و هزینه کمتر برای ماژول‌های نهایی منتهی می‌شود.

RedCap مزایای منحصر به فرد فناوری G5 مانند تأخیر کم، موقعیت‌یابی دقیق و قابلیت‌های برش شبکه را حفظ کرده است. اما در زمینه‌هایی چون ایستگاه‌های پایه، پوشش شبکه و ظرفیت، به طور قابل توجهی بهبود یافته و مصرف برق در هر بیت نیز کاهش یافته است.

یانگ چاوبین، مدیر هوآوی و رئیس بخش محصولات و راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، در این کنفرانس از G5.5 داخلی رونمایی کرد. این راه‌حل داخلی با نام LampSite X، یک ترمینال شبکه داخلی فشرده با حجم یک لیتر و وزن ۱ کیلوگرم (۲٫۲ پوند) است که قادر به ارائه اتصالات شبکه‌ای با کیفیت در مناطق پر تراکم مانند مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ورزشگاه‌ها است. توانایی این دستگاه برای هایبرنیت شدن به هنگام بی‌فعالیتی، مصرف کمتر از یک وات برق و فعال شدن سریع در صورت نیاز، کارایی انرژی را در تمام ساعات شبانه روز تضمین می‌کند.

کاربرد گسترده G5.5 در زمینه‌های B2B مانند کارخانه‌های هوشمند و معادن مشهود است، اما کاربردهای مصرفی این فناوری هنوز محدود است و به اندازه کافی گسترده نیست.

کوی افزود که در حال حاضر، برای شبکه‌های G5.5 برنامه‌های کاربردی‌ای که ارزش اقتصادی بالا و تاثیر مهمی بر صنایع و خدمات داشته باشد، وجود ندارد و همچنان نیازمند به توسعه برنامه‌هایی هستیم است که بتوانند ارزش اقتصادی بیشتری ایجاد کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.