• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

چین صادرات تراشه‌های Loongson را به روسیه ممنوع کرد

  • کد خبر : 3780
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۴
چین صادرات تراشه‌های Loongson را به روسیه ممنوع کرد
طبق گزارش برخی رسانه‌های روسی، چین صادرات تراشه‌ها را با استفاده از ساختاری که توسط شرکت داخلی Loongson  ارائه شده را ممنوع کرده است، زیرا پکن این فناوری را "از لحاظ استراتژیک مهم" می‌داند.

ممنوعیت صادرات پردازنده‌های Loongson مبتنی بر معماری LoongArch، که به عنوان پاسخ چین به اینتل و شرکت طراحی تراشه‌های بریتانیا آرم تلقی می‌شود، به دلیل استفاده از این فناوری توسط مجتمع نظامی-صنعتی چین اعمال شده است.

شرکت Loongson مستقر در پکن اظهار نظری نکرده است و تماس‌ها با بخش رسانه‌ای آن بی پاسخ مانده است.

Loongson در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک تیم تحقیقاتی تحت آکادمی علوم چین، که مرکز تحقیقات علمی و فناوری کشور است، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک نهاد جداگانه برای تجاری سازی تحقیقات توسعه تراشه خود راه اندازی شد.

این شرکت معماری LoongArch خود را در سال گذشته راه اندازی کرد و خود را تنها شرکت چینی توصیف کرده که “به دنبال مستقل بودن از” ساختارهای اینتل-ویندوز و اندروید-آرم است.

به گفته کارشناسان اگر چین سیستم فناوری اطلاعات صنعتی خود را نداشته باشد، مانند این است که در زمین دیگران کشاورزی کند.

در سال ۲۰۱۳، اولین معامله خود را با یک مشتری خارجی اعلام کرد و آن فروش مادربردهای سرور به یک شرکت سنگاپور برای تحقیق و توسعه در زمینه محاسبات با کارایی بالاست. از آن زمان به ندرت اطلاعاتی را در مورد فروش خارج از کشور فاش کرده است.

ممنوعیت صادرات به روسیه ممکن است چندان قابل توجه نباشد، زیرا تجهیزات مبتنی بر معماری LoongArch نفوذ کمی در کشور دارند، در حالی که لپ‌تاپ‌ها و مادربردهای LoongArch را می‌توان از طریق علی اکسپرس، یک سرویس خرده‌فروشی آنلاین متعلق به گروه علی بابا سفارش داد.

اما تجارت نیمه هادی بین چین و روسیه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. طبق داده‌های اداره کل گمرک چین، در ۱۰ ماه اول سال، کل صادرات مدارهای مجتمع (IC) مورد استفاده برای پردازنده‌ها و کنترل‌کننده‌ها به ۵۱٫۷ میلیون دلار آمریکا رسید که ۵۴ درصد بیشتر از کل سال ۲۰۲۱ بود.

روسیه ممکن است پس از حمله به اوکراین مجبور شود بیشتر به چین متکی باشد، زیرا تامین کنندگان تجهیزات وابسته به تراشه‌های اینتل و AMD تحویل روسیه را برای پیروی از تحریم‌های غرب به حالت تعلیق درآورده اند.

Loongson به انگلیسی به عنوان تراشه اژدها ترجمه می‌شود، معاملاتی را با مشتریان دولتی و نظامی تضمین کرده است. به عنوان مثال، یک قرارداد نظامی برای تجهیزات تراشه به ارزش ۲۰ میلیون یوان (۲٫۹ میلیون دلار آمریکا) در سال ۲۰۱۷ منعقد کرد و از یک پیمانکار رقیب که همان خدمات را با ده برابر قیمت ارائه می‌کرد، شکست داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3780

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.