• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

چین سلاح‌های مافوق صوت را بر روی ناو قرار می‌دهد

  • کد خبر : 3132
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۴
چین سلاح‌های مافوق صوت را بر روی ناو قرار می‌دهد
ناوهای هواپیمابر چین به لطف پیشرفت در فناوری لجستیک که تعمیر و نگهداری تسلیحات را ساده و سرعت می‌بخشد، می‌توانند از سلاح‌های مافوق صوت استفاده کنند.

این تسلیحات برای پرتاب از هواپیما طراحی شده‌اند نه از ناو و می‌توانند طیف وسیعی از اهداف با ارزش را در هوا یا روی سطح دنبال کنند و به عنوان سلاح ضد ماهواره‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

تسلیحات مافوق صوت چین، شباهت‌هایی به موشک کینژال روسیه دارند که می‌تواند به ۱۰ برابر سرعت صوت در برد هزار کیلومتری (۶۲۱ مایل) برسد. همچنین می‌توانند برد جنگی ناوگان حمل چین را به بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر افزایش دهند – تقریباً فاصله شرق تایوان تا گوام – و با حملات هوایی فوق سریع به اکثر سیستم‌های دفاع هوایی نفوذ می‌کنند.

اما نگهداری یا تعمیر تسلیحات مافوق صوت نسبت به موشک‌های سنتی به خصوص در دریا دشوارتر است. تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از فناوری مافوق صوت در یک ناو هواپیمابر گزارش نشده است.

نوآوری چین برای تعمیر و سرویس سریع تسلیحات مافوق صوت، آزمایشات میدانی دقیقی را که توسط ارتش در محیط ناو هواپیمابر و چالش برانگیز جنگی انجام شده بود، پشت سر گذاشته است.

این فناوری که در کشورهای دیگر در دسترس نیست، به تعداد زیادی از تجهیزات موشکی هوابردی که به طور گسترده در پایگاه‌های نظامی داخلی، فرودگاه‌های ساحلی و ناوهای هواپیمابر در دریای دور توزیع شده‌اند، خدمت می‌کند.

بنا بر نظر محققین، هنگام گشت و گذار در جو با سرعت بالا، دمای سطح یک سلاح مافوق صوت می‌تواند تا چند هزار درجه افزایش یابد. در طول شرایط پروازی شدید، مواد پیشرفته روی برخی از نواحی حساس سطح موشک جذب یا در برابر گرما محافظت می‌شوند و در عین حال به سیگنال‌های ارتباطی اجازه عبور می‌دهند. اما مواد پوشش پیشرفته در حین حمل و نقل، ذخیره سازی یا نصب در هواپیما آسیب پذیر بوده است.

وقتی قسمت آسیب‌دیده با نمک و کپک در معرض رطوبت اقیانوس قرار می‌گیرد، خرابی‌هایی مانند جذب رطوبت، انبساط، تغییر شکل، تورم، جدا شدن باند یا پوسته شدن می‌تواند در پوشش مقاوم در برابر حرارت رخ دهد.

در گذشته تعمیر این عیوب نیاز به یک اتاق تمیز زمینی با تجهیزات پیشرفته و یک خدمه با تجربه داشت که به آرامی و با دقت از عدم وجود برآمدگی یا نشتی در سطح نهایی اطمینان حاصل می‌کرد.

اما محققین روشی با استفاده از یک ماده مهر و موم منحصر به فرد برای ساده سازی این فرآیند توسعه داده‌اند که در آن تنها به یک کارگر نیاز بود که جزء آسیب دیده را جدا کند، یک جایگزین قرار دهد، شکاف‌ها را با ژل آب بندی پر و سطح موشک مافوق صوت را با یک ابزار صاف کند.

به گفته محققان، در آزمایش‌های میدانی از جمله برخی آزمایش‌های انجام شده در شرایط بد روی ناوهای هواپیمابر، روش جدید میانگین زمان سرویس را به یک دهم روش سنتی کاهش داد. فناوری جدید همچنین به بهبود طول عمر تسلیحات مافوق صوت کمک می‌کند. سلاح‌های مافوق صوت، برای حداقل یک دهه مورد نیاز ارتش بوده‌اند.

در دوره طولانی خدمت، تکنسین‌ها به طور معمول وضعیت سلاح را بررسی می‌کنند و گاهی اوقات آن را برای جایگزینی اجزای حیاتی مانند سنسورهای مادون قرمز برای ارتقای عملکرد باز می‌کنند.

مهر حرارتی بدنه باید پس از هر بار جداسازی، مونتاژ یا تعویض بازیابی شود. تعمیر و آب بندی نه تنها نیاز به مقاومت در برابر فرسایش در دمای بالا دارد، بلکه باید در مقابل باد، یخبندان، باران، برف، تگرگ، گرمای استوایی، اسپری نمک، گرد و غبار شن و کپک در اقیانوس برای بیش از ۱۰ سال مقاومت کند و در عین حال برای عملیات تعمیر و نگهداری در شرایط سخت نیز آماده باشد و چنین محصولی در حال حاضر در بازار موجود نیست.

چین سه ناو هواپیمابر ساخته و تعداد بیشتری نیز در دست ساخت دارد. جدیدترین آنها، فوجیان، مجهز به سیستم منجنیق پیشرفته‌ای است که با برق کار می‌کند و می‌تواند هواپیمای حامل بار سنگین‌تر را به فضا پرتاب کند.

هواپیمای ناو J-15 چین یا کوسه پرنده، سنگین ترین جت جنگنده پرتاب شده از دریا است که قادر به حمل یک موشک بزرگ می‌باشد و با حداکثر سرعت ۲٫۴ ماخ و برد جنگی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر، J-15 می‌تواند سریعتر و فراتر از F/A 18، همتای آمریکایی خود پرواز کند.

سلاح‌های مافوق صوت در ابتدا برای نفوذ به سیستم‌های دفاع موشکی و حمله به اهداف بزرگ و غیر متحرک در خشکی ساخته شدند.

اما به ادعای محققان نظامی چینی، پیشرفت‌های فناوری اخیر به نسل جدیدی از سلاح‌های مافوق صوت در حال توسعه اجازه می‌دهد تا هواپیماهای رادارگریز یا هدف متحرکی به کوچکی یک خودرو را دنبال کنند.

در ماه آوریل ۲۰۲۲، نیروی دریایی چین ویدئویی از پرتاب موشک مافوق صوت ضد کشتی YJ-21 از یک ناوشکن منتشر کرد. برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند که این سلاح می‌تواند بردی معادل ۱۵۰۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۱۲ ماخ داشته باشد و نوع کوچکتر آن نیز می‌تواند توسط یک هواپیما پرتاب شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.