• امروز : شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 20 September - 2025
0

پیشی گرفتن سرمایه‌گذاری خودروی برقی چین در خارج از سرمایه‌گذاری داخلی

  • کد خبر : 11246
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
پیشی گرفتن سرمایه‌گذاری خودروی برقی چین در خارج از سرمایه‌گذاری داخلی
شرکت‌های چینی فعال در صنعت خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ برای نخستین بار بیش از داخل، در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردند، هرچند پروژه‌های خارجی با هزینه‌های بالاتر، تأخیر و ریسک بیشتری روبه‌رو هستند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت‌های فعال در زنجیره تأمین حدود ۱۶ میلیارد دلار در خارج سرمایه‌گذاری کردند — عمدتاً در بخش تولید باتری — که کمی بیشتر از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی بود. این ارقام «یک تغییر تاریخی» را نشان می‌دهد، چراکه طی سال‌های گذشته نزدیک به ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در داخل چین انجام می‌شد.

شرکت‌های چینی به دلیل ظرفیت مازاد و یک جنگ قیمتی طولانی‌مدت در داخل که حاشیه سود کل زنجیره تأمین را تحت فشار قرار داده است، به گسترش جهانی روی آورده‌اند. همچنین آنها برای دور زدن تعرفه‌های سنگین در اروپا و آمریکا، به احداث کارخانه‌های تولیدی در این مناطق روی آورده‌اند و به فشار مشتریان خارجی برای تولید بومی پاسخ می‌دهند.

این واقعیت که سرمایه‌گذاری‌های خارجی اکنون از سرمایه‌گذاری‌های داخلی پیشی گرفته، نشان‌دهنده بازار اشباع‌شده چین و جذابیت راهبردی توسعه در خارج برای بازدهی بالاتر است.

حدود سه‌چهارم سرمایه‌گذاری‌های برون‌مرزی از سوی تولیدکنندگان باتری انجام شده که منعکس‌کننده سرمایه‌بَر بودن این صنعت است. تولیدکنندگان بزرگی چون CATL، انویژن گروپ و گوشن های‌تک، با پیروی از مشتریان موجود خود مانند تسلا و بی‌ام‌و به خارج رفته‌اند؛ عاملی که ناشی از هزینه بالای حمل‌ونقل و تقاضا برای زنجیره تأمین بومی است.

شرکت CATL، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی جهان، در ماه ژوئن اعلام کرد که گسترش بین‌المللی اولویت شماره یک آن است، چراکه رقابت شدید در بازار داخلی سلامت صنعت را تهدید می‌کند. بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین خودروساز برقی چین، کارخانه‌هایی در برزیل و تایلند دارد و در حال برنامه‌ریزی برای احداث تأسیساتی در ترکیه و اندونزی است. چری نیز متعهد شده است که یک کارخانه یک میلیارد دلاری خودروهای برقی در ترکیه احداث کند.

با این حال، پروژه‌های خارجی معمولاً گران‌تر، زمان‌برتر و پرریسک‌تر هستند. تنها ۲۵ درصد پروژه‌های تولید خودروهای برقی اعلام‌شده در خارج تکمیل شده‌اند، در حالی که این رقم در داخل چین ۴۵ درصد است.

اخیرا بی‌وای‌دی برنامه ساخت یک کارخانه بزرگ در مکزیک را به‌طور نامحدود به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت ناشی از سیاست‌های تجاری رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، کنار گذاشت.

پروژه‌های داخلی نه‌تنها سریع‌تر ساخته می‌شوند بلکه زودتر نیز آغاز می‌شوند. کارخانه‌های باتری در چین معمولاً ظرف ۳ تا ۱۲ ماه کلنگ‌زنی می‌شوند، در حالی که در خارج این فرآیند ۱۰ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد. شرکت Svolt Energy Technology، تولیدکننده باتری مستقر در شمال چین، ۹۹ درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام‌شده خود را لغو کرده است.

گسترش بین‌المللی شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان خودروهای برقی چین باید با عواملی همچون تقاضای نامتوازن جهانی برای خودروهای برقی و مقاومت در بازارهایی مانند اتحادیه اروپا دست‌وپنجه نرم کند.

در عین حال، این شرکت‌ها باید با نگرانی‌های فزاینده پکن درباره انتقال فناوری، از دست رفتن مشاغل و توخالی شدن صنعت مقابله کنند؛ مسائلی که می‌تواند به اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر بر سرمایه‌گذاری‌های برون‌مرزی منجر شود.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11246

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.