• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
6

چین برای ارتقای مراقبت‌های بهداشتی به ۵G تکیه می‌کند

  • کد خبر : 4912
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
چین برای ارتقای مراقبت‌های بهداشتی به ۵G تکیه می‌کند
شرکت‌های بزرگ مخابراتی هم اکنون در سراسر چین طرح‌های 5G را در حوزه تشخیص بیماری‌ها از راه دور، جراحی از راه دور و بیمارستان‌های هوشمند به پیش می‌برند.

سال‌هاست که به دلیل کمبود منابع و نیروی انسانی مستعد، اهالی شهر گاوژو در استان گوانگ‌دونگ واقع در جنوب غرب چین، که به‌خاطر باغ‌های سرسبز سرخالو، چشالو و موز معروف است، برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. ولی اخیرا به لطف آخرین پیشرفت تکنولوژی ارتباطات موبایلی یعنی ۵G، شرایط در این قطب کشاورزی تغییر کرده است.

جراحان بیمارستان خلق گاوژو در ماه آوریل ۲۰۱۹ شخصا عملکرد ارتباطات فوق سریع ۵G را تجربه کردند. آنها یک عمل جراحی را روی زنی ۴۱ ساله انجام دادند که نقص مادرزادی قلبش تشدید و به نارسایی قلب تبدیل شده بود.

تیمی از پزشکان از فاصله تقریبا ۴۰۰ کیلومتری (۲۴۸ مایلی)، در بیمارستان خلق استان گوانگ‌دونگ، بر کار آنها نظارت داشتند و لحظه به لحظه از طریق یک سیستم مشاوره از راه دور متصل به ۵G راهنمایی‌شان می‌کردند.

پزشکان گوانگ‌دونگ که جراحی را به‌صورت زنده در صفحه نمایشی با کیفیت بسیار بالا مشاهده می‌کردند، گفتند: “سعی کنید از منطقه مثلثی که به‌شکل سه‌بعدی مشخص شده فاصله بگیرید وگرنه ممکن است بخیه‌ها به ماهیچه قلب آسیب بزنند. دو نمایشگر دیگر هم سونوگرافی فراصوتی و تصویر سه‌بعدی قلب بیمار را به‌طور زنده برای هر دو گروه جراحی نمایش می‌دادند.

در کشور چین، که جمعیتش تا پایان سال گذشته به حدود ۴/۱ میلیارد نفر رسید، در نظر گرفتن بهداشت و درمان به‌عنوان یکی از حوزه‌های اصلی کاربرد فناوری ۵G با ریسک همراه خواهد بود چون دومین اقتصاد بزرگ جهان هنوز با مشکل کمبود شدید پزشکان و پرستاران مجرب مواجه است.

نسل آینده فناوری تلفن همراه یعنی ۵G سرعت انتقال داده بیشتر و زمان تاخیر کمتری دارد و مصرف انرژی و هزینه آن هم کمتر، و ظرفیت سیستم و امکان اتصال دستگاه‌ها در آن بسیار زیاد است، و انتظار می‌رود که راندمان مراقبت‌های بهداشتی و صنایع دیگر را بهبود دهد، زیرا چین در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار تلفن همراه جهان از لحاظ تعداد مشترکان و حجم شبکه را دارد. در پایان ماه آوریل سال ۲۰۱۹ حدود ۲/۱ میلیارد نفر در این کشور مشترک نسل چهارم شبکه تلفن همراه (۴G) بودند.

فئی هونگ‌ون، معاون ابزارهای کمک تشخیصی در بیمارستان خلق استان گوانگ‌دونگ در بیانیه‌ای گفت “با کمک ۵G پزشکان می‌توانند علایم حیاتی بیماران را به‌شکل لحظه‌ای بررسی کنند و فورا اقدامات لازم را انجام دهند. به این ترتیب [متخصصان بهداشت و درمان] زمان بیشتری برای درمان بیماران خواهند داشت چون دیگر [مجبور نیستند] برای این کار از یک بیمارستان به بیمارستانی دیگر در رفت و آمد باشند”.

بر اساس برآورد بیمارستان گوانگ‌دونگ، در مورد جراحی انجام شده در بیمارستان گاوژو فایل ۶۰۰ مگابایتی سونوگرافی فراصوتی بیمار تنها در یک ثانیه از طریق پلتفرم تشخیص از راه دور متصل به ۵G به گوانگ‌دونگ ارسال می‌شد در حالی که انتقال چنین فایلی از طریق اتصال پهن‌باند (با خط تلفن ثابت) ۲۰ دقیقه و از طریق شبکه ۴G سه دقیقه به طول می‌انجامید.

