• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

پیشتازی چین در رقابت با غرب بر سر فناوری‌های حیاتی

  • کد خبر : 4459
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
پیشتازی چین در رقابت با غرب بر سر فناوری‌های حیاتی
بر اساس گزارش اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI)، چین در 37 مورد از 44 مورد فناوری حیاتی در رقابت در زمینه پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی در جهان پیشتاز بوده و از کشورهای غربی جلوتر است.

چین در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند با تسلط بر حوزه دفاع، فضا، رباتیک، انرژی، محیط زیست، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، مواد پیشرفته و فناوری کلیدی کوانتومی، به ابرقدرت برتر فناوری جهان تبدیل شود.

بر اساس گزارش سایت «رصد فناوری حیاتی» (CTT) که اخیرا منتشر شده است، حوزه‌های کلیدی تحت سلطه چین شامل پهپادها، یادگیری ماشینی، باتری‌های الکتریکی، انرژی هسته‌ای، فتوولتائیک، حسگرهای کوانتومی، و استخراج مواد معدنی حیاتی می‌شود. به گفته این اندیشکده استرالیایی، تسلط چین در برخی حوزه‌ها به حدی است که می‌توان گفت تمام ۱۰ موسسه تحقیقاتی برتر جهان برای فناوری‌های خاص در این کشور  مستقر هستند.

ASPI که از دولت‌های استرالیا، بریتانیا، و آمریکا و همچنین بخش خصوصی از جمله صنایع دفاعی و فناوری بودجه دریافت می‌کند، در گزارش خود به کشورهای پیشرفته دیگر نیز پرداخته و نوشته است، در مقایسه، آمریکا تنها در ۷ فناوری حیاتی از جمله سیستم‌های پرتاب فضایی و محاسبات کوانتومی پیشتاز است. همچنین بریتانیا و هند جزو پنج کشور برتر در ۲۹ فناوری از ۴۴ مورد هستند و کره جنوبی و آلمان نیز به ترتیب جزو پنج کشور برتر در ۲۰ و ۱۷ فناوری هستند.

این اندیشکده معتقد است که قدرت رو به رشد چین در فناوری‌های حیاتی می‌تواند زنگ خطری برای کشورهای غربی باشد. بر اساس گزارش ASPI، در درازمدت، موقعیت پیشرو تحقیقاتی چین به این معنی است که این کشور نه تنها تقریبا در همه بخش‌های توسعه فناوری‌های فعلی سرآمد است، بلکه در فناوری‌های آینده نیز پیشتاز خواهد بود.

این اندیشکده همچنین برای مقابله با تسلط چین بر فناوری‌های حیاتی ۲۳ توصیه به کشورهای غربی ارائه کرده است که شامل ایجاد صندوق‌های مستقل مالی برای تامین هزینه‌های تحقیق و توسعه (R&D)،  تسهیل ویزای فناوری، «حمایت دوستان» و کمک‌های مالی تحقیق و توسعه بین کشورها و پیگیری مشارکت‌های دولتی و خصوصی جدید است.

آمریکا و چین در رقابت بر سر قدرت و حوزه نفوذ هستند که این امر به حرکت‌هایی برای جدایی اقتصادهای این دو کشور از یکدیگر منجر شده است. دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، مجموعه‌ای از محدودیت‌های صادراتی و همچنین ارائه مشوق‌های مالیاتی را با هدف از بین بردن صنعت فناوری چین و احیای تولیدات داخلی اجرا کرده است. اخیرا نیز وزارت بازرگانی آمریکا واحدهایی از شرکت ژنتیک چین (BGI) و شرکت محاسبات ابری Inspur را به اتهام حمایت از ارتش چین به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد.

منبع: aljazeera

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4459

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.