• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

پیشروی چین در صنایع استراتژیک همزمان با رکود آمریکا و G7

  • کد خبر : 6470
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
پیشروی چین در صنایع استراتژیک همزمان با رکود آمریکا و G7
بر اساس گزارش یک گروه فناوری مستقر در ایالات متحده، تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری چین در صنایع پیشرفته برای به دست آوردن سهم بازار از سایر نقاط جهان در بخش‌هایی از جمله رایانه و الکترونیک، مواد شیمیایی، فلزات اساسی و وسایل نقلیه موتوری نتیجه داده است.

از سال ۲۰۲۰، چین در هفت صنعت از ۱۰ صنعت تحت پوشش گزارش بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF)، تولیدکننده پیشرو در جهان بوده است.

بر اساس این گزارش، چین با صنایع استراتژیک به سرعت پیش می‌رود و بزرگترین تولید کننده کامپیوتر و الکترونیک، مواد شیمیایی؛ دستگاه‌ها و تجهیزات؛ وسایل نقلیه موتوری؛ فلزات اساسی؛ فلزات ساخته شده؛ و تجهیزات الکتریکی در جهان است.

در همین حال، ایالات متحده تولید کننده پیشرو در جهان در زمینه داروسازی، خدمات فناوری اطلاعات و حمل و نقل است.

در حالی که بقیه جهان فقط در بخش داروسازی و خدمات فناوری اطلاعات از چین بهتر عمل کرده‌اند، اما این تسلط ممکن است پایدار نباشد زیرا دولت چین داروی زیستی و هوش مصنوعی را به عنوان صنایع کلیدی برای توسعه هدف قرار داده است.

چین اکنون بر صنایع مهم استراتژیک در شاخص همیلتون ITIF تسلط دارد و بیش از هر کشور دیگری در این حوزه‌ها تولیداتش را عرضه می‌کند. شاخص همیلتون ITIF، ۴۰ کشور را بر اساس عملکرد آنها در ۱۰ صنعت پیشرفته و مهم استراتژیک رتبه بندی می‌کند که بیش از ۱۰ تریلیون دلار از تولید جهانی در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند. این ۱۰ صنعت ۱۱٫۸ درصد از اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۰، چین ۴۷ درصد بیشتر از میانگین جهانی بر اساس اندازه اقتصاد خود در این ۱۰ صنعت تولید داشته است.

برای تطبیق با سهم صنعت پیشرفته از اقتصاد چین، تولید ایالات متحده باید به میزان ۱٫۵ تریلیون دلار یا ۶۹ درصد افزایش یابد که این امر مستلزم دو برابر شدن تولید در ۱۰ صنعت به جز خدمات فناوری اطلاعات است.

رشد سریع چین در سهم بازار در ۱۰ صنعت در شاخص همیلتون نشان دهنده کاهش سریع رتبه ایالات متحده و کشورهای G7 و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است.

با وجود تصویب قانون تراشه، به نظر می‌رسد اراده سیاسی در ایالات متحده برای اجرا و تأمین مالی کامل چنین برنامه‌ای نسبتاً کم باشد، به خصوص که هیچ یک از احزاب سیاسی نمی‌خواهند به کسری بودجه بزرگ رسیدگی کنند تا بودجه مورد نیاز برای چنین استراتژی فراهم شود.

در ژوئیه ۲۰۲۲، کنگره ایالات متحده قانون تراشه و علم را تصویب کرد که ۵۲٫۷ میلیارد دلار برای تحقیقات، توسعه، تولید و توسعه نیروی کار آمریکا در زمینه نیمه هادی‌ها را فراهم می‌کند.

طبق گزارش ITIF، علیرغم رقابت شدید از سرزمین اصلی چین، تایوان به دلیل حضور غول تراشه، شرکت تولید نیمه هادی تایوان، پیشتازی قابل توجه و نرخ رشد بالایی در تولید نیمه هادی‌ها دارد. هرچند، پیشتازی تایوان احتمالاً محدود خواهد شد زیرا قانون تراشه در حال ایجاد فرصت‌های جدید است.

در همین حال، سرمایه‌گذاری سنگین چین در خودروهای الکتریکی نیز نتیجه می‌دهد و آن را در رتبه نخست جهانی تولید وسایل نقلیه موتوری قرار داده است. سهم چین در سال ۲۰۲۰، ۲۴٫۳ درصد بود که  بالاتر از ۱۴ درصد در ایالات متحده، ۱۲٫۶ درصد در آلمان و ژاپن ۱۰ درصد است. مکزیک در رده وسایل نقلیه موتوری از نظر سطح تخصص صنعتی بهتر عمل کرده، زیرا به طور قابل توجهی از جابجایی محل تولید از ایالات متحده و کانادا سود کسب کرده است.

سطح تخصص صنعتی بر اساس سهم یک کشور از تولید جهانی در یک صنعت تقسیم بر سهم کلی آن از اقتصاد جهانی محاسبه می‌شود.

ایالات متحده پیشتازی خود را در رده «سایر وسایل حمل و نقل» حفظ کرده که این امر به ویژه به دلیل تسلط آن در تولید هوافضا، با ۳۴٫۵ درصد تولید در سال ۲۰۲۰ بوده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6470

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.