• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

پکن میزبان نیمی از مدل‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته چین

  • کد خبر : 5224
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۲
پکن میزبان نیمی از مدل‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته چین
پکن اکنون میزبان نیمی از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) است - فناوری مورد استفاده برای آموزش چت ربات‌های هوشمند مانند ChatGPT - که توسط شرکت‌های چینی توسعه داده شده است.

به گفته مقامات محلی، شرکت‌های زیادی در دومین شهر بزرگ کشور پس از شانگهای، طیف وسیعی از خدمات هوش مصنوعی (AI) را ارائه می‌کنند.

جیانگ گوانگجی، مدیر دفتر اقتصاد و فناوری اطلاعات پکن، می‌گوید پایتخت چین که میزبان بیش از یک سوم «شرکت‌های اصلی هوش مصنوعی» کشور است، ۴۰ مورد از حدود ۸۰، LLM موجود در چین را که قبلاً راه‌اندازی شده‌اند، پذیراست.

جیانگ گفت که پکن حدود ۴۰ میلیون یوان (۵٫۵ میلیون دلار) یارانه برای منابع محاسباتی مورد استفاده در آموزش مدل‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کند، همچنین مسئولان این شهر متعهد شده‌اند که مدل‌های هوش مصنوعی را با اجرای برنامه‌های LLM در طیف وسیعی از سناریوهای صنعتی به صورت فصلی ارتقا دهند.

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری اطلاعات پکن همچنین گفت: پکن به دلیل مزایای قابل توجه این شهر در قدرت محاسباتی، مجموعه داده‌ها، سناریوهای موردی، سرمایه‌گذاری و استعداد، پیشتاز شهرهای چین در توسعه LLM است. ما امیدواریم منابع خود را بیشتر بر نوآوری هوش مصنوعی متمرکز کنیم و آن را با نیازهای اقتصادی و جامعه هماهنگ کنیم.

LLMها الگوریتم‌های هوش مصنوعی یادگیری عمیق هستند که می‌توانند با استفاده از مجموعه داده‌های بسیار بزرگ محتوا را شناسایی، خلاصه، ترجمه، پیش‌بینی و تولید کنند. هوش مصنوعی مولد هم به الگوریتم‌هایی اشاره دارد، مانند الگوریتم‌هایی که در ChatGPT و سرویس‌های مشابه می‌توانند برای تولید محتوای جدید از جمله صدا، کد، تصاویر، متن، شبیه‌سازی‌ها و ویدئوها استفاده شوند.

تعهد پکن به نوآوری در زمینه هوش مصنوعی منعکس کننده تمرکز و سرمایه گذاری بزرگ چین بر روی این فناوری به عنوان کاتالیزور اصلی برای تغییر و افزایش کارایی صنایع سنتی است تا به رونق اقتصادی بیشتر منجر شود.

جیانگ در این باره می‌گوید: هوش مصنوعی یک روند مهم در توسعه فناوری امروزی و محرکی برای دور بعدی انقلاب صنعتی است و انتظار می‌رود LLM ها بیشتر از اینها تکامل یابند.

وی گفت که پکن همچنین از تجهیز سازمان‌های زیرمجموعه دولت‌های محلی، شرکت‌های دولتی و مؤسسات مختلف عمومی به مدل‌های هوش مصنوعی «ایمن و قابل اعتماد» در جهت افزایش بهره‌وری حمایت خواهد کرد.

پس از اینکه استارت‌آپ OpenAI تحت حمایت مایکروسافت، ChatGPT را در ماه نوامبر منتشر کرد، شرکت‌های فناوری بزرگ چینی برای توسعه خدمات محلی مشابه رقیب آمریکایی خود بسیار مشتاق هستند.

شرکت‌های فناوری بزرگی که در توسعه LLM مشارکت داشته‌اند شامل «بیدو» ارائه‌دهنده جستجوی اینترنتی، «تنسنت» شرکت قدرتمند بازی‌های ویدئویی و رسانه‌های اجتماعی، «سنس تایم» متخصص هوش مصنوعی، «هوآوی» سازنده تجهیزات مخابراتی، و «علی بابا» و «JD.com» غول‌های تجارت الکترونیک هستند.

با این حال اداره فضای سایبری چین به عنوان تنظیم‌کننده اینترنت این کشور، هنوز مجوزی برای هیچ محصول مولد هوش مصنوعی صادر نکرده است، حتی با وجود اینکه شرکت‌های فناوری بزرگ مانند بیدو، علی‌بابا و iFlytek خدمات مشابه ChatGPT را به صورت آزمایشی ارائه کرده‌اند.

در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) که اخیرا در شانگهای برگزار شد، اعلام شد که چین یک نهاد دولتی جدید ایجاد کرده است که مسئول اجرای استاندارد ملی برای LLM خواهد بود. موسسه استانداردسازی الکترونیکی چین که زیر نظر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) است، اعلام کرده که بیدو، هواوی، شرکت امنیت سایبری ۳۶۰ Security Technology و علی بابا را برای رهبری گروه ویژه‌ای که استاندارد جدید LLM را تدوین می‌کند، تعیین کرده است.

در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی شانگهای، ژو شیائولان معاون وزارت صنعت و فناوری اطلاعات بر تعهد دولت چین برای افزایش حمایت از صنعت داخلی هوش مصنوعی، که تخمین زده می‌شود در حال حاضر از بیش از ۴۳۰۰ شرکت تشکیل شده است، تاکید کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5224

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.