• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

چرا تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی چینی به مجارستان هجوم می‌برند؟

  • کد خبر : 6498
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چرا تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی چینی به مجارستان هجوم می‌برند؟
هنگامی که وانگ گوانگمینگ، دانشجوی فارغ التحصیل شده ۲۵ ساله از استان شاندونگ، در سال ۲۰۱۹ به مجارستان رفت، تنها دو چیز را در مورد این کشور می دانست: اول اینکه دو سال قبل، شرکت خودروی الکتریکی چینی ، بی‌وای دی، اولین کارخانه خود در اروپا را در شهر کوماروم مجارستان افتتاح کرده بود. و دیگر اینکه آئودی، کارخانه‌ای در نزدیکی شهر گیور داشت.

وانگ که در دوران کودکی عاشق خودروها بود، می‌خواست در ابتدا در آلمان مهندسی خودرو بخواند. مهارت‌های او در زبان آلمانی برای قبولی در آزمون ورودی، کافی نبود. گزینه آسان دوم، صنعت خودروی پررونق مجارستان بود.

از زمانی که وانگ وارد مجارستان شد، تعداد بیشتری از رقبای بی‌وای‌دی از راهبرد این شرکت پیروی کردند. با جهانی شدن شرکت‌های خودروی الکتریکی چینی و ورود آنها به بازارهای جدید در سرتاسر جهان، از اردن گرفته تا هند و مکزیک، مجارستان به عنوان یک مقصد محبوب، به ویژه برای تولید کنندگان باتری و قطعات خودروهای الکتریکی چین ظاهر شده است.

تولیدکنندگان چینی به دلیل دسترسی مجارستان به خودروسازان اروپایی، یارانه‌های دولتی اختصاص داده شده به صنعت خودرو و روابط مطلوب مجارستان با چین، به این کشور جذب شده‌اند.

در سال گذشته، سازندگان باتری و قطعات چینی بیش از ۱۰ میلیارد یورو (۱۰٫۹ میلیارد دلار) در کارخانه‌های مجارستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در آگوست سال گذشته، شرکت Contemporary Amperex Technology Limited (CATL)، تولیدکننده پیشرو باتری در جهان، از سرمایه گذاری ۷٫۳۴ میلیارد یورویی برای ساخت کارخانه باتری در شرق مجارستان خبر داد.

همچنین شرکت‌های Eve Energy، Huayou Cobalt، BYD، و Ningbo Zhenyu Technology همگی در چند ماه گذشته، پروژه‌های جدید کارخانه‌ای با مجارستان را اعلام کرده‌اند.

لی شینگ، تحلیلگر مستقل صنعت خودرو، به Rest of World گفته است که جذابیت مجارستان برای غول‌های باتری‌ساز چینی، در صنعت خودروسازی توسعه یافته و محیط تجاری مطلوب این کشور برای شرکت‌های چینی نهفته است. مجارستان با بیش از ۷۰۰ سازنده خودرو و قطعات خودرو، تنها کشور اروپایی به غیر از آلمان است که شرکت‌های آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز در آن خودرو تولید می‌کنند. تولیدکنندگان باتری‌های کره‌ای مانند SK Innovation و Samsung SDI نیز در دهه اخیر به مجارستان آمده‌اند.

شرکت‌های چینی از سیاست‌های موافق دولت مجارستان مانند اختصاص یارانه برای صنعت خودرو سود می‌برند. این کشور به شرکت چینی خودروهای الکتریکی نیو برای پوشش سی درصد از سرمایه‌گذاری لازم در یک کارخانه در سال گذشته، کمک نقدی اختصاص داده و ۱۰ درصد از هزینه‌های کارخانه مونتاژ باتری بی‌وای‌دی را که در ماه ژوئن اعلام شد، تقبل کرده است. ایوان هارتلی، تحلیلگر ارشد  شرکت تحقیقاتی Benchmark Mineral Intelligence می‌گوید، مجارستان با دعوت به سرمایه‌گذاری از شرکت‌های خودروهای الکتریکی در سراسر زنجیره تامین باتری در مناطق متمرکز مانند دبورسن، به راهبرد “پارک صنعتی” می‌پردازد.

سرمایه‌گذاری‌های چینی در این کشور نیز بواسطه روابط قوی دوجانبه تشویق شده است. در سال ۲۰۱۰، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، از استراتژی «گشودگی به سوی شرق» برای ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری با آسیا، به ویژه چین، رونمایی کرد. به گفته پتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در نتیجه اتخاذ این راهبرد، چین به منبع اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در مجارستان در سال جاری تبدیل شده است.

در ژوئن ۲۰۲۳، در کنفرانس جهانی باتری در یبین چین، مجارستان به عنوان “میهمان افتخاری” چین حضور داشت.

مجارستان همچنین میزبان بزرگترین جامعه چینی در اروپای مرکزی است. تعدادی از مهاجران چینی به Rest of World گفتند که از سرمایه‌گذاری‌های چین در بخش خودروهای الکتریکی این کشور خوشنود هستند. وانگ می ۵۳ ساله، صاحب یک رستوران که در سال ۱۹۹۴ به همراه همسرش به مجارستان مهاجرت کرده است، می‌گوید این توسعه دلیلی بر روابط قوی بین دو کشور است. او افزود: ” البته که من افتخار می کنم و خوشحالم که چین در مجارستان بیشتر سرمایه‌گذاری کند. دولت اوربان، به ویژه از زمان همه‌گیری، همکاری زیادی با چین داشته است.”

یانگ کان، دانشجوی ۲۳ ساله اهل شی‌آن که طی برنامه تبادل دانشجو به بوداپست آمده، می‌گوید که دانشجویان مجارستانی نسبت به چین، رفتار دوستانه‌ای دارند. او گفت که پوشش خبری روابط چین و مجارستان نیز همیشه مثبت به نظر می‌رسد.

