• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

پیشرفت امنیت غذایی چین با کشت محصولات کشاورزی در خاک شور

  • کد خبر : 5180
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
پیشرفت امنیت غذایی چین با کشت محصولات کشاورزی در خاک شور
چین پیشرفت قابل توجهی در کشت کلزا در خاک شور را گزارش کرده است، اقدامی که انتظار می‌رود در بحبوحه بحث‌ها مربوط به امنیت غذایی چین، وابستگی به واردات را کاهش دهد، اگرچه باید گفت که هنوز گام‌های زیادی قبل از استفاده گسترده از این فناوری وجود دارد.

طبق گزارشی که توسط China Science Daily منتشر شده است، گونه‌ها و فن‌آوری‌های جدید مقاوم به نمک در ۲۰۰ مو (۱۳٫۳ هکتار) از زمین‌های نمکی در Dongtai شهری ساحلی در استان جیانگ سو در شرق چین آزمایش شدند.

بر اساس این گزارش، رکورد جدیدی از تولید کلزا از خاک شور با مجموع ۳۲۳٫۸۷ کیلوگرم کلزا در هر موی برداشت به دست آمد که نشان دهنده افزایش ۵۹٫۵ درصدی نسبت به میانگین بازدهی آن است. کل تولید روغن از کلزا هم می‌تواند به ۱۶۳٫۱۷ کیلوگرم در مو برسد که نشان دهنده افزایش ۸۲٫۷ درصدی است.

در حال حاضر ۱۸۵ میلیون مو زمین شور در چین وجود دارد که می‌توان از آن برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کرد، و این در حالی است که این کشور با خطرات بالای امنیت عرضه مواجه است، زیرا ۷۰ درصد روغن‌های گیاهی از خارج از کشور وارد می‌شوند.

کلزا مهمترین محصول تولید کننده روغن در چین است که قابلیت تحمل نمک فوق العاده‌ای دارد.

این اقدام نشان می‌دهد که پکن به دنبال خودکفایی است، کارشناسان معتقدند که این  امر بر کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی بزرگ جهان تأثیر عمیقی خواهد گذاشت.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد چین در سال گذشته ۱٫۰۶ میلیون تن روغن کلزا وارد کرده که ۵۰٫۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. روسیه حدود نیمی از کل واردات را به خود اختصاص داده و پس از آن یک پنجم این محصول از کانادا وارد شده است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، که مدتهاست خواستار خودکفایی کشورش در این زمینه است، در اواسط ماه مه از زمین‌های شور در استان شمالی هبی بازدید کرد و خواستار استفاده بهتر از چنین زمین‌هایی برای افزایش امنیت غذایی کشور شد.

مناطق شمال شرقی، شمال غربی و ساحلی چین، جریان میانی بالایی رودخانه زرد و دشت شمال چین ۵ منطقه شور هستند که با شرایط آب و هوایی برای رشد کلزا مطابقت دارند.

چین سابقه طولانی در کاشت کلزا دارد و روغن آن یکی از سه روغن خوراکی برجسته جهان است که نقش مهمی در بازار روغن خوراکی این کشور دارد.

بهبود کارآیی کاشت کلزا و صنعت کلزا به تضمین امنیت کلی ساختار عرضه روغن خوراکی چین و حفظ اهمیت استراتژیک حیاتی خودکفایی روغن کلزا کمک می‌کند.

چین برای محصولات کلیدی مورد استفاده در تولید روغن‌های خوراکی (به ویژه سویا) به بازارهای خارجی وابسته است. دانشمندان چینی سال گذشته هم اعلام کردند که گونه‌ای از سویای مقاوم به نمک ایجاد کرده‌اند که می‌تواند وابستگی کشور به واردات از کشورهایی مانند برزیل را کاهش دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5180

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.