• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
5

چین ظرفیت خود را در تامین داروهای پیشرفته و تجهیزات پزشکی افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 5616
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین ظرفیت خود را در تامین داروهای پیشرفته و تجهیزات پزشکی افزایش می‌دهد
چین قصد دارد ظرفیت خود را در تامین داروهای پیشرفته و تجهیزات پزشکی افزایش دهد و دولت برای حمایت از این صنایع طرح‌هایی را تصویب نموده است.

در یک جلسه اجرایی که اخیرا به ریاست نخست وزیر لی کیانگ تشکیل شد، شورای دولتی دو برنامه برای ترویج “توسعه با کیفیت ” صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی برای سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵  را تصویب کرد.

به گفته خبرگزاری دولتی شین‌هوا موضوع این برنامه‌ها، بهبود ظرفیت چین در تولید داروهای پیشرفته و رفع نقاط ضعف در تولید تجهیزات پزشکی پیشرفته بوده است.

به گزارش شین‌هوا، شورای دولتی بر لزوم ترویج و استفاده از تجهیزات پزشکی تولید داخل و کمک به ارتقا و به‌روزرسانی این صنعت تاکید کرده است.

اما ناظران بر این باورند که این برنامه‌های ناشی از نگرانی‌های اقتصادی و استراتژیک دولت است. یکی از اساتید دانشکده پزشکی پکن گفت که داروهای پیشرفته یا داروهای نوآورانه به صنعت مهمی در چین تبدیل شده و سرمایه‌گذاری زیادی را به خود جلب کرده است.

داروهای نوآورانه، داروهایی حاوی یک یا ترکیبی از مواد فعال هستند که قبلاً توسط سازمان داروی اروپا(EMA)، تایید نشده‌اند.

این پروفسور که خواست نامش فاش نشود، گفت: سرمایه گذاری در حوزه داروهای نوآورانه برای اقتصاد چین بسیار مهم است، به ویژه زمانی که زمینه‌های بالقوه اندکی برای رشد وجود دارد. او افزود از آنجایی که چرخه توسعه دارو طولانی است، اگر حمایت‌ها ادامه پیدا نکند، ممکن است سرمایه‌گذاری اولیه به هدر برود.

وی ادامه داد: «ما سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه بیوداروها انجام داده‌ایم و اگر از این سرمایه‌گذاری‌ها حمایت نکنیم، ممکن است این حوزه راکد شود» و «اگر نوآوری دارویی دچار رکود شود، وضعیت اقتصادی چین بدتر خواهد شد. »

نگرانی دیگر، تأثیر تحریم‌های ایالات متحده بر «تاب‌آوری و مدرنیزه شدن» صنعت داروسازی چین است. شی مائوسونگ، پژوهشگر ارشد موسسه ملی مطالعات استراتژیک دانشگاه چین‌خوا گفت: «چین برای شکستن انحصار گروه‌های دارویی خارجی نیاز به تحقیق و توسعه داروها و تجهیزات پزشکی پیشرفته دارد.»

شی افزود: « باید این داروهای پیشرفته را در دستان خود داشته باشیم تا از طرف غرب در زمینه دارو در تنگنا قرار نگیریم. ما امیدواریم اگر چین و ایالات متحده اقتصاد خود را از هم جدا کردند، دست‌کم بر صنعت دارو تاثیر چندانی نداشته باشد.»

«ما باید برای داروهای گران‌قیمت، محصولات جایگزین‌ داخلی تولید کنیم تا اگر آمریکا بر این صنعت هم تحریم‌هایی مشابه تحریم‌های صنعت تراشه اعمال کرد، تحت تأثیر قرار نگیریم.»

برخی داروها و روش‌های درمانی پیشرفته در جهان مانند کارتی سل تراپی که از سلول‌های ایمنی شخص برای کمک به مبارزه با سرطان استفاده می‌کند، در اختیار چین است اما این کشور همچنان برای تحقیقات علمی و صنعت داروسازی به تجهیزات وارداتی وابسته است.

به عنوان مثال یک دانشمند چینی به نام یان نینگ، سال گذشته کار خود را در ایالات متحده ترک کرد و به چین بازگشت. این استاد دانشکده پزشکی پکن با اشاره به تکنیکی برای مطالعه ساختار سلول‌ها با رزولوشن اتمی گفت اگرچه او به چین بازگشته است، اما تمام تجهیزاتی که برای میکروسکوپ‌های الکترونی کریوژنیک استفاده می‌کند، وارداتی هستند.

«اگر ما از ایالات متحده جدا شویم و نتوانیم از این تکنیک‌ها استفاده کنیم، سخت است بگوییم که آیا یان همچنان می‌تواند چنین دستاوردهایی داشته باشد یا خیر. »

یان به چین بازگشت تا بنیانگذار و رئیس آکادمی تحقیقات و ترجمه پزشکی شنژن شود.

برنامه‌های شورای دولتی در زمانی تصویب شده‌اند که بخش پزشکی چین، در بحبوحه اجرای یک کمپین ضد فساد است.

طبق آمار منتشر شده توسط مطبوعات، حدود ۱۷۰ رئیس و مدیر بیمارستان در این کمپین شناسایی شده‌اند و پرونده حداقل دو تن از مدیران ارشد شرکت داروسازی به اتهام فساد در حال بررسی است.

شی اجرای کمپین ضد فساد در بخش پزشکی و افزایش سرمایه‌گذاری را دو روش برای «افزایش پایداری» این صنعت عنوان کرد.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5616

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.