• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

چین بستری برای همکاری بین‌المللی در زمینه مبانی علمی برای دانشمندان سراسر جهان ایجاد می‌کند

  • کد خبر : 5415
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین بستری برای همکاری بین‌المللی در زمینه مبانی علمی برای دانشمندان سراسر جهان ایجاد می‌کند
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، متعهد شده است که سرمایه گذاری و حمایت از تحقیقات در زمینه مبانی علمی را افزایش دهد و بر این نظر است که کشورش باید به خوداتکایی فناوری دست یابد.

شی در مقاله‌ای که به تازگی در مجله کیوشی حزب کمونیست منتشر شد، گفت تقویت تحقیقات بنیادی برای چین ضروری است. وی افزود ایجاد تحقیقات در مواجهه با رقابت علمی و فناوری بین‌المللی یک امر فوری است.

این موضوع در بحبوحه تشدید رقابت استراتژیک بین چین و ایالات متحده در فناوری‌های حیاتی مانند نیمه‌رساناها، هوش مصنوعی، فناوری هوافضا و بیوتکنولوژی مطرح میشود.

شی در این مقاله خواستار افزایش مداوم بودجه و ایجاد یک پایه محکم برای سرمایه گذاری در تحقیقات شد. او همچنین پیشنهاد کرد که مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به جذب سرمایه از کسب‌وکار کمک کند و ایجاد جامعه گسترده‌تر باید تشویق شود تا به سرمایه‌گذاری تحقیقات نیز کمک شود.

چین در حال حاضر دومین سرمایه گذار بزرگ جهان در تحقیق و توسعه است و مجموع هزینه‌های آن در این حوزه در سال ۲۰۲۲ از ۳ تریلیون یوان (۴۱۹ میلیارد دلار) فراتر رفت که به گفته اداره ملی آمار، ۱۰٫۴ درصد بیشتر از سال قبل بود و ۲٫۵۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را تشکیل می‌داد.

شی پیش از این نیز حمایت خود از تحقیق و توسعه را نشان داده بود و خوداتکایی و پیشرفت فناوری را کلید چین برای تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند و مدرن می‌داند.

در این مقاله که بر اساس سخنرانی در یک جلسه مطالعاتی دفتر سیاسی  نوشته شده، شی از موسسات تحقیقاتی علمی و دانشگاه‌ها خواست تا با کسب‌وکارها برای تقویت بومی‌سازی همکاری کنند و برای حل زودهنگام مشکلات اساسی پژوهشی با پلتفرم‌های تحقیقاتی، ابزار و تجهیزات چین تلاش کنند.

او همچنین دانشمندان چینی را تشویق کرد که یافته‌های اصلی خود را در مجلات و پلتفرم‌های چینی منتشر کنند و این اطمینان را داد که ادبیات علمی و پایگاه‌های اطلاعاتی کشور تأثیر بین‌المللی دارند.

شی همچنین گفت باید حمایت از استعدادها را در تحقیقات بنیادی در انواع مختلف برنامه‌ها افزایش داد و به طور فعال استعدادهای برجسته را از خارج از کشور معرفی کرد.

برای حل مشکلات توسعه‌ای که بشر با آن مواجه است، بیش از هر زمان دیگری به همکاری بین‌المللی نیاز است. هیچ کشوری نمی‌تواند به یک مرکز نوآوری مستقل تبدیل یا منحصراً از ثمرات نوآوری بهره مند شود.

او گفت که چین بستری برای همکاری بین‌المللی در زمینه مبانی علمی و صندوق‌های تحقیقاتی را برای دانشمندان سراسر جهان ایجاد خواهد کرد و در اجرای برنامه‌های بین‌المللی رهبری خواهد کرد.

وی گفت: ما تحقیقات علمی مشترک بین چین و کشورهای خارجی را در مورد مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا، امنیت انرژی، امنیت زیستی و استفاده از فضای ماورای جو گسترش و تعمیق خواهیم داد.

کمیته حزب آکادمی علوم چین نیز معتقد است مؤسسات علمی ملی باید بر پروژه‌های «راهبردی» تمرکز کنند.

یک نمونه پروژه ITER است که در آن ۳۵ کشور برای ساختن بزرگترین توکاماک جهان کار کردند، یک دستگاه مغناطیسی که هدف آن تقلید فرآیند همجوشی هسته‌ای خورشید است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5415

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.