• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

چین استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علم و فناوری را تسریع می‌کند

  • کد خبر : 4510
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۴
چین استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علم و فناوری را تسریع می‌کند
وزارت علوم و فناوری چین اعلام کرد که این کشور استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علم و فناوری را تسریع خواهد کرد، زیرا پکن منابع بیشتری را به سمت فناوری‌های نوظهور در بحبوحه تشدید رقابت با آمریکا هدایت خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی شینهوا گزارش داد این طرح که «هوش مصنوعی برای علم» نام دارد، توسط وزارت علوم و بنیاد ملی علوم طبیعی چین راه اندازی شده است و این پروژه بر مشکلات عمده در رشته‌های پایه و همچنین نیازهای تحقیقاتی در زمینه‌های کلیدی علم و فناوری مانند توسعه دارو، تحقیقات در زمینه ژن و اصلاح زیست شناسی تمرکز خواهد داشت.

«ژو بو»، مدیر مؤسسه اتوماسیون آکادمی علوم چین که ریاست این پروژه را برعهده دارد، گفت که فناوری هوش مصنوعی قابلیت‌های قدرتمندی فراتر از روش‌های سنتی در ریاضیات یا فیزیک، در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی علمی نشان داده است. اما از منظر چیدمان سیستماتیک در تحقیقات علمی مبتنی بر هوش مصنوعی، طراحی، ادغام بین رشته‌ای و غیره، هنوز جای پیشرفت وجود دارد.

به گفته وزارت علوم و فناوری، این پروژه چیدمان سیستم و راهنمایی کلی را تقویت می‌کند تا ادغام و تعمیق هوش مصنوعی در تحقیقات علوم و فناوری، به ترویج و هم گرایی منابع و افزایش قابلیت‌های نوآوری منجر شود.

این پروژه همچنین متعهد شده است تا تیم‌های تحقیق و توسعه بین رشته‌ای را گرد هم آورده و تبادلات آکادمیک بین‌المللی را برای ارائه راه‌حل‌هایی درمورد چالش‌های علمی مشترک، از جمله درمان سرطان و تغییرات آب و هوایی ترویج بخشد.

دولت مرکزی چین تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی را ترویج کرده و متعهد شده که سیاست‌های مطلوبی را برای سرمایه گذاری بیشتر اتخاذ نماید. هوش مصنوعی به عنوان یک صنعت کلیدی در طرح صنعتی «ساخت چین ۲۰۲۵» معرفی شده که در آن اعلام شده هدف چین تبدیل شدن به رهبر جهانی در این زمینه تا سال ۲۰۳۰ است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان هم اکنون از نظر مقالات دانشگاهی، ثبت اختراعات و بودجه فرامرزی و جهانی در زمینه هوش مصنوعی پیشرو است. بر اساس گزارش شرکت مشاوره IDC، انتظار می‌رود سرمایه گذاری چین در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۶ به ۲۶٫۶۹ میلیارد دلار برسد که حدود ۸٫۹ درصد از سرمایه گذاری جهانی را تشکیل می‌دهد و آن را به دومین مقصد سرمایه گذاری در دنیا تبدیل می‌کند.

سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات و توسعه برای چین بیش از هر زمانی حیاتی‌ شده است زیرا آمریکا محدودیت در صادرات فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه رسانه‌ها و هوش مصنوعی را افزایش داده است، بطوریکه طراحان تراشه‌های کامپیوتری هوش مصنوعی مانند Nvidia  و AMD از فروش محصولات پیشرفته خود به چین منع شده‌اند.

واشنگتن محدودیت‌های صادراتی گسترده‌ای را به منظور جلوگیری از استفاده پکن از فناوری‌های آمریکایی برای پیشبرد قابلیت‌های نظامی خود اعمال کرده است و این در حالی است که چین از آمریکا به دلیل سوء استفاده از این اقدامات برای تحت فشار قرار دادن و سرکوب شرکت‌های چینی انتقاد کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در بیستمین کنگره حزب کمونیست که در سال ۲۰۲۲ برگزار شد، گفت که چین باید توسعه یکپارچه «صنایع نوظهور استراتژیک» را رواج داده و «گروه جدیدی از موتورهای رشد» که شامل هوش مصنوعی و بخش‌های انرژی جدید است، را توسعه دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4510

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.