• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

چانگان، اولین شریک نیو در شبکه تعویض باتری

  • کد خبر : 6472
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چانگان، اولین شریک نیو در شبکه تعویض باتری
نیو و چانگان در استفاده اشتراکی از شبکه ایستگاه‌های تعویض باتری با یکدیگر همکاری خواهند کرد و بدین ترتیب، چانگان اولین همکار خارجی برای نیو است که به واسطه شبکه شارژ باتری خود، شهرتی جهانی دارد.

نیو اعلام کرده که به تازگی یک قرارداد شراکت تجاری تعویض باتری با چانگان در چونگ کینگ امضا کرده است. نیو گفته است که این دو شرکت، تدوین استانداردهای مورد نیاز برای باتری‌های قابل تعویض، ساخت و اشتراک شبکه تعویض باتری، توسعه خودروهایی با باتری‌های قابل تعویض و ایجاد یک مکانیسم بهینه در مدیریت دارایی باتری را به طور مشترک تسهیل خواهند کرد.

این همکاری جدید نیو با غول خودروسازی سنتی چین، پس از کنار کشیدن این شرکت از سرمایه‌گذاری مشترکی که چند سال پیش با چانگان تشکیل داده بود، صورت می‌گیرد.

ویلیام لی، بنیانگذار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نیو، در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: « نیو که از همان ابتدا با تعویض باتری آغاز کرد، آماده است تا فرصت بهره‌مندی از فناوری‌ها و زیرساخت‌های خود را در اختیار کل این صنعت بگذارد. »

لی افزود: «مشابه سرویس ابری ارائه شده توسط شرکت‌های اینترنتی، شبکه تعویض باتری و شبکه ابری نیو نیز مسیری را دنبال می‌کرد که با توسعه زیرساخت‌ها و دستیابی به یک حلقه بسته در داخل کشور آغاز شد و پس از اعتبارسنجی سرویس در تمام سناریوهای مختلف، به روی دیگران گشوده شد . اکنون پس از پنج سال، نیو تجربه سترگی در توسعه، ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه‌های تعویض باتری گردآوری کرده  و آماده است تا آن را با  کل صنعت به اشتراک بگذارد. »

لی ادامه داد: «به‌عنوان یک شرکت خودروسازی پیشرو در چین، چانگان عزم و اراده‌ای قوی در الکتریکی‌سازی و تحول از خود نشان داده است و با این مشارکت، هر دو شرکت مشترکاً به توسعه و تحول این صنعت کمک خواهند کرد.»

دفتر مرکزی چانگان در منطقه جیانگ‌بی در شهر چونگ‌کینگ در جنوب غربی چین قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین است. طبق گزارش انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، خرده فروشی چانگان در چین با ۱۲٫۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل به  ۱۱۳۰۸۸۴ دستگاه رسید و با در اختیار داشتن ۶٫۵ درصد سهم از بازار، در رتبه سوم قرار گرفت.

بی‌وای‌دی و فاو-فولکس‌واگن به ترتیب با ۱۲٫۴ و ۸٫۵ درصد در دوره مذکور در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند.

در بازه ژانویه تا اکتبر، چانگان ۲۹۸۰۲۴ دستگاه خودروهای انرژی نو (NEVs) فروخت و در فهرست فروشندگان برتر خودروهای انرژی نویِ انجمن خودروهای سواری چین(CPCA)،در رتبه ششم قرار گرفت. نیو با فروش ۱۲۶۰۶۷ دستگاه، جایگاه نهم این فهرست را از آن خود کرد.

ژو هوارونگ، رئیس چانگان گفت: «از آنجایی که چین در حال افزایش دو برابری خودروهای انرژی جدید و خودروهای متصل هوشمند است، اجرای مدل تعویض باتری نیو، نقطه عطف مهمی برای این صنعت است. »

ژو افزود: «همکاری بین چانگان و نیو در زمینه تعویض باتری اهمیت زیادی دارد و به توسعه با کیفیت صنعت خودروهای انرژی جدید چین کمک بسیاری خواهد کرد و این همکاری تنها به موضوع تعویض باتری‌ها محدود نمی‌شود. »

به گفته ژو ، این دو شرکت به طور مستمر همکاری خود را در سایر حوزه‌ها و زمینه‌های اساسی از جمله انرژی، شارژ و تعویض، توسعه خودرو و اکوسیستم تقویت خواهند کرد تا به طور مشترک، توسعه با کیفیت صنعت را ارتقاء دهند و اکوسیستمی درست، مشترک و سودمند را ایجاد کنند.

نیو و چانگان چند سال پیش در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ نیز یک سرمایه گذاری مشترک به نام چانگان‌نیو را راه‌اندازی کردند که در آن زمان هر یک از طرفین ۵۰ درصد سهام را در اختیار داشتند. این مشارکت یکی از اولین موارد همکاری بین یک خودروساز جدید و یک خودروساز قدیمی بود.

