• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چین به دنبال شبکه محاسباتی یکپارچه برای تقویت تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی

  • کد خبر : 6380
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین به دنبال شبکه محاسباتی یکپارچه برای تقویت تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی
سخنگوی حزب کمونیست چین خواستار ایجاد یک شبکه یکپارچه از سخت‌افزار محاسباتی شد که کل کشور را در بر می‌گیرد و این ابزار را به اندازه آب یا برق در دسترس و فراگیر می‌سازد و در عین حال دومین اقتصاد دیجیتال بزرگ جهان را تقویت می‌کند.

چنین افزایشی در قدرت محاسباتی – یکی از ملاحظات کلیدی در ایجاد زیرساخت‌های جدید چین – به افراد و مشاغل بیشتری اجازه می‌دهد تا از خدمات دیجیتال استفاده کنند و هزاران صنعت می‌توانند راه حل های بهتری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی با کیفیت بالا ارائه دهند.

با اتصال منابع بزرگ و کوچک در سراسر کشور برای تشکیل یک شبکه یکپارچه قدرت محاسباتی، توان محاسباتی را می‌توان متصل و بلافاصله از آن مانند آب و برق استفاده کرد.

به عقیده تحلیلگران، مقامات دولتی قصد دارند سخت افزار موجود از مراکز ابررایانه را به سیستم‌های اداری خصوصی مرتبط کنند تا کاربران بتوانند محاسبات بیشتری از جمله در فضای ابری انجام دهند.

رهبران چین قصد دارند از قدرت محاسباتی موجود، از جمله ظرفیت شرکت‌های بزرگ، استفاده کنند تا شبکه‌هایی را گسترش دهند که می‌تواند به توسعه تراشه‌های نیمه‌رسانا در کشور کمک کند، پرداخت‌های الکترونیکی را پردازش یا هوش مصنوعی را بهتر مهار کند.

بیش از ۴۱ درصد از تولید اقتصادی چین از اقتصاد دیجیتال حاصل می‌شود. این عبارت عموماً شامل تجارت الکترونیک، کار از راه دور، اشتراک گذاری، ارزهای دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی می‌شود. اقتصاد دیجیتال چین نیز پس از ایالات متحده به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

با این حال، طبق آمار رسمی که سال گذشته توسط مرکز اطلاعات شبکه اینترنتی چین منتشر شد، تنها حدود سه چهارم جمعیت چین آنلاین هستند. برخی دیگر هنوز به رایانه یا نرم افزار دسترسی ندارند – مشکلاتی که در میان کارگران مهاجر و شهروندان روستایی معمول است.

بر اساس آمارهای تحلیلی، فروش تجارت الکترونیک در چین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، به ۱۳٫۸ تریلیون یوان (۱٫۹۳ تریلیون دلار آمریکا) رسید و بیش از یک سوم کل پرداخت‌های آنلاین جهان را تشکیل می‌داد و نرخ رشد سالانه ترکیبی ۱۱٫۲ درصدی را ثبت کرد.

قدرت محاسباتی به ویژه محاسبات هوش مصنوعی مانند ربات‌های گفتگو، دسترسی به داده‌های بزرگ و خدمات ابری را هدایت می‌کند. در حال حاضر زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ به سرعت در حال توسعه هستند و تقاضا برای قدرت محاسباتی همچنان به سرعت در حال رشد است.

به همین دلیل مقامات چین بر این نظر هستند که این کشور باید به ساخت مراکز محاسباتی ملی و مراکز داده سرعت ببخشد.

چین انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ قدرت محاسباتی جمعی‌اش ۵۲ درصد افزایش یابد. داده‌های وزارت ارتباطات چین با استفاده از اندازه گیری سرعت محاسبات نشان داد که قدرت محاسباتی این کشور تا پایان ژوئن به ۱۹۷ EFLOPS در مقایسه با ۱۸۰ EFLOPPS در سال گذشته رسید.

تا سال ۲۰۲۵، طبق “برنامه اقدام جدید برای توسعه زیرساخت نیروی محاسباتی” که به طور مشترک توسط ۶ وزارتخانه به رهبری وزارت ارتباطات در اکتبر منتشر شد، این تعداد باید به ۳۰۰ برسد.

در حال حاضر، “یک سری از مراکز ابررایانه” در چین فعال هستند و برخی از سریع‌ترین رایانه‌های جهان را در اختیار دارد. یک سیستم قدرت محاسباتی یکپارچه از نظر تئوری امکان پذیر است، اما ایجاد آن آسان نیست. اتصال منابع جدید انرژی و نیروگاه‌های خصوصی به شبکه شامل مسائلی مانند ایمنی، هزینه‌ها و قیمت گذاری می‌شود.

قدرت محاسباتی قوی‌تر می‌تواند به کاهش شکاف‌ها در زیرساخت‌های فناوری مناطق توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته چین کمک کند. این دسترسی به شبکه‌های سریع و خدمات فناوری می‌تواند به اندازه دسترسی به خدمات اولیه مانند آب و برق رایج باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6380

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.