• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چشم انداز چین برای صنعت «هوانوردی سبز»

  • کد خبر : 5993
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چشم انداز چین برای صنعت «هوانوردی سبز»
چین اهداف بلندپروازانه‌ای را برای استفاده آینده خود از سوخت‌های پایدار و نیروی الکتریکی در هوانوردی غیرنظامی تعیین کرده و فصل جدیدی را در تلاش برای رقابت با تولیدکنندگان بوئینگ و ایرباس در ساخت نسل بعدی هواپیماهای مسافربری باز می‌کند.

دستورالعمل‌های توسعه ۲۰۲۳-۲۰۳۵ در مورد هوانوردی سبز که اخیرا منتشر شده، نشانه‌ای از عزم پکن برای پیشرفت در عرصه جهانی پس از موفقیت این کشور در بازار خودروهای انرژی جدید (NEV) و اولین عرضه C919، جت تجاری بومی کشور است.

در بخشی از دستورالعمل‌ها آمده که چین در تجهیزات انرژی جدید، مانند وسایل نقلیه الکتریکی و حمل‌ونقل ریلی، مزیت‌های فن‌آوری در نظر گرفته و یک بنیاد صنعتی پیشرفته برای توسعه سبز صنعت تولید هوانوردی ایجاد خواهد کرد.

این سند به طور مشترک توسط چهار نهاد دولتی سطح بالا – اداره هوانوردی غیرنظامی چین و همچنین وزارتخانه‌های صنعت و فناوری اطلاعات، دارایی، و علم و فناوری تهیه شده است.

چین ادعای بزرگترین بازار خودروهای انرژی نو در جهان را دارد و موقعیت مسلطی در زنجیره تامین در اختیار دارد، اگرچه پس از اعلام اتحادیه اروپا در ماه گذشته مبنی بر تحقیقات ضد یارانه‌ای، گسترش آن در خارج از کشور را با مشکلاتی مواجه کرد.

تهیه کنندگان دستورالعمل همچنین نقاط عطفی را که تا سال ۲۰۲۵ باید به آن دست یابند، از جمله پیشرفت بیشتر در بهره وری انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، عملیات الکترونیکی خلبانی برخاست و فرود عمودی هواپیما (eVTOL) و پیشرفت‌های کلیدی تکنولوژیک در هواپیماهای هیدروژنی را مشخص کردند.

چین به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ بدنه هواپیما در جهان، فناوری و تجهیزات نسبتاً پیشرفته‌ای دارد.

با توجه به این واقعیت که خودروساز چینی جیلی شرکت تابعه Aerofugia Technology را برای تمرکز بر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در ارتفاع پایین (UAV) و هواپیماهای مسافربری eVTOL راه اندازی کرده، سرمایه گذاری‌های هوانوردی سبز می توانند از پیشرفت‌های چین در این حوزه بهره ببرند.

تولید سبز چیزی است که همه بازیگران صنعت بر آن تأکید زیادی دارند. در این صنعت، همه ذینفعان بی وقفه برای رسیدن به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ کار کرده‌اند. آنها از زوایای مختلف به این هدف نزدیک می‌شوند، خواه تجهیزات، سوخت، یا کل فرآیند ساخت هواپیما باشد.

این سند همچنین اهدافی را برای سال ۲۰۳۵ ترسیم کرده، از جمله ایجاد یک اکوسیستم هوانوردی سبز جامع که مشخصه آن هواپیماهای انرژی جدید، عملیات بدون سرنشین، برق رسانی و اطلاعات است.

جت C919 تولید داخل از نظر ایمنی، حفاظت از محیط زیست، مقرون به صرفه بودن و راحتی به یک وسیله درجه یک تبدیل خواهد شد.

هوانوردی سبز حوزه نوظهوری است که توجه زیادی از سوی دولت‌های سراسر جهان را به خود جلب کرده و چین در خط مقدم این حوزه قرار دارد.

با این حال، باید در نظر داشت که موفقیت‌های حوزه خودروی برقی را نمی توان به سادگی در صعنت هوایی کپی کرد به تفاوت‌های قابل توجه در پیچیدگی محصول و الزامات ایمنی دقیق آن وجود دارد و این موضوع یک امر بلند مدت و مستلزم تلاش مداوم است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5993

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.