• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چین در جنگ فناوری با آمریکا تقویت قدرت محاسباتی را در اولویت قرار می‌دهد

  • کد خبر : 5641
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین در جنگ فناوری با آمریکا تقویت قدرت محاسباتی را در اولویت قرار می‌دهد
چین اعلام کرده است که تقویت قدرت محاسباتی را در اولویت قرار می‌دهد و از آنجا که اقتصاد دیجیتالی در جنگ فناوری با ایالات متحده، به یک میدان نبرد بسیار مهم تبدیل شده است، توجه این کشور به ایجاد یک زیرساخت بسیار قوی برای اقتصادِ به سرعت در حال گسترشِ دیجیتال، معطوف شده است.

به دنبال افزایش اعمال محدودیت‌ها‌ در حوزه فناوری برای مهار پیشرفت فناورانه و توسعه اقتصادی چین توسط دولت بایدن، درخواست‌های مقامات عالی‌رتبه چین برای اتخاذ اقداماتی فوری در این خصوص حاکی از تلاش پکن در تقویت و افزایش خودکفایی در حوزه فناوری است.

جین ژوانگ‌لونگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، در نشست اخیر در منطقه خودمختار نینگ‌شیا‌هویی گفت: «در حال حاضر، قدرت محاسباتی سنگ بنای دیجیتالی شدن است.»

چین پس از ایالات متحده و با اختصاص بیش از ۴۱ درصد از تولید اقتصادی خود به اقتصاد دیجیتال، دومین ظرفیت محاسباتی بزرگ جهان را در اختیار دارد.

جین افزود برای جبران عقب‌ماندگی، چین باید ساخت مراکز محاسباتی ملی و مراکز داده را شتاب بخشد و در عین حال سرعت پیشرفت‌های فناورانه را افزایش دهد.

از نظر ژانگ یونمینگ، معاون وزیر MIIT، در حال حاضر قدرت محاسباتی به مثابه یک کانون توجه استراتژیک برای همه اقتصادهای بزرگ جهان مطرح است و موج جدیدی از انقلاب‌های فناوری و صنعتی را به پیش می‌برد.

او در همان نشست گفت: « رقابت جهانی در زمینه داده‌ها و قدرت محاسباتی به طور قابل توجهی شدت یافته است، به طوری که کشورهای بزرگ با هدف کسب جایگاه فرماندهی در رقابت جهانی آینده، به تقویت مواضع‌ استراتژیک خود در صنایع محاسباتی و قدرت محاسباتی پرداخته‌اند. »

وی افزود: «چین باید نوآوری سیستماتیک را تقویت کند و قاطعانه، فناوری‌های اصلی را در اختیار بگیرد. وی بدون ارائه اطلاعات بیشتر به این نکته اشاره کرد که به زودی سیاست‌هایی برای ارتقای با کیفیت توسعه زیرساخت‌های محاسباتی، به اجرا در خواهد آمد.

قدرت محاسباتی که زیربنای همه چیز از خدمات تاکسی‌رانی گرفته تا عملیات روزانه تجاری و چت ربات‌هایی مانند ChatGPT است، در پشتیبانی از عملیات هوش مصنوعی (AI)، کلان داده و محاسبات ابری نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

با این وجود طرح‌های هوش مصنوعی پکن با موانعی روبرو شده‌اند، زیرا دولت ایالات متحده به دنبال محدود کردن دسترسی شرکت‌های چینی به خدمات رایانش ابری آمریکایی است و مانع استفاده کاربران چینی از قدرت تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته شده است.

آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین وابسته به MIIT، تخمین زده است هر یک یوآن هزینه‌ای که برای افزایش قدرت محاسباتی صرف می‌شود، تولید ناخالص داخلی چین را بین ۳ تا ۴ یوان (۴۱ تا ۵۵ سنت) افزایش می‌دهد.

به گفته ژانگ تا پایان ماه ژوئن، زیرساخت مرکز داده ملی چین با بیش از ۷٫۶ میلیون رَک سرور استاندارد در حال کار بود، و به همین دلیل، ظرف پنج سال گذشته، میانگین نرخ رشد سالانه قدرت محاسبات این کشور نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پکن برای تقویت هر چه بیشتر این بخش، امسال کمیسیون مرکزی علم و فناوری را تأسیس کرد. این کمیسیون زیر نظر وزارت علم و فناوری فعالیت می‌کند و بخش مهمی از طرح پکن برای مقابله با تلاش‌های آمریکا برای مهار چین در حوزه فناوری محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود این کمیسیون، برنامه‌های ملی این کشور در حوزه‌ علوم و تحقیقات و توسعه فناوری‌های نظامی و غیر نظامی را رهبری کند.

دولت اعلام کرده است که این کمیسیون ایجاد یک “سیستم ملی نوآوری” را نیز پایه‌ریزی خواهد کرد. همچنین، راهبردهای اصلی را بررسی و به موضوعات مهم در این زمینه رسیدگی خواهد نمود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5641

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.