• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

پیشرفت‌های فنی تراشه ساز چینی SMIC

  • کد خبر : 2672
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
پیشرفت‌های فنی تراشه ساز چینی SMIC
دومین اقتصاد بزرگ جهان برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده به سمت خودکفایی فناوری حرکت می‌کند و پیشرفت‌های مهمی در این حوزه داشته است. در همین راستا محققان پس از مهندسی معکوس یک تراشه نمونه ساخته شده توسط (SMIC) که از یک ماشین استخراج ارز دیجیتال استخراج شده بود، به موفقیت‌هایی دست یافتند.

تحلیلگران و متخصصان صنعت بر این باورند که از نظر فنی امکان تولید تراشه‌های ۷ نانومتری با سیستم‌های فرابنفش عمیق (DUV) توسط SMIC وجود دارد. یک تیم مهندسی ۲۰۰۰ نفری برای تکمیل توسعه فناوری ۷ نانومتری در SMIC ایجاد شده و این شرکت می توانسته تولید آزمایشی خود را در آوریل ۲۰۲۱ آغاز کرده باشد.

البته شرکت تراشه ساز SMIC تاکنون هیچ اظهارنظر عمومی در مورد احتمال دستیابی به قابلیت ۷ نانومتری نداشته است.

در حالی که این قابلیت SMIC می تواند نقطه عطفی در فناوری برای این شرکت مستقر در شانگهای باشد، اما برخی کارشناسان ظرفیت های تجاری سیستم های کمتر پیشرفته DUV را که در طیف گسترده ای از فرآیندهای ساخت تراشه استفاده می شود، برای تولید تراشه های ۷ نانومتری زیر سوال می‌برند.

اکثر بازیگران صنعت از سیستم‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری یا بیشتر استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، ویژگی‌های چگالی، قدرت و سرعت تراشه‌های ۷ نانومتری ساخته شده توسط سازندگان مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین مقایسه تراشه‌های SMIC با تراشه‌های تولید شده توسط رقبا ممکن است معنی‌دار نباشد.

این یافته‌ها در حالی به دست می‌آیند که دولت ایالات متحده به مذاکره با مقامات هلند – تامین‌کننده کلیدی تجهیزات نیمه‌رسانا ASML – برای محدود کردن بیشتر فروش به SMIC ادامه می‌دهد.

SMIC که در دسامبر ۲۰۲۰ در فهرست تحریمی ایالات متحده قرار گرفت، در حال حاضر قادر به وارد کردن تجهیزات برای ساخت تراشه های زیر ۱۰ نانومتر نیست.

این شرکت چینی در حال حاضر به سیستم‌های کمتر پیشرفته DUV برای گسترش قابلیت‌های خود متکی است و بر استفاده از فناوری‌های بالغ ۲۸ نانومتری و بالاتر برای تولید تراشه‌های ماشین‌ها و لوازم خانگی، به جای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پیشرفته، تمرکز می‌کند.

SMIC در سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای تراشه، درآمد بی سابقه ۵٫۴۴ میلیارد دلاری کسب کرد.

چنین اخباری مبنی بر اینکه SMIC ممکن است به توانایی ۷ نانومتری دست یافته باشد، می تواند برای تصمیمات بیشتر ایالات متحده برای مهار رشد صنعت نیمه هادی چین کافی باشد.

تلاش های واشنگتن برای به حاشیه راندن چین در زنجیره ارزش جهانی نیمه هادی زنگ خطر را در پکن به صدا درآورده است. مقامات چین نسبت به اتحاد چیپ ۴، یک ائتلاف زنجیره تامین به رهبری ایالات متحده که شامل تایوان، کره جنوبی و ژاپن است، ابراز خشم کرده اند.

در حالی که توانایی تولید انبوه تراشه‌های ۷ نانومتری، SMIC را از همتایان آمریکایی و اروپایی برتری می‌دهد، اما این شرکت چینی یک تا دو نسل از TSMC و سامسونگ الکترونیک کره جنوبی عقب‌تر است.

سامسونگ قبلاً شروع به تولید تراشه‌ها با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری خود کرده است، در حالی که انتظار می‌رود TSMC اواخر سال جاری میلادی به این روند برسد.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2672

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.