با این حال، چانگان‌نیو در چند سال اول فعالیت خود کند بود و نیو، علیرغم نقاط قوتش در هوشمندسازی و الکتریکی‌سازی، زمانی برای تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری مشترک نداشت. سهام نیو در چانگان‌نیو از ۵۰ درصد به ۴٫۶۲ درصد در پایان سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، در حالی‌که مالکیت چانگان به ۹۵٫۳۸ درصد افزایش یافته بود. در پایان ماه مه ۲۰۲۱، چانگان‌نیو اعلام کرد که نام خود را به فناوری آواتر تغییر داده است، که دیگر کلمه “نیو” را یدک نمی‌کشد و این نشان دهنده پایان تلاش برای همکاری این خودروساز قدیمی با خودروساز جدید است.

پس از آن، سهام نیو در آواتر با هر یک از دوره‌های تامین مالی بعدی کاهش یافت. در آگوست سال جاری، آواتر یک دوره تامین مالی سری B را به مبلغ ۳ میلیارد یوان (۴۱۰ میلیون دلار) بست و سهم نیو را به ۰٫۶۷ درصد کاهش داد.

نیو علاوه بر چانگان، در حال مذاکره با شرکت‌های بیشتری برای مشارکت‌های مشابه است. به گفته لی، نیو اولین شرکتی که از سیستم تعویض باتری این شرکت استفاده کند را معرفی خواهد کرد و در حال مذاکره با چهار تا پنج شرکت دیگر برای مشارکت‌های مشابه است. لی همچنین گفته است که تعویض باتری، نخستین و مهم‌ترین مزیت نیو است و زمان آن فرا رسیده است که آن را به کل صنعت ارائه کنیم.

نیو در اولین رویداد “نیو دِی” خود در شانزدهم دسامبر ۲۰۱۷، از سیستم Nio Power خود با محوریت تعویض باتری رونمایی کرده بود.

این شرکت اولین ایستگاه تعویض باتری خود را در شنژن در بیستم مه ۲۰۱۸ به بهره‌برداری رساند. در ششم ژوئیه ۲۰۲۲، هزارمین ایستگاه تعویض باتری نیو در چین و در بیست و ششم اکتبر ۲۰۲۳، دوهزارمین ایستگاه آن شروع به فعالیت کرد.

بر اساس نقشه شارژ این شرکت تا امروز، نیو ۲۱۱۳ ایستگاه تعویض باتری با ارائه بیش از ۳۲.۴ میلیون سرویس تعویض باتری در چین دارد. در روزهای اولیه ارائه خدمات تعویض باتری، تردیدهای زیادی از سوی عموم مردم وجود داشت. با این حال، طبق گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۱ رسانه محلی LatePost، لی از همان ابتدا متقاعد شده بود که این بهترین مسیر برای طی کردن است و از آن به عنوان نقطه شروع استراتژی اصلی نیو استفاده کرد.

نیو سعی کرد یکی از مدیران شرکت فناوری بِتِر پِلِیس (Better Place) را برای پیوستن به این شرکت در سال ۲۰۱۵ استخدام کند، اما شخص مورد نظر تمایلی به آمدن به چین نداشت. بتر پلیس اولین شرکت در جهان بود که مدل تعویض باتری را ارائه کرد، اما در سال ۲۰۱۳ ورشکست شد.

به گزارش LatePost، در نوامبر ۲۰۱۵، شن فی  که در حال حاضر معاون نیو پاور است، به نیو پیوست که در آن زمان می‌خواست ایستگاه‌های تعویض باتری را در مقیاس بزرگ ایجاد کند که هر کدام ۲۰۰۰ باتری را ذخیره می‌کرد و آنها را در چهار جهت در اطراف شهرها گسترش دهد. اما این روش برای کاربران ناخوشایند بود و راه حل نهایی، به تاسیس ایستگاه‌های کوچکتر و پراکنده در سرتاسر شهرها تغییر یافت.

در ابتدا دارندگان خودروهای نیو برای استفاده از ایستگاه‌های تعویض باتری مجبور به پرداخت هزینه بودند. همین امر باعث شده بود تا  از این ایستگاه‌ها کمتر استفاده شود. به همین دلیل نیو در آگوست۲۰۱۹، این خدمات را رایگان اعلام کرد.

به تدریج با استقبال بیشتر  صاحبان خودروها از این روش برای دریافت باتری کاملاً شارژ شده و گسترش پایگاه کاربران، نیو امتیاز استفاده رایگان را در چند سال گذشته کاهش داده است.

در حالی که برخی از اولین مالکان از امتیاز تعویض باتری رایگان نامحدود برخوردار بودند، خریداران بعدی تا حداکثر شش سرویس رایگان در ماه دریافت کردند که بعداً به چهار سرویس در ماه، کاهش یافت.

در ۱۲ ژوئن سال ۲۰۲۳، قیمت شروع تمام مدل‌های جدید نیو ۳۰۰۰۰ یوان کاهش یافت، اما چهار تعویض رایگان باتری در ماه به یک گزینه پولی تبدیل شد و مشتریان باید ۳۰۰۰۰ یوان برای چهار تعویض ماهانه باتری پرداخت می‌کردند. از ماه آگوست ۲۰۲۳، نیو این گزینه را نیز حذف کرد و در چند ماه گذشته به خریداران،  ۳۰ کوپن ارائه می‌دهد تا آنها نیز، تعویض باتری رایگان تجربه کنند.

منبع: cnevpost

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6472

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.