• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

چین و روسیه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای را تقویت می‌کنند

  • کد خبر : 3129
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
چین و روسیه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای را تقویت می‌کنند
به گفته آژانس فضایی روسیه، چین و روسیه توافق کرده‌اند که ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای را در خاک یکدیگر بسازند تا نحوه کار سیستم‌های ناوبری جهانی خود را با یکدیگر بهبود بخشند.

آژانس روسی روز در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از این توافق این است که سیستم‌های گلوناس روسیه و بیدو چین را قابل اعتمادتر و دقیق‌تر کند.

طبق قراردادهایی که چین و روسیه در زمینه ناوبری ماهواره‌ای امضا کردند، ایستگاه‌های گلوناس در سه شهر چین نصب خواهند شد: چانگچون در شمال شرقی، ارومچی در شمال غربی و شانگهای در شرق.

ایستگاه‌های بیدو در اوبنینسک در غرب روسیه، ایرکوتسک در شرق سیبری و پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی در خاور دور روسیه ساخته خواهند شد.

استفاده همزمان از سیستم‌های روسی و چینی – گلوناس و بیدو – دقت و قابلیت اطمینان ناوبری را بهبود می‌بخشد.

چین برنامه بیدو خود را در دهه ۱۹۹۰ در میان نگرانی‌هایی مبنی بر آسیب‌پذیری ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور بدون جایگزینی ناوبری ماهواره‌ای برای سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS)، که متعلق به دولت ایالات متحده است و توسط نیروی هوایی و فضایی ایالات متحده اداره می‌شود، راه‌اندازی کرد.

ارتش چین از سیستم بیدو برای تسلیحات هدایت شونده استفاده می‌کند و این نگرانی را از بین می‌برد که دشمن ممکن است دسترسی به سایر شبکه‌های ناوبری مانند GPS را ممنوع کند.

پکن به دنبال استفاده از طرح «کمربند و جاده»، یک طرح بلندپروازانه برای رشد تجارت جهانی، برای گسترش دسترسی بیدو از طریق محصولاتی با تراشه‌هایی است که از سیستم ناوبری پشتیبانی می‌کنند.

سامانه‌های روسی و چینی دیرتر از جی پی اس وارد صحنه شدند. بیدو تنها در سال ۲۰۲۰، زمانی که ماهواره نهایی فاز سوم پروژه در مدار قرار گرفت، به پوشش جهانی دست یافت.

مسکو و پکن متعهد شده‌اند در زمینه سازگاری و قابلیت همکاری بیدو و گلوناس همکاری کنند و کارشناسان گفتند توافق جدید بخشی از این تلاش‌ها است.

در ماه فوریه، آنها قراردادی را امضا کردند تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌ها در نحوه اندازه‌گیری زمان یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند که زمان را دقیقاً بدون ساعت اتمی تشخیص دهند.

در سال ۲۰۱۸، مسکو و پکن متعهد شدند که در توسعه بیدو و گلوناس برای اهداف صلح آمیز همکاری کنند. آژانس فضایی روسیه ایستگاه‌های نظارتی را در برزیل، آفریقای جنوبی، نیکاراگوئه و قطب جنوب برای بهبود پوشش در نیمکره جنوبی نصب کرده است.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3129

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.