• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

پهپادهای باری بزرگ، رقیب هواپیماها برای انتقال محموله

  • کد خبر : 3995
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۵
پهپادهای باری بزرگ، رقیب هواپیماها برای انتقال محموله
استارت‌آپ چینی ایروایت‌ویل (AirWhiteWhale) قصد دارد یک پهپاد باری بزرگ بسازد که قادر به حمل چندین تن محموله خواهد بود.

اولین مدل این پهپاد موسوم به W5000 با حداکثر وزن برخاست ۱۰.۸ تن، می‌تواند ۵ تن محموله را به مسافت ۲۶۰۰ کیلومتر جابه‌جا کند.

دریچه عقب این پهپاد به گونه‌ای طراحی شده است که حمل و نقل محموله را آسان‌تر می‌کند. همچنین کانتینرها و محفظه بار ۶۵ متر مکعبی W5000 می‌تواند بسیاری از انواع محموله‌ها را در خود جای دهد. ایروایت‌ویل قصد دارد برای پیشبرد اهداف خود بین ۱۴.۷ تا ۲۲.۱ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

پهپادهای باری بزرگ نسبت به هواپیماهای باری معمولی ارزان‌تر هستند. با در نظر گرفتن عدم نیاز به خلبان و بدنه‌های سبک‌تر آن‌ها، می‌توان هزینه‌های نیروی کار و سوخت را کاهش داد. به علاوه، از آنجایی که پهپاد فاقد کابین خلبان است، به هیچ‌گونه سامانه‌ای برای کنترل فشار و اکسیژن نیاز نیست که این امر نیز موجب کاهش هزینه‌های ساخت و مخارج عملیاتی می‌شود.

شرکت‌های مختلف چینی تاکنون به وسیله پهپادهای کوچک با امکان انتقال محموله‌های ۱۰۰ کیلوگرمی اقدام به حمل بار کرده‌اند، اما تعداد کمی از شرکت‌ها وارد بخش پهپادهای باری بزرگ در این کشور شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایروایت‌ویل، اس‌اف اکسپرس (SF Express) و جی‌دی لجستیکس (JD Logistics) اشاره کرد.

ایروایت‌ویل در اکتبر سال گذشته اولین پرواز آزمایشی W5000 را توسط پهپادی با یک سوم مقیاس نمونه اصلی آن در فرودگاه بائوتو (Baotou) منطقه خودمختار مغولستان داخلی انجام داد. این شرکت شعبه‌ای به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه در استان شانشی (Shaanxi) راه‌اندازی کرده است و همچنین قصد دارد یک بخش تولید و آزمایش در استان جیانگ‌سو (Jiangsu) احداث کند.

هو ژندونگ (Hu Zhendong)، مدیرعامل ایروایت‌ویل، انتظار دارد تجارت الکترونیک به شهرهای کوچک‌تر بیشتر شده و تقاضا برای حمل و نقل هوایی افزایش یابد. به گفته او چین پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در زمینه‌هایی مانند ۵G، موقعیت‌یابی ماهواره‌ای، هوش مصنوعی و سامانه‌های خودران دارد که کمک بزرگی برای تحقیق و توسعه پهپادهای باری بزرگ این شرکت خواهد بود.

گفتنی است دولت چین به طور رسمی استانداردهای عملیاتی را برای هواپیماهای بدون سرنشین باری بزرگ اعلام کرده است و تقاضای مناسبی نیز در بازار برای حمل و نقل با استفاده از این نوع هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد.

منبع: nikkei

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3995

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.