• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

چین و روسیه برای راه‌اندازی یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه همکاری می‌کنند

  • کد خبر : 915
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
چین و روسیه برای راه‌اندازی یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه همکاری می‌کنند
بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه از مدیران آژانس فضایی دولتی این کشور (روسکاسموس) خواسته است که تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری با چین در زمینه ساخت یک ایستگاه علمی بین‌المللی در ماه امضا کنند.

به این ترتیب مسکو آماده می‌شود تا با پکن در زمینه تاسیس “ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه” یا ILRS (International Lunar Research Station) همکاری نماید.

طرح ILRS توسط چین ارائه شده و قرار است یک پایگاه رباتیک در قطب جنوب ماه باشد. اولین گام‌ها در راستای احداث این پایگاه در ماموریت‌های آینده چانگ ای ۶، ۷ و ۸ و همچنین ماموریت‌های بین‌المللی مانند لونا ۲۷ روسیه برداشته خواهد شد. در اوایل دهه ۲۰۳۰ ماموریت‌های بلند مدت روباتیک و احتمالا سفرهای کوتاه مدت انسان به اجرا در خواهد آمد. هدف طرح برای بازه ۲۰۴۵- ۲۰۳۶، حضور طولانی مدت انسان در قطب جنوب ماه است.

به نظر می‌رسد که برخلاف طرح‌های پیچیده و یکپارچه‌ای مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی، قرار است چین و روسیه و احتمالا کشورهای دیگر هر کدام با فضاپیماهای خودشان در پروژه ILRS مشارکت داشته باشند.

اهداف طرح عبارتند از احداث و بهره‌برداری از اولین پلتفرم مشترک ساخت بشر در ماه، پشتیبانی از تحقیقات علمی طولانی مدت، آزمایشات فنی و استفاده از منابع موجود در ماه.

روسیه اکتبر سال گذشته از پیوستن به طرح “آرتمیس” برای اکتشاف در ماه (به رهبری ناسا) خودداری کرد و آن را بیش از حد “آمریکا محور” نامید.

به اعتقاد بلدین بوون، مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه لستر انگلیس، این اقدام روسیه را می‌توان بخشی از تغییرات ژئوپلتیکی و گرایش مسکو به سمت پکن دانست که بویژه از زمان درگیری‌های اوکراین تشدید شده است.

برنامه اکتشاف ماه چین با تصویب مجموعه‌ای از ماموریت‌ها در سال‌های نخست هزاره سوم آغاز شد. پکن از آن تاریخ تاکنون دو مدارگرد و یک ماه‌نشین و ماه‌نورد را به فضا فرستاده است و در اواخر سال ۲۰۲۰ هم ماموریت پیچیده انتقال نمونه از ماه به زمین (چانگ ای ۵) را با موفقیت انجام داد.

چانگ ای ۶ ماموریتی برای انتقال نمونه از قطب ماه به زمین است، و چانگ ای ۷ نیز که شامل چند فضاپیما خواهد بود، برای بازه تقریبی ۲۰۲۴- ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. چانگ ای ۸ با هدف استفاده از منابع ماه در سطح آن و آزمایشات فناوری چاپ سه بعدی و همچنین مطالعات زیست‌شناختی مربوط به اقامت طولانی مدت انسان در ماه به اجرا در خواهد آمد. این ماموریت‌ها، زیرساخت رباتیک ILRS را قبل از گسترش آن به شکل یک پایگاه دائمی تشکیل خواهند داد.

همزمان چین سعی دارد قابلیت‌های خود برای سفر انسان به اعماق فضا را هم توسعه دهد. در ماه می ۲۰۲۰ این کشور نسل جدیدی از فضاپیماها را آزمایش کرد و همچنین در حال توسعه و ساخت یک پرتابگر فوق سنگین برای زیرساخت‌های فضایی و ماموریت‌های ماه است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=915

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.