• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

پیش‌بینی سرطان مغز با هوش مصنوعی

  • کد خبر : 5827
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
پیش‌بینی سرطان مغز با هوش مصنوعی
دانشمندان هنگ کنگ، پکن، کره جنوبی ابزار هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی سرطان مغز ایجاد کردند.

به گفته تیمی به سرپرستی دانشگاه علم و فناوری منطقه ویژه اداری جمهوری خلق چین هنگ کنگ، پیش‌بینی‌ها می‌توانند درمان‌های دقیق‌تری را برای بیماران جهت بهبود میزان بقا داشته باشد.

محققان هنگ کنگ، پکن و کره جنوبی یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی و یک پورتال وب ایجاد کرده‌اند که می‌تواند پیش آگهی بیماران سرطان مغز را پیش بینی کند. دانشمندان می‌گویند فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند عود تومور را به دقت پیش بینی کند و بیمارانی را که با خطرات بیشتری روبرو هستند شناسایی کند.

عود گلیوما معمولاً منجر به وضعیت تهاجمی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. سلول‌های تومور در حال عود نیز کاملاً متفاوت از سلول‌های اولیه هستند که چالش بزرگی برای درمان بالینی ایجاد می‌کند.

گلیوما نوعی تومور است که از مغز یا نخاع شروع می‌شود. گلیوماهای منتشر بدخیم شایع‌ترین تومورهای مغزی اولیه در بزرگسالان هستند.

گلیوما رشد سلول‌هایی است که از مغز یا نخاع شروع می‌شود. با رشد گلیوما، توده‌ای از سلول‌ها به نام تومور را تشکیل می‌دهد. تومور می‌تواند رشد کند تا بر بافت مغز یا نخاع فشار بیاورد و علائم ایجاد کند. علائم بستگی به این دارد که کدام قسمت از مغز یا نخاع تحت تأثیر قرار گرفته است.

انواع مختلفی از گلیوما وجود دارد. برخی از آنها به کندی رشد می‌کنند و به عنوان سرطان در نظر گرفته نمی‌شوند. برخی دیگر سرطانی در نظر گرفته می‌شوند. گلیوماهای بدخیم به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند به بافت سالم مغز حمله کنند. برخی از انواع گلیوما بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهند و گزینه‌های درمان گلیوم شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و غیره است.

این تحقیق که توسط  دانشمندان در بیمارستان پکن و مرکز پزشکی سامسونگ در کره جنوبی انجام شد، پیش‌بینی‌کننده‌های اولیه پیشرفت گلیوما را شناسایی کردند، مانند نقش تقویت ژن MYC و حذف ژن CDKN2A در تسریع رشد تومور و افزایش خطر عود مجدد.

محققان بیان داشتند که این مطالعه شامل ۵۴۴ بیمار بود، و تفاوت‌های بیشتری را در تکامل تومور مغزی در میان بیماران از قومیت‌های مختلف نشان داد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی بیان داشت این یافته‌ها بر اهمیت درمان‌های متناسب با هدف قرار دادن سرطان‌ها تأکید می‌کند.

محققان این تحقیق معتقدند که کشف این پیش بینی کننده‌های اولیه در تکامل گلیوما می‌تواند به توسعه داروی دقیق برای این نوع تهاجمی تومور مغزی، به ویژه برای بیماران عود کننده کمک کند.

برای کمک به پیش بینی توسعه تومورهای مغزی پس از تشخیص اولیه، تیم تحقیقاتی مدل یادگیری ماشینی به نام CELLO2 یا تکامل سرطان برای داده‌های طولی نسخه ۲ را ایجاد کردند.

محققان همچنین یک پورتال وب تعاملی و در دسترس عموم راه اندازی کردند تا برای بیماران و پزشکان شرایط بستری شدن و آپلود اطلاعات شخصی و به دست آوردن پیش بینی در مورد تهاجمی بودن موارد فردی تومورهای مغزی را فراهم کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5827

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.