• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5

پکن از مرکز نوآوری و جذب استعدادهای خارجی رونمایی می‌کند

  • کد خبر : 4841
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
پکن از مرکز نوآوری و جذب استعدادهای خارجی رونمایی می‌کند
چین با ساخت یک مجتمع بین‌المللی نوآوری در زمینه علم و فناوری در پکن که تا سال 2025 تکمیل خواهد شد، به دنبال رقابت با دیگر مراکز نوآوری در کلاس جهانی مانند سیلیکون‌ولی است.

برنامه‌های مرکز نوآوری علم و فناوری بین‌المللی پکن که شخصاً توسط شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین نظارت می‌شود، از پکن خواسته است تا ویزا، مجوز کار و گزینه‌های اقامت طولانی‌مدت را از طریق «دور جدید سیاست‌های تسهیل‌کننده» برای استعدادهای خارجی ارائه دهد.

بر اساس این طرح، پکن باید توانایی خود را برای «پرورش مستقل استعدادهای علمی با کیفیت بالا» با کمک به کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای سرعت بخشیدن به اجرا و بهبود رشته‌های مختلف ارتقا دهد.

چین با فشار فزاینده‌ای از سوی آمریکا روبرو است که قصد دارد در بسیاری از زمینه‌ها با این کشور به ویژه در بخش‌های فناوری مانند تولید نیمه هادی‌ها رقابت کند، و برخی از موسسات و شرکت‌های پیشرفته چینی را نیز تحریم کرده است.

اقدامات واشنگتن، پکن را بر آن داشته تا «اقدامات قاطع متقابل» اتخاذ کرده و تلاشی برای خوداتکایی تکنولوژیک را، به امید اینکه بتواند به پیشرفت‌هایی در تنگناهای زنجیره تأمین مانند تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته دست یابد، آغاز کند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در این باره منتشر شده است، این طرح به طور مشترک توسط ۱۲ سازمان دولتی، از جمله وزارت علوم و فناوری، شهرداری پکن، و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (برنامه ریز ارشد اقتصادی چین) مدیریت می‌شود. در این اطلاعیه همچنین آمده است که مرکز نوآوری علم و فناوری بین‌المللی پکن به «منبع جهانی نوآوری برای علوم پیشرفته و صنایع نوظهور» تبدیل خواهد شد.

بر اساس این طرح، موسسات تحقیقاتی ملی، رهبری آن را بر عهده خواهند داشت و آزمایشگاه‌های ملی هم برای گام برداشتن در جبهه‌های استراتژیک علمی و فناوری و همچنین حصول اطمینان از رتبه‌بندی رشته‌های برتر در دانشگاه‌های پکن در میان بهترین‌های جهان، تلاش خواهند کرد.

همچنین انتظار می‌رود شرکت‌های خصوصی هم با توسعه بیشتر سیلیکون‌ولی پکن موسوم به Zhongguancun ، به یک پارک علم و فناوری پیشرو در جهان، شاهد پیشرفت باشند. بنا بر اطلاعیه منتشر شده، چین قصد دارد گروهی از شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان را پرورش دهد.

این طرح نوید سرمایه‌گذاری بیشتری را برای ایجاد زیرساخت‌های علمی و فناوری در سطح جهانی، با تمرکز بر مرکز ملی علمی جامع Huairou پکن می‌دهد. پکن یک “طرح نبرد” را برای پیشرفت در زمینه‌های کلیدی مانند انرژی کم کربن، فضا، علوم زیستی، تحقیقات زمین و هوش مصنوعی سازماندهی خواهد کرد.

پکن قصد دارد ۶ درصد تولید ناخالص داخلی را به هزینه‌های تحقیق و توسعه اختصاص دهد که ۱۷ درصد از این هزینه‌ها صرف تحقیقات اساسی می‌شود.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، صنعت فناوری پیشرفته پکن به ازای هر ۱۰ هزار کارگر، ۲۶۰ پرسنل تحقیق و توسعه داشته باشد که بیش از ۱٫۲ تریلیون یوان (۱۷۰ میلیارد دلار) به اقتصاد محلی کمک می‌کند که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق گزارشی که در ماه مارس توسط دانشگاه صنعتی دالیان منتشر شد، سال گذشته، هزینه‌های تحقیق و توسعه چین برای اولین بار از ۳ تریلیون یوان فراتر رفت. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۰، هزینه تحقیق و توسعه چین در مجموع به ۲٫۴۴ تریلیون یوان رسید که این کشور را پس از ایالات متحده در رتبه دوم جهان قرار داد. اما کل مخارج ملی تحقیق و توسعه چین با ۲٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی، چهارمین در جهان پس از آمریکا، ژاپن و آلمان بود.

طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، پکن، شانگهای و شنژن در میان مراکز بزرگ اقتصادی چین در زمینه هزینه تحقیق و توسعه قرار گرفتند. در حالی که پکن و شانگهای از موسسات تحقیقاتی ملی مستقر در این شهرها سود برده‌اند، شنژن برای نوآوری به غول های فناوری مانند هواوی متکی است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.