• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

چین به‌دنبال تقویت کمربند زنگار برای توسعه فناوری

  • کد خبر : 1214
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰۶
چین به‌دنبال تقویت کمربند زنگار برای توسعه فناوری
پکن بار دیگر بر شرط خود مبنی بر اینکه می‌تواند پایگاه صنعتی کمربند زنگار (شامل استان‌های لیائونینگ، جیلین و هیلونگ جیانگ) در شمال شرقی چین را مطابق با تلاش دولت مرکزی برای ارتقای خودکفایی در زمینه فناوری در داخل کشور احیا کند، تاکید کرده است.

پس از نشست‌های لیو هه معاون نخست وزیر چین با مقام‌های محلی، کارشناسان فناوری و کارآفرینان در استان لیائونینگ ( بخشی از کمربند زنگار )، حمایت بیشتر دولت از منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

از نظر اقتصادی، اقتصاد لیائونینگ سال گذشته پانزدهمین رتبه را در بین ۳۱ اقتصاد بزرگ چین در سطح استانی کسب کرده است. تولید ناخالص داخلی این استان که از نظر اندازه با نروژ برابر است، در سال ۲۰۲۰ تنها ۰٫۶ درصد رشد داشت که کمتر از رشد ۲٫۳ درصدی اقتصاد ملی چین بود.

ولی به دلیل آنکه لیائونینگ با کره شمالی مرز مشترک دارد، از مهمترین مناطق تولید کننده ذرت در چین به شمار می‌رود و میزبان مجموعه‌ای از شرکت‌های بسیار بزرگ صنایع دفاعی دولتی است، از شرکت Avic Shenyang Aircraft گرفته که جنگنده‌های چینی تولید می‌کند تا Dalian Shipbuilding Industry که نخستین ناو هواپیمابر چین را ساخته است، این استان پس از رونمایی از برنامه ۵ ساله جدید این کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مورد توجه بیشتری از سوی پکن قرار گرفته است.

چین بارها و بارها از این مساله شکایت کرده است که توسط ایالات متحده در چندین جبهه فناوری محاصره شده است و بنابراین پکن اکنون به عنوان بخشی از استراتژی بلند پروازانه خود، توجه را به سمت توسعه بازار داخلی و فناوری‌های تولید داخل خود معطوف کرده است.

لیو در بیانیه‌ای گفت: “لیائونینگ مهمترین پایگاه صنعتی و کشاورزی چین است. این استان از نظر استراتژیک برای دفاع ملی، غلات، محیط زیست، انرژی و امنیت صنعتی مهم است. این استان برای توسعه اقتصادی در یک مکان طلایی قرار گرفته است.”

لیو یکی از ۲۵ عضو دفتر سیاسی چین و مشاور عالی اقتصادی رئیس جمهور شی جین پینگ است. لیو همچنین در زمان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، مذاکره کننده ارشد تجاری چین بود.

پکن برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ یک طرح احیاکننده را برای منطقه کمربند زنگار که با مشکل اقتصادی روبرو بودند ارائه کرد، منطقه‌ای که شامل استان‌های لیائونینگ، جیلین و هیلونگ جیانگ است، ارائه داد. اما این ابتکار عمل نتوانست اقتصاد منطقه را از رکود خود خارج کند.

لیو از رهبران محلی خواست تا بر رفع موانع توسعه فناوری، تثبیت ظرفیت‌های تحقیقاتی موجود و بهبود مشوق‌ها برای تقویت نوآوری تمرکز کنند.

وی گفت: “ما باید کاملاً از مزیت نسبی خود استفاده کنیم و محیط خوبی را برای بررسی مسیر توسعه جدید ایجاد کنیم. در همین حال، ما باید رابطه بین دولت و بازار را بهبود ببخشیم.”

دولت در گزارش کار خود به کنگره ملی خلق در اوایل ماه جاری متعهد شد که به پیشرفت‌های جدیدی برای احیای مجدد شمال شرقی چین دست یابد. علاوه بر این، در برنامه پنج ساله این کشور، ساخت کمربند اقتصادی ساحلی در لیائونینگ به عنوان یک اولویت ذکر شده است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1214

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.