• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

چین از ژاپن به عنوان برترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی خواهد گرفت

  • کد خبر : 4661
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
چین از ژاپن به عنوان برترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی خواهد گرفت
چین احتمالاً در سال جاری میلادی از ژاپن به عنوان برترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی خواهد گرفت و مدیران این صنعت پیش‌بینی می‌کنند تا 4.5 میلیون دستگاه خودرو را به پشتوانه رشد فزاینده تولید و فناوری تولیدکنندگان خودروهای برقی چین روانه بازار کنند.

در نمایشگاه خودروی شانگهای، بیش از ده‌ها خودروساز داخلی از جمله SAIC Motor، چری، جیلی، بی وای دی و GAC Motor محصولات خود را برای نمایندگی‌های بازارهای خارج از چین تبلیغ کردند.

یکی از مقامات ارشد انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA) گفت که صادرات خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به ۳٫۱۱ میلیون دستگاه در سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. کوی دونگشو در این باره  گفت: اگر تقاضای کلی برای وسایل نقلیه در خارج از چین ثابت بماند، می‌توان به این هدف دست یافت. شرکت‌های خودروسازی چینی پتانسیل افزایش فروش خود در خارج از کشور را دارند.

اگر پیش‌بینی‌های فروش در بازارهای خارجی درست باشد، چین احتمالاً از ژاپن پیشی می‌گیرد و به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل می‌شود. در سال ۲۰۲۲، صادرات ژاپن تقریباً ۸ درصد نسبت به سال گذشته آن کاهش یافت و به ۳٫۵ میلیون دستگاه رسید.

برخی از مدیران صنعت خودروسازی گفته‌اند که هدف صادرات ۴ میلیونی محافظه کارانه بوده است. آنها معتقدند که شرکت‌های چینی می‌توانند تا ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو را در سال جاری صادر کنند زیرا محصولات آنها در آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی و آفریقا محبوبیت دارند.

جک چن، یکی از مدیران شرکت دولتی چری، می‌گوید که چشم‌انداز صادرات خودروسازان چینی بر اساس سفارش‌هایی که دریافت کرده‌اند، «بسیار روشن» است. وی در مصاحبه‌ای در حاشیه نمایشگاه شانگهای گفت: ارقام واقعی صادرات انتظارات بازار را بیشتر خواهد کرد. خودروهای چینی در چندین بازار از جمله آسیای جنوب شرقی به عنوان محصولاتی با ارزش در نظر گرفته می‌شوند.

سایر مونتاژکنندگان خودرو نیز گفته‌اند که در نمایشگاه شانگهای تعداد زیادی از دلالان خارجی به آنها مراجعه کرده‌اند و علاقه شدیدی به فروش خودروهای برقی ساخت چین در بازارهای خود نشان دادند.

طبق گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM)، این کشور در دو ماه اول سال جاری ۳۰۱ هزار دستگاه خودرو صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰٫۱ درصد افزایش داشته است، و این در حالی که صادرات از ژاپن ۴٫۹ درصد کاهش یافت و به ۲۵۶ هزار دستگاه در مدت مشابه رسید.

Zeekr یک برند خودروهای برقی متعلق به جیلی، برنامه توسعه خارج از کشور خود را اعلام کرد و اولین ایستگاه خود را در اروپا قرار داده است. این شرکت اعلام کرد که شروع به پذیرش ‌سفارش در اروپا برای دو مدل خود کرده است که با برندهای خودروسازی لوکس اروپایی رقابت خواهند کرد. Zeekr همچنین قصد دارد اولین نمایشگاه متعلق به شرکت خود را در اواخر امسال در استکهلم و آمستردام افتتاح کند و تا سال ۲۰۲۶ در بیشتر مناطق اروپای غربی حضور داشته باشد.

مارک ژو، معاون اجرایی بخش محصول و تحقیق و توسعه شرکت نیو هم گفت که استارت آپ برقی مستقر در شانگهای در تلاش است تا پرسنل خود را در اروپا افزایش دهد تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهد. وی در این رابطه گفت: چالشی که امروز داریم این است که چگونه به سرعت قابلیت‌های توسعه نرم‌افزار خود را برای اروپا تکرار کنیم و چگونه مشتریان اروپایی خود را درک کنیم. در بخش نرم افزاری، پاسخ به کاربران همچنان کُند بوده است.

به اساس اطلاعات پایگاه DataForce، شرکت نیو در دسامبر، ۴۲۰ دستگاه در اروپا فروخت که افزایش ۵۳۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

خودروسازان چینی درگیر جنگ قیمتی شدیدی هستند که توسط تسلا رهبری می‌شود و از اواخر سال گذشته به فروش و سودآوری آسیب وارد کرده است. مدیران صنعت در نمایشگاه شانگهای پیش‌بینی کردند که این تخفیف‌های سنگین به دلیل تقاضای ضعیف مصرف‌کنندگان تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

طبق گزارش CPCA، فروش کلی خودروهای بنزینی و باتری‌دار در چین با ۰٫۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱٫۵۹ میلیون دستگاه در ماه مارس رسید که کمترین افزایش در ماه جاری از سال ۲۰۲۰ است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4661

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.