• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

چرا برندهای خودروهای الکتریکی چینی می‌توانند در بازار آفریقا پیشتاز باشند؟

  • کد خبر : 5493
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
چرا برندهای خودروهای الکتریکی چینی می‌توانند در بازار آفریقا پیشتاز باشند؟
اگر بخواهید با اتوبوس به فرودگاه نایروبی بروید، احتمالا سوار یک اتوبوس برقی که احتمالا چینی است، خواهید شد. در حال حاضر، چندین شرکت اتوبوس‌رانی در پایتخت کنیا اتوبوس‌های الکتریکی را  در ناوگان خود به خدمت گرفته‌اند و این کشور گام‌های کوچکی را برای کربن زدایی از حمل‌ونقل جاده‌ای برداشته است.

شرکت خودروهای الکتریکی کنیایی BasiGo یکی از شرکت‌هایی است که این اتوبوس‌ها را با همکاری شرکت BYD، بزرگترین سازنده خودروهای برقی چین تامین می‌کند.

به گفته جیت بهاتاچاریا، هم‌بنیانگذار و مدیر عامل BasiGo، این شرکت تاکنون ۱۹ اتوبوس برقی BYD K6 را به مشتریان در نایروبی تحویل داده و اولین سه ایستگاه‌ شارژ سریع DC را در مسیرهای اتوبوسی شهر نصب کرده است.

وی گفت: «شرکت BasiGo بیش از ۱۳۰ سفارش برای اتوبوس‌های الکتریکی از اپراتورهای اتوبوس در نایروبی دریافت کرده است که علاقه‌مند هستند اتوبوس‌های دیزلی خود را به اتوبوس‌های الکتریکی تغییر دهند. »

تولید این اتوبوس‌ها که تا حدی در شرکت BYD Auto در چین انجام شده،  در شرکت Associated Vehicle Assemblers در مومباسای کنیا تکمیل می‌شود و از اواخر امسال، تولید کامل اتوبوس‌های الکتریکی BYD در کنیا آغاز خواهند شد.

شرکت BasiGo تنها شرکتی نیست که در رقابت برای الکتریکی کردن حمل و نقل عمومی در کنیا فعالیت می‌کند. شرکت سوئدی-کنیاییRoam  نیز به عرضه اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های الکتریکی در نایروبی پرداخته است. این شرکت در ماه ژوئن، یک کارخانه تولیدکننده موتور سیکلت الکتریکی با طرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰۰ دستگاه را در این شهر افتتاح کرده است.

اما استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر آفریقا در مقایسه با اروپا و ایالات متحده به دلیل هزینه‌های مترتب بر آنها و کمبود دسترسی کافی به برق،کمتر است.

با این حال، بازار تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی مانند BYD، Geely، Dongfeng Motor، Great Wall Motor، SAIC Motor، Haval و JAC Motors در آفریقا در حال گسترش بوده و این شرکت‌ها، خودروهای خود را در بازارهایی مانند آفریقای جنوبی، رواندا، مصر، اتیوپی، زیمباوه، غنا، مراکش و نیجریه به فروش می‌رسانند.

زمانی که BYD اولین اس‌یووی(خودوی شاسی بلند) الکتریکی خود به نام Atto 3 را در در ماه ژوئن در آفریقای جنوبی عرضه کرد، اد هوانگ، مدیر فروش این شرکت در خاورمیانه و آفریقا، بر شهرت و اعتبار سبز این شرکت تاکید کرد و گفت: « ما نزدیک به ۳۵ میلیارد کیلوگرم از گازهای گلخانه‌ای را تعدیل می‌کنیم و این معادل کاشت نزدیک به ۶۰۰ میلیون درخت در سراسر سیاره ما است.»

پس از خودروی GWM Ora با قیمتی در حدود ۳۸۵۰۰ تا ۴۹۲۰۰ دلار، خودروی  Atto 3 با قیمتی در حدود ۴۱۲۶۰ تا ۴۴۸۶۰ دلار، دومین خودروی الکتریکی چینی است که در سال جاری به بازار آفریقای جنوبی وارد شده است. مدل‌های پریمیوم مرسدس بنز، بی‌ام‌و و آئودی با قیمتی بیش از ۵۳۷۲۰ دلار عرضه می‌شوند و خرید آنها برای بیشتر مردم آفریقای جنوبی، میسر نیست.

