• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5

چتر نجات جدید چین برای کنترل سقوط حامل‌های فضایی

  • کد خبر : 5055
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
چتر نجات جدید چین برای کنترل سقوط حامل‌های فضایی
چین در حال توسعه یک سامانه چتر نجات برای حامل‌های فضایی است تا با استفاده از آن بوستر (مرحله اول) حامل‌های خود را به صورت کنترل‌شده در مناطق مشخص فرود آورد.

این سامانه موجب می‌شود محدوده فرود بوستر ۸۰ درصد کوچک‌تر شده و بدین ترتیب ورود مجدد بوستر به جو زمین به شکلی امن صورت گیرد. به علاوه، با بهره‌گیری از این چتر نجات امکان استفاده مجدد از بوستر نیز فراهم می‌شود.

چتر نجات جدید دارای یک زیرسامانه الکتریکی با وزن ۳۰ کیلوگرم است که در ارتفاعی معین به طور خودکار باز می‌شود تا بوستر را به ناحیه فرود از پیش تعیین‌شده هدایت کند. به گفته آکادمی فناوری حامل فضایی چین (CALT) این سامانه جدید اخیرا روی حامل لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) آزمایش شده است. اگر این سامانه چتر نجات در آزمایش‌های آتی نیز عملکرد موفقی داشته باشد، در آینده در حامل‌های سنگین وزن لانگ مارچ-۵ ادغام خواهد شد.

حامل ۲ مرحله‌ای لانگ مارچ-۵ در حال حاضر قدرتمندترین حامل فضایی در حال خدمت چین به شمار می‌رود که دارای ۵۷ متر طول و و وزنی بالغ بر ۸۵۰ تن است. این حامل سوخت مایع که امکان ۳ مرحله‌ای شدن را نیز دارد، قادر است ۲۵ تن محموله را به مدار لئو و ۵ تن محموله را به مدار ژئو منتقل کند.

ذبرخورد زباله‌های فضایی چین با زمین

طی سال‌های اخیر حامل‌های فضایی چین چند بار به طور کنترل‌نشده سقوط کرده بودند که این امر ضمن ایجاد خطرات انسانی، انتقاد کشورهای دیگر به خصوص آمریکا و دولت‌های اروپایی را به دنبال داشته است.

برای مثال در سال ۲۰۲۰ بوستر لانگ مارچ-۵بی طی بازگشتی کنترل‌نشده در نزدیکی سواحل غربی آفریقا و در اقیانوس اطلس با زمین برخورد کرد. این قطعه با ۳۰ متر طول و ۲۰ تن وزن یکی از بزرگ‌ترین زباله‌های فضایی به شمار می‌رود که روی زمین سقوط کرد‌ه‌ است. این قطعات در صورت برخورد با مناطق مسکونی می‌توانند فاجعه‌آفرین شوند؛ از این رو توسعه چتر نجات جدید می‌تواند جلوی بروز چنین حوادثی را بگیرد.

منبع: interestingengineering

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5055

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.