• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

چین در اولین پرتاب فضایی ۲۰۲۳ سه ماهواره محرمانه به فضا فرستاد

  • کد خبر : 3852
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
چین در اولین پرتاب فضایی ۲۰۲۳ سه ماهواره محرمانه به فضا فرستاد
چین در اولین پرتاب فضایی سال جدید میلادی سه ماهواره محرمانه را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۷آ (Long March-7A) به مدار زمین فرستاد.

این عملیات روز یکشنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی) ساعت ۲۳:۰۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) واقع در جنوب چین صورت پذیرفت و طی آن ماهواره شی‌جیان-۲۳ (Shijian-23) به همراه دو ماهواره شی‌یان-۲۲ (Shiyan-22) به مدار ژئو پرتاب شدند.

ماهواره شی‌جیان-۲۳ را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته است و در این عملیات به عنوان محموله اصلی روانه مدار زمین شد. بنابر اعلام رسانه‌های چین، هدف از ماموریت این ماهواره انجام آزمایش‌های علمی و فناوری است. دو ماهواره کوچک‌تر شی‌جیان-۲۳ نیز به منظور آزمایش فناوری‌های جدید مانند نظارت بر محیط فضایی استفاده خواهند شد.

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای لانگ مارچ-۷آ که در این عملیات از آن استفاده شد، دارای طول کلی ۶۰.۱۳ متر و وزن ۵۷۳ تن (۲۴ تن کمتر از نسخه اصلی) بوده و می‌تواند ۷ تن محموله را به مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) حمل کند. همچنین قطر مراحل اول و دوم این ماهواره‌بر ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن ۳ متر است.

دو مرحله اول ماهواره‌بر مذکور از اکسیژن مایع و RP-1 بهره می‌برند و مرحله سوم آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور حامل‌های فضایی مناسب است.

لانگ مارچ-۷آ را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته است و مراحل اول تا سوم آن به ترتیب مجهز به دو موتور YF-100، چهار موتور YF-115 و دو موتور YF-75 هستند. مرحله اول ماهواره‌بر مذکور قادر به تولید ۲۴۰۰ کیلونیوتن نیروی رانش در سطح دریا بوده و زمان احتراق آن ۳۰۰ ثانیه است.

لانگ مارچ-۷ اولین بار در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۱ ماموریت را به انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. عملیات روز یکشنبه ۴۵۹ امین پرتاب ماهواره‌برهای سری لانگ مارچ محسوب می‌شود.

منبع: english.news.cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3852

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.