سلیم فاکر، مدیر اجرایی بنیاد آب و هوای آفریقا می‌گوید با وجود اینکه خودروهای چینی بیشتر بازارهای آفریقا را در اختیار دارند، به دلیل کمبود برق و سایر موانع مرتبط با خودروهای الکتریکی، از خودروهای الکتریکی در آفریقا کمتر استفاده می‌شود.

او به عنوان مثال به وضعیت آفریقای جنوبی اشاره کرد که طبق تخمین‌ها، ۱۲ میلیون خودرو در جاده‌های این کشور در حرکت هستند و  از این تعداد، کمی بیش از ۱۰۰۰  دستگاه، خودروی الکتریکی است.

وی افزود: « با این وجود، طرح اتوبوس‌های الکتریکی کیپ تاون و نیجریه، تاثیرگذار بوده و بیشتر خودروهای الکتریکی چینی در بخش حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، زیرا شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های عملیاتی خود هستند.»

«عامل اصلی بازدارنده بسیاری از مصرف‌کنندگان برای جایگزین کردن خودروهای فعلی با خودروهای الکتریکی علیرغم مزایای این خودروها،کمبود زیرساخت‌های شارژ و برق کافی و قابل اطمینان ست.»

او همچنین به رشد استفاده از دوچرخه‌های الکترونیکی در کنیا و رواندا اشاره کرد که توسط شرکت‌های چینی عرضه شده و در این دو کشور آفریقایی تولید می‌شوند.

به گفته والت مادیرا، تحلیلگر برجسته پیش‌بینی خودرو در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در S&P Global Mobility، برندهای چینی به خریداران خودروهای الکتریکی، گزینه‌های بیشتر با هزینه‌های کمتری پیشنهاد می‌کنند.اما در حالت ایده‌آل قیمت‌ها باید کمتر از ۵۰۰۰۰۰ رند (در حدود ۲۶۸۶۰ دلار آمریکا) باشد تا خریداران خودروهای معمولی به خرید خودروهای الکتریکی ترغیب شوند.  بنابراین برای خودروهای الکتریکی، «تقاضای محدود در کوتاه‌مدت» مورد انتظار است.

او همچنین گفت که شرکت‌های چینی مانند Great Wall Motors، Haval و Chery قصد دارند مدل‌های بیشتری را با قیمت‌های مقرون به صرفه و گزینه‌های موتور بنزینی و هیبریدی عرضه کنند.

الکس موهوبتسوان ماشیلو، پژوهشگر مهمان در مرکز جنوبی مطالعات نابرابری دانشگاه ویتواترزند گفت که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ فقط ۵۳۲ دستگاه خودروی الکتریکی هیبریدی با سیستم پلاگین در آفریقای جنوبی فروخته شده است. در همین بازه، حدود ۵۲۵۰ دستگاه خودروی هیبریدی و ۱۰۹۲ دستگاه خودروی الکتریکی با باتری به فروش رسیده است.

ماشیلو، استقبال کم از خودروهای الکتریکی در این کشور را به قیمت خودرو و کمبود برق نسبت داد و خاطرنشان کرد که خودروهای الکتریکی در چین «به مراتب ارزان‌تر» از آفریقای جنوبی هستند.

او افزود به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضای برق در این کشور، شرکت‌های تولید کننده برق از شیوه «کاهش بار» یعنی کاهش مصرف با قطع برق برخی از مشتریان استفاده می‌کنند.

همچنین، برخلاف چین، «آفریقای جنوبی به هیچ وجه زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی را ندارد. این بدان معناست که بازار خودروهای الکتریکی تنها برای افرادی‌ است که بتوانند از پس هزینه‌های بالای خودروهای الکتریکی برآمده و  همچنین، بتوانند برق مورد نیاز این خودروها را تامین کنند.»

وی در پایان گفت: «با توجه به قیمت نسبتاً ارزان‌تر خودروهای چینی در مقایسه با برندهای اروپایی و آمریکایی در آفریقای جنوبی، برندهای چینی این شانس را خواهند داشت که در آینده در بازار آفریقا پیشتاز باشند.»

منبع: ساوت scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5493

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.