در شرایطی که ۵G هنوز به‌شکل تجاری در سرزمین اصلی چین عرضه نشده است، بیمارستان استانی گوانگ‌دونگ یکی از موسساتی است که با چاینا موبایل به‌عنوان اپراتور شبکه تلفن همراه و هواوی به‌عنوان تامین کننده زیرساخت، برای توسعه و آزمایش مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ۵G همکاری می‌کند.

انتظار می‌رود که این همکاری منجر به طرح‌های بیشتری در زمینه تشخیص بیماری و جراحی از راه دور و بیمارستان‌های هوشمند در سرتاسر چین شود و به این ترتیب خدمات درمانی با همان کیفیتی که معمولا در مناطق شهری ارائه می‌شود، در مناطق روستایی دورافتاده و همچنین در موارد اورژانسی (که بیماران را در وضعیت بحرانی نمی‌توان به محل دیگری منتقل کرد) نیز در اختیار بیمار قرار گیرد.

طبق اعلام رسانه‌های دولتی، در ماه مارس ۲۰۱۹ اولین جراحی از راه دور با استفاده از روبات‌ها در چین با کمک شبکه ۵G پیاده شده توسط چاینا موبایل و هواوی انجام گرفت.

این عمل جراحی سه ساعته روی بیماری مبتلا به پارکینسون در بیمارستان عمومی ارتش آزادیبخش در پکن با هدایت یک جراح مغز و اعصاب از فاصله ۳ هزار کیلومتری و از شهر سانیا در استان جنوبی هاینان انجام شد. این جراح با کمک بازوهای روباتیک مستقر در اتاق عمل بیمارستان ارتش در پکن، که از راه دور و از طریق رایانه‌ای متصل به شبکه ۵G آنها را کنترل می‌کرد، یک دستگاه تحریک کننده عصب را که تقریبا به اندازه کرونومترهای معمولی بود در مغز بیمار کاشت.

بعد از اعطای مجوزهای تجاری ۵G توسط دولت به چاینا موبایل، چاینا یونیکام، چاینا تله‌کام و شبکه پخش رسانه‌ای ملی چین در ۶ ژوئن ۲۰۱۹، انتظار می‌رود که شاهد تلاش‌ها و آزمایشات بیشتری برای به‌کارگیری ۵G در سراسر این کشور باشیم.

ویلسون چو، مدیر بخش فناوری، رسانه و مخابرات در PwC می‌گوید “صدور مجوزهای تجاری به اپراتورهای شبکه‌های مخابراتی انگیزه می‌دهد تا برنامه پیاده‌سازی ۵G خود را تسریع کنند. پیش‌بینی می‌شود که صنعت ارتباطات از راه دور چین برنامه‌های موبایلی ۵G مشتری محور را تا پایان سال جاری عرضه نمایند”.

شبکه‌های ۵G که حداکثر سرعت انتقال داده آنها تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از ۴G است، قادر خواهند بود از تعداد فزاینده دستگاه‌های متصل به شبکه در سطح جهان مانند ساعت‌های پایش تناسب‌اندام، تلویزیون‌های متصل به اینترنت و اسپیکرهای هوشمند در خانه‌ها، و همچنین برنامه‌های مبتنی بر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پشتیبانی کنند.

نکته مهم‌تر این است که چنان‌که در یکی از گزارش‌ها دیلویت آمده، ۵G به عنوان “بافت پیوند دهنده” برای “اینترنت اشیاء”، اتومبیل‌های خودران، شهرهای هوشمند و دیگر کاربردهای نوین تلفن همراه عمل می‌کند و ستون فقرات اینترنت صنعتی را شکل می‌دهد.

کره جنوبی، استرالیا، انگلیس و آمریکا مراحل اولیه خدمات تجاری ۵G را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ ارائه کردند، ولی مقیاس عظیم بازار چین احتمالا از مجموع همه آنها بزرگ‌تر خواهد بود و در نتیجه این کشورها از مزیت پیشگامی برخوردار نخواهند شد.

به اعتقاد چو با توجه به افزایش میانگین سنی جمعیت چین، بهداشت و درمان به‌شکلی فزاینده در اولویت کاربردهای ۵G قرار خواهد گرفت.

وی می‌گوید “۵G می‌تواند از طریق برنامه‌هایی که فعالیت‌های کاربر و داده‌های دیگر را تحت نظر می‌گیرند، به تشخیص سریع، مداخله سریع و درمان سریع کمک کند. همچنین می‌توان از برنامه‌های ۵G که از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌کنند برای آموزش متخصصان در حوزه بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها و همچنین در موسسات دانشگاهی بهره برد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.