• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

چین از نظر مشارکت در تحقیقات علمی از آمریکا پیشی گرفت

  • کد خبر : 4845
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
چین از نظر مشارکت در تحقیقات علمی از آمریکا پیشی گرفت
داده‌ها نشان می‌دهد که نویسندگان چینی بیشترین سهم را در تحقیقات علوم طبیعی با کیفیت بالا در سال 2022 داشته‌اند.

برای اولین بار، چین از ایالات متحده به عنوان کشور شماره یک برای مشارکت در مقالات تحقیقاتی منتشر شده در گروه Nature Index – از مجلات باکیفیت علوم طبیعی – پیشی گرفته است.

داده‌های مربوط به نویسندگان از ۸۲ مجله که توسط Nature Index ردیابی شده‌اند، نشان می‌دهد که چین از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲، ۱۹۳۷۳ سهم و آمریکا ۱۷۶۱۰ سهم داشته است.

سهم یک کشور درصد نویسندگان آن کشور را در هر مقاله منتشر شده در مجلات Nature Index در نظر می‌گیرد. به طور مثال، مقاله‌ای که به طور کامل توسط محققان مستقر در چین منتشر شود، سهم ۱ را برای چین به همراه خواهد داشت.

از زمانی کهNature Index  برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، سهم چین به سرعت در حال افزایش است و این کشور پیشرو در علوم فیزیکی و شیمی در سال ۲۰۲۱ بود. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که چین برای اولین بار در علوم زمین و محیط زیست از ایالات متحده پیشی گرفته است.

معیارهای مختلف عملکرد علمی به تغییر در موازنه علم جهانی از اواسط دهه ۲۰۱۰ اشاره دارد؛ مجموعه داده‌های بنیاد ملی علوم ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که چین بیشترین تعداد مقاله را منتشر کرده است.

مؤسسه ملی سیاست علم و فناوری ژاپن در سال ۲۰۲۲ در گزارشی از شمارش درصد نویسندگان یک کشور معین بر روی یک مقاله برای تعیین مشارکت در تحقیقات استفاده کرد. این گزارش نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، تحقیقات چینی بیش از تحقیقات ایالات متحده از ۱٪ مقالاتی است که بیشترین استنادها را به خود اختصاص داده است.

اگرچهNature Index  استنادها را ارزیابی نمی‌کند، اما مجلاتی را که توسط گروهی مستقل از پژوهشگران فعال در انتشارات انتخاب شده‌اند، ردیابی می‌کند. کارولین واگنر، محقق علم و سیاست در دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، تحقیقاتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد چین در مقالات پر استناد از ایالات متحده پیشی گرفته است.

با این حال، او می‌افزاید که هنوز «به‌طور قابل‌توجهی» از دیگر کشورها «در ظرفیت جذب و بکارگیری دانش» عقب‌تر است و تأثیر کاهش همکاری‌های تحقیقاتی آن با برخی از کشورهای بزرگ مانند ایالات متحده، نامشخص است. واگنر می‌گوید: این امر برای پیشرفت داخلی بد است. پژوهشگران متعددی نشان داده‌اند که پراستنادترین آثار چین با همکاری کشورهای دیگر، به‌ویژه ایالات متحده، تولید می‌شوند.

دنیس سایمون که در زمینه علوم چینی مطالعه می‌کند، می‌گوید یکی از اهداف دولت چین در دهه آینده ممکن است «تعمیق» نقاط قوت تحقیقاتی کشور در مجموعه وسیع‌تری از مؤسسات، دانشمندان و زمینه‌ها باشد تا چین بتواند به خود متکی‌تر باشد. او می‌گوید: من فکر می‌کنم این چیزی است که دولت واقعاً به انجام آن علاقه دارد. چیزی که ایالات متحده را از چین متمایز می‌کند، عمق توانایی این کشور در هر زمینه‌ای در سراسر جهان است.

داده‌های Nature Index همچنین نشان می‌دهد که چین هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند ایالات متحده را در شمارش بگیرد. در همان پنجره ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲، ایالات متحده تقریباً ۲۵۲۰۰ مقاله داشت، در حالی که این رقم برای چین کمی بیشتر از ۲۳۵۰۰ بود. در دو مجله مهم چند رشته‌ای که در Index گنجانده شده‌اند،Nature  و Science، سهم ایالات متحده ۷۸۶ است که بسیار بیشتر از چین ۱۸۶ است.

جداول سالانه Nature Index 2023 که قرار است در اواسط ژوئن منتشر شود، یک تفکیک کامل از موسساتی را ارائه می‌دهد که در سال گذشته چین را به بالاترین رتبه در سهم کمک کرده‌اند.این جداول همچنین برای اولین بار دارای داده‌های مربوط به انتشارات در مجموعه‌ای از مجلات پزشکی با کیفیت بالا هستند که به فهرست Nature Index اضافه می‌شوند تا کاربران بتوانند روندهای علوم بهداشتی را نیز دنبال کنند.

منبع: nature

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4845

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.