• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

پیشی گرفتن دانشگاه‌های چینی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا در تحقیقات علمی با کیفیت

  • کد خبر : 5076
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
پیشی گرفتن دانشگاه‌های چینی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا در تحقیقات علمی با کیفیت
بر اساس آخرین شاخص نیچر (Nature Index)، برخی از دانشگاه‌های چینی که در خارج از این کشور کمتر شناخته شده‌اند، به سرعت از دانشگاه‌های معتبر دنیا از جمله آکسفورد، کمبریج، پرینستون و کلتک در تحقیقات علمی با کیفیت بالا در حال پیشی گرفتن هستند.

هفت دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر از چین بودند که توسط مجله دانشگاهی نیچر به روز شده است.

به گزارش نیچر، این شاخص بر اساس خروجی تحقیقات علمی بین ۱ فوریه ۲۰۲۲ تا ۳۱ ژانویه با استفاده از «معیارهای ساده، شفاف و جاری که تحقیقات و همکاری با کیفیت بالا را نشان می‌دهد» بوده است.

به غیر از دانشگاه هاروارد که رتبه دوم را به دست آورد، پنج رتبه برتر تحت سلطه موسسات بزرگی مانند آکادمی علوم چین (CAS)، انجمن ماکس پلانک آلمان و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه قرار گرفتند.

بدون در نظر گرفتن موسسات بزرگ، دانشگاه علم و صنعت چین (USTC) پس از هاروارد قرار گرفت و دانشگاه آکادمی علوم چین (UCAS) که رابطه نزدیکی با CAS دارد در رتبه سوم در میان دانشگاه‌های برتر قرار داشت.

تسلط چین در رتبه‌بندی ادامه یافت و دانشگاه نانجینگ یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های چین با دانشگاه مشهور پکن و دانشگاه تسینگ‌هوا به ترتیب در مکان‌های چهارم، پنجم و ششم قرار گرفتند.

استنفورد در رتبه هفتم قرار گرفت در حالی که دانشگاه ژجیانگ که به خاطر برنامه‌های مهندسی، علوم کامپیوتر و فناوری شهرت دارد، در رتبه هشتم قرار گرفت و رتبه بعدی هم متعلق به موسسه فناوری ماساچوست بود. در جایگاه دهم، دانشگاه سان یات سن در گوانگژو، واقع در استان جنوبی گوانگدونگ قرار گرفت.

دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج بریتانیا با وجود اینکه رتبه‌های دوم و چهارم در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS که توسط تحلیلگر آموزش عالی کواکوارلی سیموندز گردآوری شده است، را دارا بودند، در رتبه‌بندی نیچر به ترتیب در  رتبه‌های شانزدهم و نوزدهم قرار گرفتند.

بر اساس شاخص نیچر، دانشگاه سان یات سن که رتبه ۲۶۷ را در فهرست QS دارد، با انجام ۲۲ درصد مشارکت بیشتر در تحقیقات با کیفیت بالا در جهان، از دانشگاه آکسفورد پیشی گرفت.

برخی از دانشگاه‌های آمریکای شمالی نیز در مقایسه با رتبه بندی QS خود، نمرات پایینی از شاخص نیچر دریافت کردند.

موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) که در رتبه ششم بهترین‌های جهان توسط QS قرار دارد، در فهرست نیچر در رتبه ۴۷ قرار گرفت. دانشگاه شیکاگو هم که در رتبه دهمQS  قرار دارد در شاخص نیچر در رتبه ۵۱ قرار گرفته است.

بالاترین رتبه بندی دانشگاه‌های چین در رتبه بندی QS، متعلق به دانشگاه پکن است که در رتبه ۱۲ قرار دارد و دانشگاه Tsinghua هم در رتبه چهاردهم است. لیست QS دانشگاه نانجینگ را در رتبه ۱۳۳ قرار می‌دهد و USTC  در رتبه ۹۴ قرار دارد. UCAS هم در رتبه بندی QS گنجانده نشده است.

نگاهی به شاخص نیچر بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که چین با چه سرعتی فاصله خود را با ایالات متحده از نظر خروجی تحقیقاتی با کیفیت بالا کم کرده است.

سهم چین از تحقیقات منتشر شده با کیفیت – معیار شاخص نیچر – ۳۷ درصد از تولید ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ بود. تا سال ۲۰۲۰، این میزان به ۶۹ درصد افزایش یافت و در فهرست امسال، سهم چین ۲۰ درصد از سهم ایالات متحده پیشی گرفته است.

در میان چهار رشته اصلی که توسط این شاخص ارزیابی می‌شوند، از جمله شیمی، زمین و محیط زیست، علوم زیستی و علوم فیزیکی، دانشگاه‌های چین در رشته شیمی به طور محسوسی پیشتاز هستند. موسسات چینی پس از پیشی گرفتن از ایالات متحده در زمینه شیمی در سال ۲۰۱۸، امسال بیش از دو برابر همتایان آمریکایی خود تحقیقات انجام داده‌اند.

در فیزیک، سه موسسه چینی USTC، دانشگاه Tsinghua و UCAS سه مکان برتر در رتبه بندی شاخص نیچر را به خود اختصاص داده‌اند. اما از سوی دیگر، ایالات متحده پیشتازی قابل توجهی در علوم زیستی با بازده تحقیقاتی بیش از سه برابری در مقابل چین دارد.

رشد تحقیقات چینی تا حدی با بازگشت بسیاری از دانشمندان مشهور به چین مرتبط است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5076

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.