با این حال، مجارها نسبت به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش خودروهای الکتریکی، اشتیاق کمتری از خود نشان داده‌اند. در بحبوحه بی‌اعتمادی فزاینده نسبت به چین در منطقه، کارخانه‌های جدید خودروهای الکتریکی، نگرانی‌های زیست محیطی و اقتصادی بسیاری را برانگیخته‌اند.

ریچارد تورچانی، استادیار دانشگاه پالاکی اولوموتس در جمهوری چک که در زمینه سیاست خارجی چین مطالعه می‌کند، به Rest of World گفت، اگرچه رسانه‌ها مدعی هستند که مجارستان در اتحادیه اروپا دوستانه‌ترین روابط با چین را دارد، اما اکثر مجارها طرفدار چین نیستند. بر اساس یک مطالعه افکار عمومی که او در سال ۲۰۲۰ انجام داد، حتی در میان حامیان  احزاب محافظه کار که از دولت ویکتور اوربان راضی بودند، بیشتر پاسخ دهندگان نسبت به چین احساس منفی داشتند تا مثبت.

خبر ساخت کارخانه در دبرسن نیز اعتراضاتی را در خصوص مصرف آب در کارخانه‌ها، نیاز به انرژی و آلودگی احتمالی برانگیخته است. حزب سبز مجارستان تلاش کرده است تا ساخت کارخانه‌های جدید را از طریق یک همه‌پرسی متوقف کند. بر اساس یک نظرسنجی تلفنی که در سطح ملی در ماه فوریه انجام شد، نیمی از جمعیت مجارستان بر این باورند که ساخت و ساز کارخانه باتری جدید باید کاملاً ممنوع شود زیرا برای محیط‌زیست خطرناک است.

ساندور مولنار، ساکن استرگوم در شمال مجارستان، نسبت به آب، هوا و آلودگی صوتی تولید شده توسط این کارخانه‌ها ابراز نگرانی کرد. او به Rest of World گفت که تابستان گذشته به دلیل خشکسالی، آب کمیاب بود و تاسیس کارخانه‌های جدید، فقط مشکل را تشدید می‌کند. کارخانه‌های جدید مانند کارخانه‌های CATL در روز ده‌ها هزار متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

مولنار خود را صددرصد مخالف فعالیت این کارخانه‌ها می‌داند. او همچنین می‌گوید که استفاده از کارگران خارجی برای جبران کمبود نیروی کار در مجارستان، ممکن است بر منابع انسانی ساکن مناطق نزدیک به کارخانه‌های جدید، فشار بیشتری وارد کند.

یک کارگر مجارستانی شاغل در کارخانه فاکسکان در کومارم به Rest of World گفت که از شنیدن اخبار مربوط به ادامه سرمایه‌گذاری‌های باتری، بسیار هیجان‌زده است. این زن ۲۳ ساله که خواست نامش فاش نشود، گفت که معتقد است این کارخانه‌ها، فرصت‌های شغلی جدیدی را برای مردم محلی ارائه خواهند کرد. او که پیش از این کارگر رستوران بوده، اوایل امسال به فاکسکان پیوسته است و در حال حاضر، برای یک شیفت هفت ساعته روزانه ۱۵۰۰۰ فورینت (حدود ۴۱٫۵۰ دلار) درآمد دارد.

اما پروفسور تورچانی بر این باور است که با توجه به نرخ بیکاری پایین مجارستان (۳٫۹ درصد در ماه جولای) و تورم شدید، بسیاری از مجارستانی‌ها باور ندارند که این مشاغل جدید واقعاً به اقتصاد کمک کند. تورچانی می‌گوید:”مردم مجارستان با بحران کاریابی روبرو نیستند. چنین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی ممکن است مشکلات بیشتری را برای آنها ایجاد کند و ممکن است کارگران کافی برای کار در این کارخانه‌ها در داخل کشور وجود نداشته باشد.”

هارتلی، تحلیلگر Benchmark Mineral Intelligence می‌گوید: “نیروی کار مجارستان عمدتاً فاقد مهارت‌های تخصصی مورد نیاز برای تولید باتری است و باید به طور موقت، نیروی کار ماهر از کشورهای دیگر به مجارستان آورده شوند.”

علیرغم فشارهای محلی، سازندگان باتری چینی به برنامه‌ریزی در این کشور ادامه می‌دهند. در ماه جولای، تاسیس کارخانه Sunwoda با سرمایه گذاری اولیه ۲۴۵ میلیون یورو (۲۶۶ میلیون دلار) در مجارستان اعلام شد.

هارتلی در ادامه می‌گوید: “اگر به دنبال گسترش بازار خود به بازار اروپا هستید و به ویژه می‌خواهید به خودروسازان و بازار نهایی یعنی آخرین مرحله از زنجیره تامین نزدیک باشید، مجارستان با نیروی کار و انرژی ارزان‌تر، از آلمان در دسترس‌تر است.”

وانگ، دانشجوی اهل استان شاندونگ هم دیدگاه مشابهی در مورد مهاجرت خود به مجارستان دارد. وی در ژانویه، از دانشگاه Széchenyi István که دوره‌های آموزش زبان آلمانی خود را نیز در آنجا تکمیل کرد، فارغ‌التحصیل شد. او در حال حاضر به طور موقت در یک رستوران چینی در بوداپست مشغول به کار است تا برای حرکت بعدی خود، یعنی تحصیلات تکمیلی مهندسی خودرو در برلین یا مونیخ برنامه‌ریزی کند. او می‌گوید: “برای من مجارستان در حکم یک سکوی پرتاب است.”

منبع: restofworld

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6498

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.