• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

پهپادهای ارزان و پرسرعت برگ برنده چین در رقابت تسلیحاتی با آمریکا

  • کد خبر : 6014
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
پهپادهای ارزان و پرسرعت برگ برنده چین در رقابت تسلیحاتی با آمریکا
نسل جدیدی از پهپادهای پرسرعت با موتورهای جت ارزان قیمت، به خدمت ارتش چین درآمده است. به گفته کارشناسان این فناوری قرار است یک مسابقه تسلیحاتی هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کند؛ زیرا ایالات متحده برنامه خود برای افزایش تولید را آغاز خواهد کرد.

ژو جونچیانگ (Zhu Junqiang)، فیزیکدان، می‌گوید: «ما اولین موتور توربوفن تک محوره دنیا را ساختیم.» توربوفن گونه‌ای موتور جت است که در آن بخش زیادی از هوای مکیده‌شده بدون رفتن به اتاق احتراق از نازل خارج می‌شود. موتورهای توربوفن امروزی، غالبا از چند محور برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند.

فن‌ کوچک‌تر که هوا را در جلوی موتور فشرده می‌کنند باید با سرعت بیشتری نسبت به کمپرسور بزرگتر در عقب که هوا را به مقدر زیادی فشرده می‌کند، بچرخد، اما جریان هوا در توربوفن تک محور چین با موتورهای دیگر متفاوت است. به جای اینکه مستقیما از جلو به انتها برود، از طریق مجاری ساکسیفون شکل حرکت می‌کند. به گفته ژو، این طراحی جدید به فن و کمپرسور اجازه می‌دهد با سرعت یکسان بچرخند و یک محور می‌تواند هر دو بخش را به هم متصل کند.

این موتورها تقریبا یک سوم موتورهای دو محوره سوخت مصرف می‌کنند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز به دلیل داشتن ۷۰ درصد قطعه‌های مکانیکی کمتر، به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است. بنابراین کل هزینه خرید و راه‌اندازی موتور پهپاد حدود ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

مقایسه کلی پهپادهای چین و آمریکا

این در حالی است که پهپاد نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک (Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk) مجهز به یک موتور توربوفن AE3007 با قیمتی حدود ۴ میلیون دلار است. این هزینه‌ها با اضافه کردن قیمت خدمات و تعمیرات معمولی که موتورها نیاز دارند بیشتر هم می‌شود.

ایالات متحده که بودجه نظامی بیشتری از مجموع همه کشورها دارد، فقط می‌تواند ۴۲ گلوبال هاوک بخرد که هر کدام ۱۳۰ میلیون دلار هزینه دارد. به گفته ژو، چین اکنون با داشتن توانایی استقرار پهپادهای بیشتر با عملکرد بهتر و هزینه بسیار کمتر، می‌تواند مسابقه تسلیحاتی را آغاز کند که بار مالی قابل توجهی را بر دوش ایالات متحده می‌گذارد.

پهپادهای ایالات متحده نقاط ضعفی مانند سرعت نسبتا پایین و عملکرد در ارتفاع پایین دارند. حال به گفته ژو پهپاد چینی‌ها این مشکلات را با نوآوری‌هایی مانند تغییرات اساسی در طراحی پس‌سوز و محفظه احتراق حل کرده‌ است.

به گفته او، امسال دولت چین بودجه خود را برای توسعه فناوری جدید موتور پهپاد افزایش داد. تیم وی در حال ساخت تاسیساتی به اندازه ۲۴ زمین فوتبال برای پشتیبانی از توسعه نسل بعدی پهپادها است. این تاسیسات شرایط محیطی سخت پرواز را با سرعت ۶ ماخ روی زمین شبیه‌سازی می‌کند.

همچنین برای اولین بار، محققان از یک دستگاه اشعه ایکس غول‌پیکر برای مطالعه تغییرات ساختاری پنهان موتور و پهپاد در طول آزمایش زمینی استفاده خواهند کرد که به آن‌ها کمک می‌کند سرنخ‌های جدیدی برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه پیدا کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6014

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.