• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
14

چین با آزمایش ارتباطات کوانتومی، به ایجاد یک شبکه ضد هک نزدیک شد

  • کد خبر : 643
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
چین با آزمایش ارتباطات کوانتومی، به ایجاد یک شبکه ضد هک نزدیک شد
محققان چینی اعلام کردند، فناوری ارتباط کوانتومی ضد هک چین پس از دو سال استفاده از شبکه آزمایشی ۴۶۰۰ کیلومتری اکنون تقریباً برای استفاده کاربردی، آماده است.

بر اساس مقاله‌ای که روز چهارشنبه در مجله علمی Nature منتشر شد، از اوایل سال ۲۰۱۹، شبکه ارتباط کوانتومی یکپارچه فضا به زمین که توسط محققان چینی ایجاد شده امنیت عملی، حفظ قابلیت اطمینان و پایداری طولانی‌مدت خود از طریق فیبرهای زمینی و اتصال سریع با ماهواره را اثبات کرد.

این یک نقطه عطف برای چین در مأموریت برای توسعه یک شبکه ارتباطی ایمن و عاری از هک است و همچنین فرصتی را برای چین فراهم می‌کند تا در فناوری کوانتوم نقش اصلی را داشته باشد.

دانشمندان چینی در حال تدوین استانداردهای بین‌المللی برای فناوری‌های مربوطه با سازمان بین‌المللی استاندارد و سایر نهادها هستند.

Science and Technology Daily، روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین در این باره نوشته است: چنین نمونه اولیه‌ای از شبکه یکپارچه فضا به زمین، بنیادی علمی و فناوری برای ایجاد یک شبکه جهانی ارتباطات کوانتومی ایمن ایجاد کرده است.

به گفته دانشمندان، اگر ارتباطات کوانتومی کاملاً توسعه یابد می‌تواند در زمینه‌هایی مانند امور مالی، دفاعی، دولت و اطلاعات الکترونیک استفاده شود.

تیم محققان دانشگاه علم و صنعت چین به رهبری پروفسور پان جیانوی Pan Jianwei در مقاله Nature به طور خلاصه توضیح داده‌اند شبکه‌ای که توسط تعداد زیادی از کاربران در یک منطقه گسترده استفاده شده بود چگونه عمل کرده است.

این شبکه از ماهواره میسیوس Micius که اولین ماهواره ارتباطی کوانتومی جهان است که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و بیش از ۷۰۰ فیبر نوری با مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر و اتصال ۳۲ گره در چهار استان و سه شهر چین تشکیل شده بود. این شبکه در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد و ارتباطات را تا فاصله ۴۶۰۰ کیلومتر تحقق بخشیده است.

به گفته محققان چینی، شبکه یکپارچه ارتباط کوانتومی فضا به زمین قابلیت اطمینان و پایداری طولانی‌مدت را از طریق فیبرهای زمینی و ارتباط سریع با ماهواره حفظ کرد.

این اولین آزمایش ارتباط کوانتومی جهان با این مقیاس بود و به همین ترتیب شبکه آزمایشی از فناوری توزیع کلید کوانتومی (QKD) استفاده کرد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=643

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.