• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

چرا جنگ تکنولوژیک آمریکا علیه چین می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؟

  • کد خبر : 6379
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چرا جنگ تکنولوژیک آمریکا علیه چین می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؟
جنگ فناورانه‌ای که ایالات متحده علیه چین به راه انداخته، این ظرفیت را دارد که نتیجه معکوس داشته باشد و ایجاد یک صنعت مستقل تراشه‌های کامپیوتری در چین را که مستقیماً با تولیدکنندگان آمریکایی رقابت می‌کند، سرعت بخشد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تحریم‌های شدیدی را علیه چین اعمال کرده تا از فروش پیشرفته‌ترین محصولات خود به چین توسط تولیدکنندگان آمریکایی و متحدانش جلوگیری کند.

هدف از این محدودیت‌ها جلوگیری از توسعه سلاح‌های پیشرفته‌تر توسط ارتش چین است. با این حال، چین از تراشه‌های بسیار کمی استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که جنگ فناوری برای فلج کردن توسعه کلی فناوری چین و در نتیجه رشد و شکوفایی اقتصادی آن طراحی شده است.

داستان اخطارآمیز

تلاش‌های مستمر آمریکا برای فلج کردن شرکت مخابراتی چینی هوآوی ممکن است به یک داستان هشدار دهنده برای ایالات متحده تبدیل شود.

تحریم‌های فناورانه آمریکا به این شرکت و نقش آن به عنوان یک تولیدکننده جهانی تلفن همراه آسیب رساند، اما هواوی خود را به عنوان یک شرکت شبکه رایانش ابری دوباره بازیابی کرد.

این شرکت همچنین با معرفی گوشی Mate 60 خود که دارای تراشه‌های کامپیوتری هفت نانومتری با طراحی و ساخت چینی است، دوباره وارد بازار تلفن‌های همراه شده است. هدف از محدودیت‌های فناوری آمریکا این بود که چین را در مرحله تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری گیر نگه دارد و حداقل ۸ تا ۱۰ سال از فناوری ایالات متحده عقب بماند. این دستاورد به این معنی است که چین در حال به دست آوردن جایگاه ایالات متحده است. هوآوی اخیرا کامپیوتری با تراشه پنج نانومتری معرفی کرد که فاصله خود را با غرب کمتر کرد.

ناظران غربی استدلال کرده‌اند که تولید ریزتراشه‌های پیشرفته نیازمند همکاری بین‌المللی است. ASML هلند تنها شرکتی است که دارای تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی مورد نیاز برای ساخت تراشه‌های سه نانومتری است. ASML تجهیزات خود را با استفاده از فناوری‌های حدود هفت کشور دیگر ساخت و ۲۰ سال طول کشید تا به بازار عرضه شود. بنابراین، اگر چین برای ایجاد ظرفیت مستقل تنها به خود متکی باشد، بعید است که موفق شود.

مهارت آموزشی چینی

مهمتر از همه، نمی‌توان دانش علمی را مهار کرد و چین دستاوردهای فوق العاده‌ای در سیستم آموزشی خود داشته است.

دبیرستان‌های چینی در چهار استان مرفه بالاترین امتیاز را در جهان در خواندن، علوم و ریاضیات دارند. دانشگاه‌های چینی در اکثر رشته‌ها، بهتر از سایر نقاط جهان عمل می‌کنند.

US News & World Report شش دانشکده مهندسی برتر جهان را از ۱۰ دانشکده مهندسی برتر رتبه بندی کرده و آنها در چین قرار دارند. و دانشگاه چینهوا در پکن در رتبه اول قرار دارد. تنها دو عدد از ۱۰ مورد برتر، آمریکایی هستند. همچنین پیش بینی می‌شود چین تا سال ۲۰۲۵ ، ۷۷ هزار فارغ التحصیل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) داشته باشد که بیش از ۲ برابر ایالات متحده است.

چین دچار این کلیشه شده که نمی‌تواند نوآوری کند. اما در سال ۲۰۲۲، چین برای اولین بار در این زمینه از ایالات متحده پیشی گرفت و به عنوان کشور یا منطقه‌ای که بیشترین مقالات تحقیقاتی را در مجلات معتبر علوم طبیعی منتشر کرد، معرفی شد.

چین این شکاف را به سرعت کاهش داد و سهم خود را از مقالات علمی از سال ۲۰۲۱ ، ۲۱ درصد و ۱۵۲ درصد از سال ۲۰۱۶ افزایش داد. بر اساس گزارش موسسه ملی سیاست علم و فناوری ژاپن، چین بیشترین تعداد مقالات تحقیقاتی علمی را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ منتشر کرد و ۲۷٫۲ درصد از مقالات برتر جهان که بیشترین استناد را دارند، در اختیار دارد. این رقم در مقایسه با ۲۴٫۹ درصد برای ایالات متحده است.

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا نشان داد که چین در ۳۷ فناوری از ۴۴ فناوری پیشرفته، از جمله مواد در مقیاس نانو و زیست شناسی مصنوعی، پیشتاز است. چین همچنین از ربات‌های صنعتی با نرخ ۱۲ برابر ایالات متحده استفاده می‌کند.

چین کشوری نیست که بتوان آن را با قطع فناوری مهار کرد. وقتی صحبت از استفاده و تولید صنایع دانش بنیان به میان می‌آید، چین بیش از هر کشور دیگری در جهان این مزیت را در اختیار دارد.

اقدامات آمریکا نسل جدیدی از شرکت‌های فناوری پیشرفته چینی را ایجاد خواهد کرد که مستقیماً با کسب‌وکارهای آمریکایی و غربی که قبلاً محصولات خود را از آنها خریداری می‌کردند، رقابت خواهند کرد. این شرکت‌ها محصولات مقرون به صرفه‌تری نسبت به همتایان غربی خود تولید خواهند کرد و می‌توانند بر زیرساخت‌های فناوری در نیمکره جنوبی مسلط شوند.

خودروهای برقی چینی پیشرفته‌ترین خودروهای جهان و در حال گسترش به سایر نقاط جهان هستند. حتی با کاهش تجارت مستقیم آمریکا و چین، اهمیت کلی چین برای تجارت جهانی افزایش یافته است.

در طول سال گذشته، کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند که فروپاشی اقتصادی چین قریب الوقوع است. شکی وجود ندارد که چین با فشارهای کاهش تورم مرتبط با املاک، بدهی‌های بالای دولت محلی و کاهش اعتماد مصرف کننده مواجه است.

فروپاشی قریب الوقوع نیست

منتقدان چین چندین دهه است که فروپاشی آن را پیش‌بینی می‌کنند، اما چین مدام آنها را گیج و گمراه می‌کند و احتمالاً یک بار دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) نرخ رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده چین را برای سال ۲۰۲۳ به ۵٫۴ درصد افزایش داده است و پیش بینی می‌کند در سال ۲۰۲۴ رشد ۴٫۶ درصدی داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که رشد چین در آینده به کندی ادامه یابد، اما این پیش‌بینی، ظرفیت فناوری‌ای که این کشور در حال بازگشایی است را در نظر نمی‌گیرد.

چین ممکن است از بحران بدهی فعلی استفاده کند تا سرمایه‌گذاری داخلی را از بازار بی‌ثبات ملک و به سمت یک اقتصاد مولد و پایدار با فناوری پیشرفته هدایت کند. اگر چنین باشد، تلاش‌های آمریکا برای سرکوب چین ممکن است شرایط لازم برای تضمین موفقیت آن را ایجاد کرده باشد.

منبع: phys

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6379

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.